رئیس علوم پزشکی گیلان:

بیش از ۴۵ درصد سالمندان گیلان کم‌تحرکند

رئیس علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه ۴۵ درصد سالمندان گیلان کم تحرک هستند، گفت: از دیدگاه صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه سلامت سالمندی، فعالیت بدنی یکی از رفتارهای ضروری برای بازیابی، حفظ و بهبود کیفیت زندگی سالمندان است.

دکتر محمدتقی آشوبی امروز، ۲۲ مهرماه در همایش سالمندی گیلان، یکی از مسائل عمده بشر را مقوله سالمندی و پیامدهای ناشی از آن دانست و اظهار کرد: سالمندی و کهولت سن پدیده‌ای طبیعی و غیر قابل اجتناب است که اغلب انسان‌ها را دیر یا زود درگیر می‌کند.

وی با بیان اینکه دوران سالمندی به نوعی غایت پختگی زندگی افراد است، افزود: دوران سالمندی دوران فرهیختگی هر انسانی می‌تواند باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه سالمندان ذخایر فکری و مشورتی هستند که حضور و مشارکت فعال آنها در جامعه، اثرات بسزایی در پیشرفت همه جانبه کشور دارد، گفت: اساسا فرایند پیری به دلیل ماهیت فیزیولوژیک و پیش رونده خود، با کاهش عملکرد جسمانی، شناختی و گاه اجتماعی توام بوده که ماحصل آن ناتوانی و محدودیت افراد سالمند است.

آشوبی با بیان اینکه گیلان از سالمندترین استان‌های کشور است، تصریح کرد: می‌توان با چاره اندیشی و اقدام به موقع، آغاز سالمندی را به تعویق انداخت و روند پیشرفت آن را کند و دوران سالمندی سالم و موفقی را طی کرد.

وی افزود: سالمندی مانند سایر بخش های عمر یک انسان باید تجربه‌ای شیرین و مثبت در زندگانی، همراه با سلامت، مشارکت و امنیت باشد.

رئیس علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت، ۶۰ سالگی را به عنوان نقطه شروع سالمندی پذیرفته است، خاطرنشان کرد: سالخوردگی در جمعیت جهان به سرعت در حال افزایش است و طبق پیش بینی سازمان جهانی بهداشت، نسبت جمعیت سالمند در جهان از حدود ۱۲ درصد در سال ۲۰۱۵ به حدود ۱۶ درصد در سال ۲۰۵۰ افزایش خواهد یافت.

آشوبی با اشاره به سیمای سالمندی ایران، گفت: بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۶، در ایران ۱۲.۵ میلیون نفر سالمند وجود داشته که معادل ۴.۷ درصد کل جمعیت کشور بوده است. براساس پیش‌بینی‌های جمعیتی، تا سال ۲۰۵۰ تعداد سالمندان ایران به ۲۸.۷ میلیون نفر افزایش می‌یابد و سهم جمعیتی آنها به حدود ۳۱.۲ درصد خواهد رسید.

وی یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه در دوران سالمندی را سبک زندگی سالم دانست و ادامه داد: سبک زندگی سالم روشی از زندگی است که سبب کاهش خطرات ابتلا به بیماری و در نتیجه کاهش مرگ قابل اجتناب می‌شود.

رئیس علوم پزشکی گیلان فعالیت بدنی را از مهمترین تعیین کننده‌های رفتاری سالمندی سالم برشمرد و اضافه کرد: بر اساس مطالعات، فعالیت بدنی موجب کاهش وزن و چاقی، بیماری‌های قلب و عروقی، دیابت، بهبود عملکرد شناختی و کاهش دمانس و آلزایمر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۵۷ درصد سالمندان ایران و ۴۵.۴ درصد سالمندان گیلان کم‌تحرک هستند، خاطرنشان کرد: از دیدگاه صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه سلامت سالمندی، فعالیت بدنی یکی از رفتارهای ضروری برای بازیابی، حفظ و بهبود کیفیت زندگی سالمندان است.

آشوبی یادآور شد: افزایش فعالیت بدنی، رویکردی اساسی در پیشگیری، درمان و بازتوانی این گروه سنی محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403072217143
  • خبرنگار : 50040