مدیرعامل شرکت فن‌آوری بن یاخته‌های رویان:

کارآزمایی بالینی درمان بیماری MS از ذخیره سلول‌های بنیادی آغاز شده است

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با اشاره به آغاز درمان برخی بیماری‌ها از طریق ذخیره خون بند ناف گفت: کارآزمایی بالینی درمانی بیماری ام اس نیز در این شرکت فناوری آغاز شده است.

دکتر مرتضی ضرابی، مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان، امروز ۲۲ مهر در کارگاه آموزشی «کاربرد و ضرورت ذخیره سازی سلول‌های بنیادی» ویژه مشاور بانوان دستگاه‌های اجرایی استان اردبیل در محل استانداری اردبیل به تعریف سلول‌ها بنیادی اشاره کرد و گفت: سلول‌های بنیادی همان سلول‌های اولیه است که تمایز پیدا نکرده و قدرت تکثیر بالایی دارند و دارای ویژگی‌های خود نورانی و تخصصی شدن هستند.

وی با اشاره به وجود دو نوع سلول بنیادی خون ساز و غیر خونساز در بدن انسان تصریح کرد:  خون بند ناف بعد از تولد از ناف نوزاد جمع آوری می‌شود که حجم خون موجود در این بند به ۸۰ تا ۲۰۰ میلی‌لیتر می رسد .

دکتر ضرابی اظهار کرد: شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان از سال ۱۳۸۴ ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف نوزادان تازه متولد شده را آغاز کرد و تاکنون موفق به ذخیره سازی بیش از ۲۱۵ هزار نمونه بند ناف در سطح کشور  شده است .

وی ادامه داد: در جهاددانشگاهی دو نوع ذخیره‌سازی بانک خون بند ناف عمومی و خصوصی فعال است که بزرگترین بانک خون بنده ناف در خاورمیانه محسوب می‌شود علاوه بر کشور خودمان از کشورهای همسایه نیز ذخیره‌سازی انجام می‌شود.

مدیر عامل شرکت فن‌آوری بن یاخته‌های رویان افزود: این بانک با داشتن ۴۵ نمایندگی در استان‌های مختلف توانسته است با استاندارد سازی فرآیند جمع آوری و فریز نمونه‌های خون بندناف و همچنین مراکز پیوند علاوه بر درمان برخی بیماری‌ها و نجات جان انسان‌ها،  امید به زندگی را افزایش دهد .

وی ادامه داد: ذخیره بانک خون بند ناف در بیماری‌هایی که منشا خونی دارند از قبیل سرطان خون، تالاسمی و آنمی فانکونی و ... استفاده می‌شود و کار بالینی در چند بیماری دیگر از جمله فلج مغزی بیماری اوتیسم و غیره شروع شده است و اخیراً نیز در زمینه بیماری ام اس کارآزمای بالینی شروع شده است

دکتر ضرابی ادامه داد: همه خانواده‌هایی که در آستانه تولد فرزند هستند توصیه می‌شود از این فرصت استفاده کنند و یک ذخیره سلول برای آینده داشته باشند که در صورت مواجهه با مشکل بتوانند استفاده کنند.

وی تاکید کرد ذخیره سازی خون امروز توانسته است امید به زندگی را در برخی از بیماری‌ها بالا ببرد و امروز به عنوان روش قطعی درمان در برخی بیماری‌ها در سطح جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد

نگهداری نمونه‌های خون بند ناف در دمای منفی ۱۹۶ درجه

ضرابی با بیان اینکه خون بند ناف ۸۰ تا ۲۰۰ میلی لیتر است که می‌تواند به هنگام زایمان در فرصت پنج تا هفت دقیقه‌ای جمع آوری شود، تأکید کرد: این نمونه‌ها بعد از جمع آوری به بانک خون بند ناف منتقل و در تانک‌های حاوی نیتروژن مایع نگهداری می‌شود.

مدیر عامل شرکت فن‌آوری بن ساخته های رویان ادامه داد: در زمان نگهداری نمونه‌های خون بند ناف، سلول‌های این نمونه‌ها جداسازی شده و در دمای منفی ۱۹۶ درجه نگهداری خواهند شد.

دکتر ضرابی با بیان اینکه نمونه‌های بانک خون بند ناف در بخش عمومی و خصوصی نگهداری می‌شوند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشترین کاربرد در درمان بیماری‌های خونی شامل تالاسمی، انواع سرطان خون، بیماری‌های نقص ایمنی و کم خونی‌های مادرزادی است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۰
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403072217082
  • خبرنگار :