دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران:

جشنواره ما از نظر سیاسی، نگاهی باز دارد

دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران تاکید کرد که این جشنواره از نظر سیاسی نگاهی باز دارد.

به گزارش ایسنا، مهدی آذرپندار، صبح امروز، یکشنبه ۲۲ مهر ماه در نشستی خبری به ارایه توضیحاتی درباره جزییات برگزاری این دوره از جشنواره پرداخت.

او در این نشست که در پردیس سینمایی ملت برپا شد، درباره گرفت و گیرهای ممیزی این جشنواره بعد از اتفاقات اجتماعی سال ۱۴۰۱ گفت: در ماجرای ۱۴۰۱ مساله مربوط به ممیزی نبود، بلکه مساله به حضور در جشنواره مرتبط و این تصور بود که جشنواره در جهت عادی‌سازی است. امسال هم فیلم‌های سیاسی در جشنواره حضور دارند.

او تاکید کرد: در این جشنواره فضا برای فیلم‌های سیاسی بازتر و برعکس، برای فیلم‌هایی که از نظر اخلاقی می‌خواهند تابوشکنی کنند، فضا بسته‌تر است. سال گذشته هم درباره ماجرای ۱۴۰۱ فیلمی داشتیم چراکه در جشنواره ما نگاه بازتری حاکم‌ است.

او در این نشست، با گرامیداشت یاد و خاطره سید حسن نصرالله و شهید نیلفروشان ابراز امیدواری کرد که در جشنواره توجه ویژه‌ای به شهدای مقاومت بشود.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران با ارائه توضیحاتی درباره روند برگزاری این دوره از جشنواره ادامه داد: بعد از یک دوره فترت در برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای، تاکید داشتیم حتما این جشنواره‌ها برگزار شود و اولین جشنواره در مشکین شهر برپا شد. قرار بود دو جشنواره دیگر در مشهد و قزوین برگزار شود که به دلیل شهادت آقای رئیسی با تاخیر برگزار شدند. در مجموع، ۱۴ فیلم جشنواره از جشنواره‌های منطقه‌ای به جشنواره چهل و یکم فیلم کوتاه تهران راه پیدا کردند.

او با ابراز خوشنودی از ثابت شدن تقویم جشنواره در ۴ دوره اخیر این موضوع را امتیازی مهم برای یک جشنواره بین‌المللی برشمرد. 

آذرپندار، تنوع ژانر را یکی از اولویت‌های چند دوره اخیر جشنواره فیلم کوتاه دانست و عنوان کرد که شعار جشنواره امسال این است که پذیرای دنیای خیال‌انگیز باشیم چراکه متاسفانه در بعد سینمای خیال‌انگیز و علمی تخیلی ضعف داریم.

مدیر انجمن سینمای جوان افزود: وقتی بحث از خیال‌انگیزی می‌کنیم، بعد تکنولوژی اهمیت پیدا می‌کند و برای اولین بار بخش هوش مصنوعی را به جشنواره اضافه کردیم. خوشبختانه تعدادی از فیلم‌های این بخش ایرانی هستند که جای خوشحالی دارد. به طوری که در این بخش ۱۱ فیلم پذیرفته شده که سه تای آن ایرانی است. همچنانکه در بخش «وی آر» هم ۸ فیلم پذیرفته شده که یکی از آنها ایرانی است.

آذر پندار با تاکید بر اهمیت بخش عکس در این جشنواره افزود: بخش عکس را در این دوره مستقلا برگزار می‌کنیم و جشنواره عکس تهران با دبیری مستقل و هیات داورانی مجزا راه‌اندازی شده است. با استقلال این بخش، تعداد عکس‌های دریافتی، رشد قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد و ۶ برابر دوره قبلی شد.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه ادامه داد: سال‌هاست که کیفیت بخش مستند جشنواره فیلم کوتاه تهران به دلیل ضوابط جشنواره سینما حقیقت و محدودیت آثار برای شرکت در هر دو جشنواره، کاسته شده است ولی امسال محدودیت حضور فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره سینما حقیقت را برداشتیم که اتفاق خوبی است.

او با ابراز خرسندی از تقاضای کشورهای مختلف برای شرکت در بخش بین‌الملل جشنواره افزود: علت این استقبال این است که همکاران ما در بخش بین‌الملل سعی کردند پلتفرم‌های بومی کشورهای گوناگون را پیدا کنند که باعث شد با رشد چشمگیر تقاضاها رو به رو شویم. به طوری که امسال چین و هند بالای هزار و پانصد فیلم فرستاده‌اند و آثار متعددی از کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و ... داشتیم.

آذرپندار درباره حضور فیلمسازان بخش بین‌الملل نیز گفت: از حضور در جشنواره استقبال کرده‌اند و اگر پروازها دچار اخلال نشود، در جشنواره حاضر می‌شوند.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران خاطرنشان کرد: امسال ثبت‌نام در برخی از بخش‌های جشنواره پولی شده که باعث استقبال پلتفرم‌ها شد چون برایشان منافع مالی دارد. البته ما به علت تحریم‌ها همچنان ارزان‌ترین جشنواره هستیم.  البته امسال مدعی هستیم که جشنواره جشنواره‌ها را برگزار می‌کنیم چون خیلی از آثار شرکت‌کننده در جشنواره‌های معتبر در این دوره از جشنواره شرکت دارند. به همین دلیل تعداد فیلم‌های بخش بین‌الملل را افزایش دادیم که به حدود ۱۰۰ رسیده که از این میان ۸ فیلم از ایران است.

