شهرک‌نشینان صهیونیست: ماجرای تونل‌ها حل نشود، به شمال بازنمی‌گردیم

یک روزنامه صهیونیستی نوشت که در عین ادعاهای ارتش رژیم صهیونیستی مبنی بر کشف و نابودی تونل‌های حزب‌الله لبنان در اراضی اشغالی، ساکنان مناطق شمالی آن شواهدی از تحرکات نیروهای حزب‌الله برای تونل‌سازی در این مناطق دارند که هنوز آرامش خاطر نیافته‌اند.

به گزارش ایسنا، ارتش رژیم صهیونیستی، یکشنبه (امروز) مدعی شد در یک تصویر ضبط شده توسط پهپادها، شفت یک تونل را در نزدیکی مرزهای اراضی اشغالی با لبنان کشف کرده‌ است. سه شنبه گذشته نیز ارتش این رژیم ادعا کرد نیروهای آن یک تونل حزب‌الله را شناسایی و تخریب کرده است که حدود ۱۰ متر از منطقه مروهین لبنان به داخل اراضی اشغالی در نزدیکی منطقه زاریت کشیده شده بود. اما ساکنان شمال اراضی اشغالی هنوز اطمینان خاطر ندارند.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت با انتشار این مطلب درباره شبکه گسترده تونل‌های حزب‌الله که طبق تحلیل‌ها به آن امکان حفاظت از نیروها و تسلیحاتشان را در قبال حملات رژیم صهیونیستی داده است، نوشت: سخنگوی ارتش اسرائیل گفته بود که در این تونل‌ها برخی زیرساخت‌ها از جمله فضاهایی برای اسکان نیروها و تسلیحات و مهمات یافته است.

با وجود اظهارات ارتش رژیم صهیونیستی در این باره، ساکنان اراضی اشغالی هنوز تردید دارند و از فکر فعالیت نیروهای حزب‌الله در تونل‌هایی در نزدیکی محله‌های اراضی اشغالی در مرزهای شمال، آرامش ندارند. «یوسی آدونی» شهردار زاریت که یک سال است در نزدیکی محله زاریت سکونت دارد که پر از زمین‌های کشاورزی است، گفت که تونل‌های بیشتری در این منطقه وجود دارد.

او می‌گوید، «ما صدای حفاری و برخی تحرکات در مرزها را گزارش کرده‌ایم. سروصداهایی می‌شنیدیم و می‌دیدیم که گاهی گردوغبار بلند می‌شود. چند بار هم شاهد افرادی بوده‌ایم که در مسیرهای پاکوب مزرعه‌ها راه می‌روند و ناگهان ناپدید می‌شوند.

خبرگزاری رویترز پیشتر نوشته بود حزب‌الله شبکه گسترده‌ای از تونل‌ها در جنوب لبنان دارد. طبق یکی از گزارش‌های اندیشکده «آلما» در سال ۲۰۲۱، این تونل‌ها پس از جنگ ۲۰۰۶ با رژیم صهیونیستی گسترش پیدا کردند. به گفته رژیم صهیونیستی، طول این تونل‌ها صدها کیلومتر است.

تصویر ثبت‌شده از یکی از تونل‌های حزب‌لله توسط «جیمز راثوِل» خبرنگار روزنامه تلگراف در ۲۰۲۰

تفاوت تونل‌های غزه با لبنان

خبرگزاری نوشت که یک منبع نزدیک به حزب‌الله گفته است رژیم صهیونیستی اطلاعی از گستره کامل این تونل‌ها در اختیار ندارد.

«آندریاس کرِیگ» یکی از سخنرانان ارشد دانشکده مطالعات امنیت کینگز کالج لندن درباره چالش‌ تونل‌های حماس در غزه و تونل‌های حزب‌الله در لبنان و در مرزهای اراضی اشغالی گفت: برخلاف غزه که بیشتر تونل‌ها به صورت غیرمکانیکی در بستری شن‌وماسه‌ای حفر می‌شوند، تونل‌های لبنان در سنگ‌های کوهستان حفر شده‌اند و دسترسی به آن‌ها و تخریبشان نسبت به تونل‌های غزه دشوارتر است.

یدیعوت آحارونوت نوشت: «گادی شابتای» که خانه خود در شهرک مرزی روش هانیکرا را ترک کرده، معتقد است که تهدید تونل‌های حزب‌الله هنوز رفع نشده است.

او گفت: ارتش(اسرائیل) تمامی شواهد و یافته‌های ما را چند سال جمع‌آوری می‌کرد و جواب‌های مضحکی مانند «چیزی که می‌شنوید صدای شکسته شدن سنگ‌ها توسط ریشه درختان است یا صدای کابل‌های آنتن‌ها روی پشت‌ بام‌هاست یا صدای موشی است که از لوله‌های فاضلاب رد می‌شود» و حرف‌های عجیب و غریب دیگری تحویل ما می‌داد.

او گفت: نیروهای رضوان به ما حمله کردند. حزب‌الله ۱۸ سال در حال آماده شدن بود.

«الیاهو بن عزرا» یک وکیل اهل روش هانیکرا نیز مانند شابتای گفت که او پیش از حمله هفت اکتبر درباره تونل‌ها هشدار داده بود.

او می‌گوید،‌ «در سال ۲۰۱۹، صداهایی در اتاق خوابم شنیدم و در دوران پاندمی کووید در ۲۰۲۰ که دورکار بودم، صدای ارتعاشی از زیر زمین می‌شنیدم و آن را ضبط کردم. به نظر من، تکلیف تمامی تونل‌ها معلوم نشده و زمان زیادی لازم است. این ماجرا با یک تونل پایان نخواهد یافت. تا زمانی که همه چیز حذف نشده، باز نخواهیم گشت».

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۴
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1403072217041
  • خبرنگار : 71628