مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان:

قانون الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول بسیاری از معضلات را برطرف می‌کند

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: قانون الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول بسیاری از مشکلات و معضلات را برطرف می‌کند.

سید حشمت الله اکبریان روز یکشنبه ۲۳مهرماه ۱۴۰۳ در نشست قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، افزود: قانون الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول ابلاغ شده و باید از تاریخ اعلام شده اقدام و تمامی اسناد مالکیت صادره از این تاریخ نمی‌تواند بصورت عادی گذشته صادر و منعقد شود.

وی اظهار کرد: این موضوع مهم در جلسات متعدد مطرح شد و اگر بنگاه‌های معاملاتی قولنامه عادی ثبت کنند، تخلف و جرم است و ابراز بی اطلاعی بنگاه‌ها پذیرفتنی نیست.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: قانون ابلاغی صریح و شفاف بود، اگر سندی عادی از زمان اعلام و ابلاغ قانون تنظیم شده باشد، این اقدام بنگاه‌ها، تخلف محسوب می‌شود.

اکبریان تصریح کرد: بخش زیادی از مشکلات بوجود آمده و ارجاع به محاکم قضایی، نتیجه و خروجی همین قراردادها و قولنامه‌های عادی است.

وی ادامه داد: قانون الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول از اولویت‌های دستگاه قضایی است و قانون حدنگاری نیز باید به شکل ویژه مورد توجه قرار بگیرد تا شاهد کمترین و یا صفر شدن اختلافات ملکی باشیم.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: رسانه‌ها در  زمینه حدنگاری و تثبیت املاک اطلاع رسانی لازم را انجام دهند. بنگاه‌های مشاور املاک موظفند با کد تخصصی در سامانه کاتب ثبت نام کرده و از طریق آن با دفاتر اسناد رسمی لینک شوند.

به گزارش ایسنا، اکبریان بیان کرد: ثبت اسناد مالکیتی که از سوم تیرماه ۱۴٠۳ صادر شده باید طبق قانون از طریق سامانه انجام شود و قابلیت ثبت قولنامه عادی ندارند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1403072217076
  • خبرنگار :