وی از برگزاری کارگاه‌های آموزشی به عنوان بخش دیگری از جشنواره یاد کرد و افزود: امسال همه بخش‌های جشنواره بلیت فروشی دارد.

آذرپندار در پاسخ به پرسشی درباره فضاسازی‌هایی که قبل از جشنواره علیه او شکل گرفته و به باندبازی برای شرکت تولیدات سینمای جوان در جشنواره متهم شده است، توضیح داد: پاسخ به این پرسش، پیچیده است ولی امیدوارم همه شما مسؤلیت بگیرید و متوجه بشوید که‌ کافی است جواب سلام کسی از اهالی رسانه را دیر بدهید تا برایتان حاشیه درست شود. برای برخی رسانه‌ها ناراحتم که مصلحت‌های شخصی خود را فدای حیثیت حرفه‌ای‌شان می‌کنند.

مدیر انجمن سینمای جوان ادامه داد: ما در انجمن در اغلب فضاهایمان عکاس و فیلمساز داریم ولی چرا باید مانع حضور آنان در جشنواره شویم. ضمن اینکه هیچ یک از این فیلم‌ها تولید انجمن سینمای جوان نیستند بلکه تولید مراکز دیگر هستند و ما هیات انتخاب داریم که با پرسش از آنان شائبه‌ها رفع می‌شود. در اتاق‌های شیشه‌ای مدیریت ما این شدنی نیست که من حضور فیلمی را تحمیل کنم. گیرم من چنین کنم ولی آیا در جشنواره‌های رشد و فجر هم من فیلمی مانند «مدیر مدرسه» را تحمیل کرده‌ام. در مورد فارابی من کجای ماجرا هستم که این شائبه‌ها ایجاد شده است.

آذرپندار تاکید کرد: اگر کسی با من رفیق بوده، نباید از فیلمسازی محروم شود و اگر هم کسی در رسانه فعال است، خوب نیست حیثیت حرفه‌ای خود را فدا کند. اگر کسی بابت میزان دخالت دبیر جشنواره، شک و شبهه‌ای دارد، با هیات انتخاب تماس بگیرد. همه شرکت‌کننده‌های جشنواره هم حساسیت دارند و اگر مشکلی داشتند، قطعا پیگیری می‌کنند.

او درباره حمایت جشنواره از فیلم‌های مستقل اضافه کرد: ۳۰ درصد فیلم‌های شرکت‌کننده تولیدات انجمن است. تعداد زیادی از فیلم‌ها کاملا مستقل هستند و برای هیات انتخاب فرقی نمی‌کند که فیلم از سوی چه کسی حمایت شود. ضمن اینکه حمایت انجمن، فقط بخشی از هزینه‌های ساخت هر فیلم را تامین کرده است.

او در ادامه، درباره کاهش سهم استان‌ها در این دوره از جشنواره توضیح داد: امسال سهم فیلم‌های داستانی استان‌ها بیشتر است ولی در بخش پویانمایی و مستند کمتر است و بخصوص این موضوع، در بخش پویانمایی زنگ خطری است. البته امسال بخش پویانمایی خیلی باکیفیت خواهد بود. 

دبیر جشنواره در پاسخ به پرسشی دیگر درباره پوستر جشنواره توضیح داد که این پوستر بر مبنای شعار جشنواره و با آسیب‌شناسی پوستر دوره‌های گذشته طراحی شده است.

او گفت: ایرانی بودن پوستر برایمان خیلی مهم‌ بود و طراح پوستر تلاش کرد از طرح‌های مینیاتوری استفاده کند. این شلوغی و رنگارنگی به این دلیل است که تلاش کرده‌ایم در بخش‌های گوناگون جشنواره این رنگارنگی و تنوع ژانر وجود داشته باشد.

آذر پندار درباره سهم سینمای مقاومت در جشنواره و نیز سینمای جوان توضیح داد: بخش ویژه «شاخه زیتون» را خواهیم داشت که سال گذشته هم برگزار شد که خیلی نزدیک بود به زمان وقوع طوفان‌الاقصی.  بخش «شاخه زیتون» فقط شامل فیلم‌های ارگانی نیست. فیلم‌های خارجی خوبی در این بخش شرکت دارند.‌ دنیا درباره فلسطین فیلم‌ می‌سازد و متاسفانه کیفیت فیلم‌های ما کمتر از فیلم‌های دنیاست. دو فیلم در بخش ملی درباره مقاومت حضور دارند. در بخش داستانی هم فیلم‌هایی داریم درباره حاج قاسم و شهید فخری‌زاده و میرزاکوچک خان و شهید لاجوردی و ... به جز اینها دو فیلم درباره فروغ فرخزاد و  عباس کیارستمی هم به عنوان مفاخر کشور داریم. ۷ فیلم درباره دفاع مقدس داریم. در بخش شاخه زیتون ۱۷ فیلم داریم که ۹ فیلم آن ایرانی است و یکی، فیلم هوش مصنوعی است. 

