نرم‌افزار هوش مصنوعی با توانایی‌های یک مهندس

نرم‌افزار هوش مصنوعی «نویرون» از خلاقیت و حل مسئله مشابه مهندسان انسان برای طراحی خودکار ماشین‌آلات پیشرفته استفاده می‌کند.

به گزارش ایسنا، «جیزز دیاز»(Jesus Diaz) گزارشگر و نویسنده فست کمپانی، به مصاحبه با بنیانگذار یک شرکت مهندسی پرداخته است تا بعد دیگری را از هوش مصنوعی آشکار کند.

به نقل از فست کمپانی، با نگاهی به وسایل اطراف «لین کیسر»(Lin Kayser) در دفترش واقع در دبی، به راحتی می‌توان تصور کرد او یک دانشمند موشکی است که روی یک سفینه فضایی کار می‌کند تا قابلیت فرار از گرانش زمین را داشته باشد. به نظر می‌رسد که نقشه‌ها و نمونه‌های اولیه از یک کاوشگر بیگانه میان‌ستاره‌ای به سرقت رفته باشند اما بنیان‌گذار شرکت «Leap 71» دانشمند موشکی نیست؛ حتی اگر به نظر برسد که می‌تواند نقش یکی از این دانشمندان را در یک فیلم بازی کند.

کیسر گفت: ما یک شرکت نرم‌افزاری هستیم. ما در حال ساخت یک مدل محاسباتی هستیم که می‌تواند به طور خودکار، اشیاء و دستگاه‌های فنی را تولید کند.

شرکت Leap 71 از هوش مصنوعی مولد که موتور مبتنی بر پیش‌بینی است و نیروی فناوری‌هایی را مانند ChatGPT یا حتی نرم‌افزار CAD شرکت «اتودسک»(Autodesk)، «nTopology» و «Divergent 3D» فراهم می‌آورد، استفاده نمی‌کند. نرم‌افزار CAD پارامتریک هم نیست. در عوض، این شرکت یک نرم‌افزار کاملا متفاوت را توسعه داده که یک جهش بزرگ در طراحی مهندسی محاسبات است. این نرم‌افزار موسوم به «نویرون»(Noyron) تلاش می‌کند تا به مهار دانش و خلاقیت مهندسان در فناوری‌های هوش مصنوعی قوی بپردازد که ماشین‌آلات و محصولات پیشرفته را به طور خودکار طراحی می‌کنند.

این نرم‌افزار، تخصص مهندسان ماهر، فیزیک، قوانین مربوط به تولید و منطق حوزه‌های گوناگون مهندسی را در یک چارچوب منسجم یکپارچه‌سازی می‌کند. به گفته کیسر، نویرون دائما در حال تکامل یافتن است و از داده‌های حاصل از آزمایش‌های دنیای واقعی و نتایج تولید یاد می‌گیرد. این نرم‌افزار می‌تواند تخصصی و متناسب با صنایع گوناگون باشد. برای مثال، نرم‌افزار «نویرون آرپی»(Noyron RP) برای موتورهای موشک، «نویرون ای‌اِی»(Noyron EA) برای سیستم‌های الکترومغناطیسی و «نویرون اچ‌ایکس»(Noyron HX) برای مبدل‌های حرارتی است.

به گفته‌ کیسر، یکی از ویژگی‌های تعیین‌کننده نویرون این است که تولید را فقط به یک شکل انجام نمی‌دهد، بلکه پیش‌بینی می‌کند که شیء تولیدشده در شرایط واقعی چگونه عمل خواهد کرد. این نرم‌افزار مانند یک مهندس انسان تلاش می‌کند تا براساس دانش جمعی موجود، اجزایی را ایجاد کند که نیازهای مورد نظر را برآورده سازند. کیسر افزود: در تئوری، نرم‌افزار CAD پارامتریک نیز باید همین طور باشد اما CAD پارامتریک، هندسه‌محور است. مطالب ما حول محور فیزیک، منطق، تصمیم و تکرار می‌چرخند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: هوش مصنوعی
  • کد خبر: 1403072216986
  • خبرنگار : 71604