دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه:

برنامه‌های نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه اجرایی می‌شود

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه برکات اقدامات مدیریتی و زحمات ستاد احیای دریاچه ارومیه امروز مشهود است، گفت: برنامه‌های نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه اجرایی می‌شود.

محمدصادق معتمدیان ۲۲ مهرماه در حاشیه بازدید از آخرین وضعیت دریاچه ارومیه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تابستان امسال حوضه آبریز دریاچه گرم ترین سال را در پنجاه سال اخیر پشت سر گذاشته و تبخیر آب روزانه بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب بود، افزود: علیرغم این شرایط، با اقداماتی که در سه سال اخیر انجام گرفت، پروژه‌های سخت افزاری دریاچه ارومیه با حمایتهای مالی و تلاش های وزارت نیرو به بهره برداری رسید.

وی همچنین با اشاره به آب اندازی و رهاسازی آب از سد کانی سیب و از طریق تونل ۳۷ کیلومتری، خاطرنشان کرد: همین طور کانال ۴.۵ کیلومتری بادین آباد در کمتر از ۷ ماه با پشتکار وزارت نیرو و قرارگاه خاتم به نتیجه رسید.

معتمدیان همچنین با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، اضافه کرد: سال گذشته تراز دریاچه ارومیه ۱۲۶۹.۸۰ متر بود که امروز به ۱۲۷۰.۱۰ متر رسیده و تراز آن ۳۰ سانتیمتر بیشتر شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه حجم آب دریاچه ارومیه سال گذشته ۵۸۰ میلیون مترمکعب بود، افزود: حجم آب دریاچه ارومیه امروز حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب بوده و تقریباً به بیش از دو برابر رسیده است.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به مساحت ۶۰۶ کیلومترمربعی دریاچه ارومیه در سال گذشته نیز اشاره کرد و یادآور شد: امروز وسعت دریاچه ارومیه به ۸۷۰ کیلومتر مربع رسیده است.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه سه شاخص اصلی تراز، حجم و مساحت کنونی نشان از موفقیت آمیز بودن اقدامات کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه است، افزود: سال گذشته از طریق سدهای حوضه دریاچه ارومیه، رودخانه های فاقد سد و پساب تصفیه شده فاضلاب ارومیه، ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب رهاسازی آب انجام گرفت.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت اقدامات نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه و مدیریت منابع آبی، تصریح کرد: مشارکت مردم، باغداران و کشاورزان بسیار اثرگذار بوده و دانشگاه ارومیه با همکاری فائو طرحی را در جهت بهینه سازی مصرف آب آماده کرده و ۱۰ نقطه بحرانی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شناسایی شده‌است.

استاندار آذربایجان‌غربی به جلسه اخیر این کارگروه به ریاست معاون اول رئیس جمهور نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به اهتمام جدی دولت چهاردهم به مسائل زیست محیطی، قرار شد جلسه بعدی کارگروه در یک ماه آینده برگزار شود و در این مدت آسیب شناسی اقدامات، پیش بینی لازم برای طرح ها و برنامه ها، تامین منابع مالی و ارائه پیشنهادات جهت تقویت کارگروه ملی نجات ارومیه در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403072217058
  • خبرنگار : 50136