آذر پندار درباره بودجه این دوره از جشنواره گفت: فکر می‌کنم امسال سازمان سینمایی حدود ۱۲، ۱۳ میلیارد برای این جشنواره در نظر گرفته است. البته حامیان دیگری هم داریم. به دلیل جا به جایی دولت‌ها سال مالی سختی مالی داشتیم ولی تلاش می‌کنیم که به ویترین جشنواره ضربه نزند.

او درباره تاثیر تغییر دولت در پروسه برگزاری جشنواره توضیح داد: انتخاب فیلم‌ها قبل از تغییر دولت بود. جشنواره سبک و سیاق مشخصی دارد . تاثیر دولت‌ها در تغییر جشنواره‌ها تاثیر ثابتی است و خیلی اختلاف‌نظر نداریم. اتفاق متفاوتی از این زاویه نداشته‌ایم. همیشه تلاش کرده‌ایم جشنواره محل بروز افکار گوناگون باشد.

آذرپندار در پاسخ به پرسشی دیگر درباره محدودیت آثار در بخش مسابقه و اینکه خیلی از متقاضیان با وجود کیفیت بالا از حضور در جشنواره محروم شده‌اند، توضیح داد: این مشکل هست و به همین دلیل، برای حل بخشی از این مساله، جشنواره‌های منطقه‌ای برگزار شدند. در جشنواره بخش کتاب را داریم که مخصوص فیلم‌های اقتباسی است. این بخش خیلی هم مورد استقبال قرار گرفته و به صورت رقابتی است. بخش استعداد نو هم سه سال منظم است که برای کسانی که فیلم اول خود را ساخته‌اند ولی اثرشان به جشنواره راه پیدا نکرده است، برگزار می‌شود.

او در پاسخ به پرسشی دیگر تعامل انجمن فیلم کوتاه خانه سینما (ایسفا) با جشنواره گفت: همه عزیزان ایسفا به جشنواره دعوت هستند. اما اینکه در چه سطحی در جشنواره حاضر شوند، به تصمیم خودشان بستگی دارد. همیشه باب تعامل از سوی ما باز است. البته در آرای مردمی و نشسته‌ها حضور ندارند و درخواستی هم نداشته‌اند. امسال هم کانون دانش‌آموختگان در رای گیری مشارکت دارند و ۴ ناظر داریم که بعدا جزئیاتش اعلام می‌شود.

او اضافه کرد: امسال برای نشست‌های نقد و بررسی، سالنی ویژه در نظر گرفته می‌شود و همه بخش‌ها منتقد ثابت دارند. آقایان مهراد فراهانی، قطبی‌زاده؛ نکویی و رامتین شهبازی، منتقدان ما هستند و سعید هاشمی زاده مجری نشست‌ها خواهد بود. امسال برای اولین بار جلسه‌ای با فیلمسازان برگزار کردیم که پوستر هم همان جا رونمایی شد. جشنواره ما بخش‌های بسیار متعددی دارد. بنابراین به برگزاری نشستی با شرکت‌کنندگان نیاز داشتیم تا شیوه رای گیری، نقد و بررسی‌ها، نشست‌ها، بلیت فروشی و ... را به اطلاع‌شان رساندیم و مدیران هر بخش را معرفی کردیم که در صورت نیاز به آنان مراجعه کنند.

او با ارائه توضیحاتی درباره کیفیت نشست‌های نقد و بررسی افزود: این نشست‌ها برای فیلمسازان هم خیلی مهم است. ولی مشکل ما تعداد بالای این جلسات است. به همین دلیل کمیته ویژه‌ای تشکیل داده و تلاش کرده‌ایم بهترین منتقدها را دعوت کنیم و فیلمساز را جلوی فیلمساز ننشانیم.

آذر پندار درباره توجه جشنواره به بخش میراث فرهنگی و گردشگری توضیح داد: در ۳ سال اخیر بر تهران بودن جشنواره تاکید داشته‌ایم بخصوص روی جنبه‌های فرهنگی تهران تاکید داشته‌ایم. امسال از ۲۴ استان فیلم داریم. طبیعتا مختصات و میراث فرهنگی در برخی از این آثار مورد توجه بوده است. بخصوص که برای هیات انتخاب این موضوع مهم است. چند فیلم مستند درباره میراث فرهنگی، آیین‌ها و رسوم و ... داریم. این بخش معمولا مورد اقبال است.

او در بخش پایانی صحبت‌های خود توضیحاتی درباره آثار بخش هوش مصنوعی ارائه کرد و افزود: این بخش داوری جداگانه با حضور داوران بین‌الملل خواهد داشت. البته برایمان مهم است که فیلم‌ها از عنصر خلاقیت دور نشوند و ماشینی نشوند. ولی در هر حال لازم است سینما از این امکان استفاده کند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403072217075
  • خبرنگار : 71342