ضرب‌الاجل رئیس دادگستری آذربایجان‌غربی برای عضویت مشاورین املاک در سامانه کاتب

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: مشاورین املاکی که تا ۱۵ آبان ماه سال جاری در سامانه کاتب عضو نشوند، پلمب می‌شوند. 

ناصر عتباتی ۲۲ مهرماه در جلسه بررسی آخرین وضعیت اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول در سالن جلسات ثبت اسناد و املاک برگزار شد، با اشاره به اینکه از زمان اجرای این قانون از تعداد ۵ هزار و ۵۷۷ مشاور املاک تنها ۷۲۶ واحد در سامانه کاتب عضو شده اند، تاکید کرد: با اقدامات و تدابیر انجام شده از جمله برگزاری جلسات متعدد و اطلاع رسانی، این میزان قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه باید برای عضویت مشاورین املاک در سامانه کاتب زمان بندی شود، افزود: تا پایان مهر ماه ۵۰ درصد از مشاوران املاکی که در سامانه کاتب عضو نشده اند در این سامانه عضو شوند و تا ۱۵ آبان ماه نیز بقیه مشاورین املاک در این سامانه عضو شوند.

مقام ارشد قضایی استان تاکید کرد: با اتمام این زمان برابر قانون، مشاورین املاکی که در سامانه کاتب عضو نشده‌اند به دلیل ممانعت از اجرای قانون از طریق پلیس نظارت بر اماکن پلمپ خواهند شد تا این قانون جای خود را در مبادلات مردم باز کند.

عتباتی همچنین از سازمان بازرسی و ثبت اسناد استان خواست تا اجرای این امر را رصد کنند و همچنین از رسانه‌های استان نیز خواست این مهم را به نحو شایسته برای اطلاع شهروندان به سمع و نظر آنها برسانند.

وی با اشاره به فواید و اثرات مثبت اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول گفت: اگر این قانون به صورت صددرصدی اجرا و همه معاملات در بستر شفاف تنظیم و تمامی اسناد دارای سند کاداستر شود آثار و برکات زیادی هم برای مردم و هم دستگاه قضایی دارد چرا که منشأ بسیاری از اختلافات و دعاوی اعم از حقوقی و کیفری مستقیم و غیرمستقیم با مقوله املاک مرتبط است.

عتباتی ادامه داد: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول یک قانون مترقی لازم الاجرا در جهت صیانت از اموال مردم است و هیچ مجموعه ای حق ندارد با اجرای این قانون مخالفت و در برابر آن با عدم همکاری مقاومت کند.

مجیدی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز در این جلسه گفت: تنظیم قراردادهای عادی و لطمات جبران ناپذیر آن برای مردم، دغدغه چندین ساله نظام حقوقی کشور بود که با تصویب قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول و لازم الاجرا شدن آن این دغدغه برطرف شده‌است.

وی به قانون شکنان و افرادی که به لحاظ تعارض منافع خود در برابر اجرای این قانون مقاومت می کنند تذکر جدی داد و گفت: افرادی که با لحاظ این قانون اقدام به ثبت و تنظیم قراردادهای عادی می‌کنند دارای مسئولیت حقوقی و کیفری هستند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ادامه داد: بعد از ۱۵ آبان ماه بازرسین لیست مشاورین املاکی که متخلف بوده و در سامانه کاتب عضو نشده‌اند به دادستانی اعلام تا اقدام قانونی لازم برای پلمب واحد آنها صورت پذیرد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۹
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403072217175
  • خبرنگار : 50136