تجربه‌های هیجان‌انگیز کودکان با ساخت پادکست

کارگاه ساخت پادکست با نرم‌افزارهای ساده و کاربردی یکی از کارگاه‌هایی بود که طی روزهای ۱۴ تا ۱۸ مهر ۱۴۰۳ در کانون برپا شد که به‌گفته مدرس آن، بچه‌ها توانستند در این کارگاه صدای خود را ضبط کرده و در قالب یک پادکست حرفه‌ایِ از پیش تهیه‌شده در کنار گوینده متبحر،‌ صدای ضبط‌شده خود را بشنوند و برای آن‌ها جذاب و تاثیرگذار بود.

به گزارش ایسنا، تجربه ساخت یک «وب ‌آوا» یا پادکست تجربه‌ای هیجان‌انگیز برای کودکانی بود که روزهای هفته ملی کودک به سینما تئاتر کانون پرورش فکری در تهران مراجعه می‌کردند.

در این زمینه امیرحسین رحمانی _ مدرس ساخت پادکست _ توضیح داد: استفاده از شیوه‌های نوین با استفاده از نرم‌افزارهای ساده اما کاربردی در تولید پادکست یا هر فایل صوتی دیگر با نگاه هنرمندانه‌تر را مدنظر قرار دادیم. به‌عنوان مثال نرم‌افزار cool record edit deluxe و cool edit pro و نرم‌افزارهای مشابه - که برای هر نوع کاربری از مبتدی تا پیشرفته قابلیت استفاده دارد - فعالیتی بود که در زمان حضور کوتاه کودکان در سینما تئاتر با آن‌ها انجام می‌شد.

او درباره علاقه و اشتیاق بچه‌ها به ساخت پادکست، گفت: بی‌شک کودکان به آموزش‌های مبتنی بر عمل علاقه بیشتری نشان می‌دهند. تلاش ما این بود که بچه‌ها در کنار توضیح‌های نظریِ آموزشی موجز و مختصر و مفید، به‌شکل عملی نیز درگیر ضبط پادکست شوند و از آن‌جا که در پادکست با فایل صوتی سر و کار داریم و نه تصویری،‌ باید از نوآوری بیشتری در آموزش استفاده می‌کردیم.

رحمانی ادامه داد: چون کودک امروز به‌صورت پی‌درپی عادت به دیدن تصاویر رنگارنگ و متنوع دارد و اصولا در زمان حاضر، بینایی بر دیگر احساسات ارجح است پس باید در انتقال این نوع محتوا دقت عمل و خلاقیت بیشتری داشته باشیم.

او درباره تاثیر برپایی این نوع کارگاه در آموزش کودکان و نقش کانون در این زمینه، گفت: آموزش مسائل فنی در هر زمینه‌ای برای کودک و نوجوان باید مبتنی بر عمل باشد که هم کودک را درگیر تولید محتوا کند و هم مسائل آموزشی بهتر در ذهن کودکان ثبت شود. کانون هم همیشه در آموزش، صاحب سبک بوده و در تربیت چندین نسل هنرمند موثر بوده است. می‌توان با بهره‌گیری از روش‌های نوین در آموزش هنر، نسل متبحر و متفکری آموزش داد که هم در تولید اثر هنری صاحب جایگاه باشند و هم در تحلیل و تعلیم.

برنامه‌های هفته ملی کودک در سینما تئاتر کانون با برگزاری مسابقه‌های سرگرم‌کننده و نمایش فیلم برای کودکان همراه بود. بچه‌ها در یکی از این روزها به تماشای مجموعه پویانمایی «عروسیه عروسی» ساخته مهین جواهریان نشستند و امین کمالوندی معاون توسعه و مدیریت منابع کانون نیز در جمع بچه‌ها حاضر و به یاد سال‌هایی که مربی کانون بوده است با همراهی عروسک مبارک،‌ دقایقی برای کودکان برنامه اجرا کرد.

در یکی از این روزها نیز بیش از سیصد دانش‌آموز با اجرای امیرجهان‌پور از مربیان با سابقه کانون و عروسک‌های مبارک و بهلول از کارگاه انیمیشن بازدید کردند و نمایش آهنگین بز زنگوله پا برای آن‌ها اجرا شد.

امیر جهان‌پور که این روزها با عروسک بهلول به استقبال کودکان می‌رفت و بچه‌ها را به سوی کارگاه‌ها هدایت می‌کرد و ضمن ایجاد فضای کودکانه و سرگرم‌کننده از زبان بهلول به‌بیان صحبت‌های تربیتی و پندهای اخلاقی و در قالب طنز با بچه‌ها می‌پرداخت درباره علاقه بچه‌ها به این عروسک، گفت: بچه‌ها با عروسک‌ها به صورت یک موجود مستقل و جاندار هم‌ذات پنداری می‌کنند و ارتباط می‌گیرند و این ارتباط بر آموزش آن‌ها تاثیر می‌گذارد چراکه آن‌ها زنده‌بودن و پویابودن عروسک را باور دارند و عروسک، در آموزش غیرمستقیم به آن‌ها بسیار موثر است.

او برای تایید گفته‌هایش خاطره‌ای را از حضورش در جمع کودکان زلزله‌زده سرپل‌ذهاب تعریف کرد و گفت: در این زلزله توانستم از طریق عروسک با دختربچه پنج‌ساله‌ای که پدر و مادرش را در حادثه زلزله از دست داده بود و بیست‌وچهار ساعت چیزی نخورده و صحبت نکرده بود،‌ ارتباط برقرار کنم اگرچه آن لحظه جواب نگرفتم. همین‌طور که رو به دیوار نشسته بود،‌ عروسک را رو به کودک قرار دادم و خودم کنار رفتم. پس از نیم ساعت معجزه عروسک اتفاق افتاد و کودک پس از این همه سکوت،‌ شروع به صحبت با عروسک کرد و شعری را که مادرش قبلاً‌ برایش می‌خواند،‌ برای عروسک خواند.

بنابر اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون هفته ملی کودک روزهای ۱۴ تا ۲۰ مهر ۱۴۰۳ با شعار «برای کودکان، برای آینده» در سراسر کشور برگزار شد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1403072217067
  • خبرنگار : 71635