مدیر یک مدرسه استثنایی:

خراسان رضوی پرچم‌دار آموزش به کودکان دارای اختلال ناشنوایی است

مدیر یک مدرسه استثنایی در مشهد با بیان اینکه خراسان رضوی پرچم‌دار آموزش به کودکان دارای اختلال ناشنوایی است در رابطه با آموزش‌های این مدرسه استثنایی گفت: کار در این مدارس به صورت تیمی و آموزشی، توانبخشی و حمایتی انجام می‌شود.

بهار ابارشی مدیر مدرسه استثنایی امام رضا(ع) مشهد در گفت‌گو با ایسنا اظهار کرد: این مدرسه از سال ۱۳۸۳ به همت خیرین با هدف آموزش با روش AVT ساخته شد که کودکان ۶ ماهه تا بدو ورود به دبستان را پذیرش می‌کنیم تا در نهایت این کودکان وارد مدارس عادی شوند.

وی ادامه داد: در نهایت حدود ۹۵ درصد دانش‌آموزان این مرکز وارد مدارس عادی شده و ۵ درصدی که برای ادامه تحصیل به مدارس استثنایی می‌روند به دلیل اختلالات توام است.

 ابارشی ادامه داد:  آموزش‌ها در این پیش‌دبستانی والد محور بوده و این مدارس در کشور تنها در خراسان رضوی وجود دارند که شامل مدارس سوم شعبان ۳، امام رضا(ع) در مشهد و مراکزی در سبزوار، نیشابور و تربت جام می‌شوند.

مدیر مدرسه استثنایی امام رضا(ع) بیان کرد: خراسان رضوی پرچم‌دار آموزش به کودکان دارای اختلال ناشنوایی است؛ کار در این مدارس به صورت تیمی و آموزشی، توانبخشی و حمایتی انجام می‌شود.

وی تأکید کرد:  مربیانی که در این مدرسه به کار گرفته می‌شوند بایستی به روش AVT  مسلط بوده که برای حل مشکل کمبود نیروی متخصص، آموزش مربیان را از تابستان شروع کرده‌ایم.

ابارشی ادامه داد: به همت اداره کل آموزش و پرورش استثنایی استان و خیران بسیاری از نیازهای ما مرتفع شده است و البته تامین تمامی هزینه‌های هنگفت مدارسی این چنینی، ازعهده دولت خارج بوده که در این راستا خیران در کنار ما هستند.

وی افزود: تامین هزینه‌های درمان و دستگاه‌های کمک‌توانبخشی، نیروی متخصص روش AVT  و گفتاردرمانگر، شنوایی‌شناس و روانشناس که جزو قطب‌های اصلی این مدارس هستند، از کمبودها و نیازهای این مکان‌ها است.

روش شنیداری-کلامی‌ (AVT) عبارت است از تمرینات تخصصی که به کودک می‌آموزد چطور از شنوایی به دست آمده به وسیله‌ سمعک یا کاشت‌ حلزون برای درک گفتار و صحبت کردن استفاده‌ کند.

اعتقاد بر این است که کودکان آسیب دیده‌ شنوایی می‌توانند آموزش ببینند که گوش کنند، گفتار را درک کنند و صحبت کنند و در نتیجه در دنیای‌ افراد شنوا و گویا زندگی فعال و مطلوبی داشته باشند و مشارکت آنها در جامعه به عنوان یک شهروند عادی‌ پذیرفته شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072217005
  • خبرنگار : 50972