بازنگری در استانداردهای صنعت برق به حل ناترازی کمک می‌کند

مدیر کل دفتر توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت نیرو با تاکید بر ضرورت بازنگری در حوزه استاندارد در صنعت برق، گفت: بازنگری در حوزه استاندارد صنعت برق تاثیر بسزایی در حوزه مصرف دارد و ناترازی را تا حدودی بهبود می بخشد، بر این اساس نیاز به تقویت استانداردها در حوزه مدیریت و خدمات و پاسخگویی در صنعت آب و برق وجود دارد.

به گزارش ایسنا، مرتضی بخشایش در مراسم گرامیداشت روز جهانی استاندارد حوزه صنعت برق و انرژی، به مفهوم رقابت پذیری در ارائه کالا و خدمات اشاره کرد و گفت: مفهوم رقابت پذیری در حال حاضر توسعه پیدا کرده و  مبنایی برای کارآمدی و بهره وری است.

وی با اشاره به انتشار گزارش سالانه رقابت‌پذیری کشورها توسط بانک جهانی افزود: وضعیت و جایگاه کشورها بر اساس یکسری شاخص های تعریف شده مورد توجه قرار می گیرد که یکی از آن شاخص‌ها مربوط به حوزه برق و کیفیت ارائه برق است.

بخشایش با بیان اینکه در اسناد بالادستی وزارت نیرو به طور خاص  به موضوع استاندار توجه شده است، ادامه داد: در ارائه خدمات  آب، برق و فاضلاب بر تحقق خدمات در سطح استانداردها و شاخص ملی و بین المللی تاکید شده است.

مدیرکل دفتر توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت نیرو افزود: در چشم انداز بخش برق و انرژی پایداری و کیفیت مناسب در حد استاندارد جهانی مورد تاکید است.

وی با بیان اینکه عضویت وزیر نیرو در شورای عالی استاندارد به عنوان فرصت متفاوت و اهمیت جایگاه خدمات آب و برق در سطح کشور را نشان می‌دهد، به تعامل خوب وزرات نیرو با سازمان ملی استاندارد اشاره و بر ایجاد جایگاه تنظیم کننده و راهبری کننده حوزه استاندارد در وزارت نیرو تاکید کرد.

بخشایش اظهار کرد: با کمک شرکت‌های مادر تخصصی توانیر، برق حرارتی، ساتبا و پژوهشگاه نیرو، ریشه‌های ناترازی برق شناسایی شده و تصویر نسبتا کاملی به ما ارائه می کند که مرتبط با موضوعات اثرگذار دیگر برای حل ناترازی جدای از تولید و مصرف است.

وی بر استانداردسازی تجهیزات برقی تاکید کرد و افزود: الگوی مناسب مصرف  یکی از مسائل اصلی استانداردها است و بر این اساس برای برقراری ارتباط با مردم نیازمند استاندارد مشخصی هستیم.
مدیرکل دفتر توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت نیرو با بیان اینکه با سازمان ملی بهره وری ایران اقدامات پیشران برای حل ناترازی برق پیش‌بینی شده است، ادامه داد: ارتقاء تجهیزات لوازم برقی، اعمال استانداردها و جاری‌سازی استانداردهای مصوب در حوزه تولید کنندگان مانند کولرآبی  نیاز به کار گسترده دارد.

وی با تاکید بر ضرورت بازنگری در حوزه استاندارد در صنعت برق، گفت: بازنگری در حوزه استانداردهای صنعت برق تاثیر بسزایی در حوزه مصرف دارد و  ناترازی را تا حدودی  بهبود می بخشد که بر این اساس نیاز به تقویت  استانداردها در حوزه مدیریت و خدمات و پاسخگویی در صنعت آب و برق وجود دارد.

صنعت آب و برق پیشگام سازمان‌ها در رعایت استاندارد است

همچنین عبدالصاحب ارجمند - مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع وزارت نیرو با بیان اینکه صنعت آب و برق کشور در حوزه رعایت استاندارد جزو دستگاه‌های پیشگام کشور است، افزود: استانداردسازی فعالیت‌ها و محصولات تولیدی نقش مستقیم و مؤثری در افزایش تولید ناخالص ملی دارد.

وی افزود: استاندارد از موضوعات بسیار مهمی است که نقش مهمی در توسعه کشورها دارد و در کنار مقوله‌هایی مانند کار، سرمایه و دانش فنی به عنوان یک ضرورت مکمل تأثیر مستقیمی در رشد تولید ناخالص ملی دارد.

وی با تأکید بر ضرورت بازنگری مستمر در فرایندهای مرتبط با استاندارد با هدف افزایش تولید و رشد ناخالص ملی اضافه کرد: استانداردسازی فعالیت‌ها و کالاهای تولیدی ضمن افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید به افزایش رفاه عمومی و ارتقای کیفیت زندگی منجر می‌شود.

مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع وزارت نیرو در بخش دیگری از سخنان خود به سابقه بسیار زیاد استاندارد در صنعت آب و برق اشاره و بیان کرد: توجه به استاندارد و ایجاد کمیته برای پیگیری امور در صنعت آب و برق به اوایل دهه ۴۰ شمسی بازمی‌گردد و به بیان دیگر صنعت آب و برق کشور در حوزه استاندارد جزو سازمان‌های پیشگام کشور محسوب می‌شود.

ارجمند اجماع‌سازی و ایجاد وحدیت رویه را یکی از مؤلفه‌های مهم استاندارد عنوان کرد و افزود: باتوجه به اینکه صنعت آب و برق کشور پیوستگی زیادی با تکنولوژی و دانش فنی دارد و بین بخش‌های مختلف آن وابستگی شدیدی وجود دارد، اجماع‌سازی و ایجاد وحدت رویه در همه بخش‌های دولتی و خصوصی ضمن تسهیل در امور همچنین به افزایش کیفیت محصول و بالارفتن میزان بهره وری کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به ضرورت مطالعه و پژوهش مستمر بر روی موضوع استاندارد در ایران ادامه داد: پژوهشگاه نیرو به عنوان مرکز پیگیری مطالعات و پژوهش‌های مرتبط با حوزه نیرو در صنعت برق می‌تواند نقش محوری و ویژه‌ای در پیگیری امور مرتبط با حوزه استاندارد در وزارت نیرو داشته باشد.

مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع وزارت نیرو در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر ضرورت تعامل و هم افزایشی شرکت‌های مادر تخصصی زیرمجموعه وزارت نیرو با هدف پرهیز از موازی کاری و افزایش کیفیت فعالیت‌ها، اظهار کرد: تدوین استاندارد صحیح، اجرای برنامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط با استاندارد و همچنین بازنگری و به‌روزرسانی دستورالعمل‌های استاندارد از جمله موضوعات مهمی است که باید در حوزه استاندارد مورد توجه باشد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403072217136
  • خبرنگار :

برچسب‌ها