مجاهدت شهید نیلفروشان از نوجوانی تا شهادت / فرزند شهید: پدر گفته بود توسط داعش به شهادت نمی‌رسد

شهید «عباس نیلفروشان» معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که به همراه شهید «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان، شامگاه جمعه ششم مهر ۱۴۰۳ در لبنان به شهادت رسید، در طول عمر بافضیلت خویش به مجاهدت‌های متعددی در دفاع مقدس، مقابله با داعش و گروهک‌های تجزیه‌طلب و رژیم صهیونیستی پرداخته و در این مسیر از سوی ایالات متحده آمریکا تحریم هم شده بود، نشان‌دهنده‌ی روحیه‌ی مقاومت در این شهید بزرگوار است و شهادت خود را به دست شیطانی‌ترین جنس بشر پیش‌بینی کرده بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سردار سرتیپ پاسدار شهید «عباس نیلفروشان» از فرماندهان پیشکسوت و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و مستشار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که شامگاه ششم مهر ۱۴۰۳ در حمله تروریستی رژیم سفاک صهیونی به منطقه‌ی ضاحیه بیروت لبنان و در عملیات ترور شهید سیدحسن نصرالله(ره) به همرزمان شهیدش پیوست.

در همین راستا، روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای‌ اعلام کرد که با همت و تلاش‌های شبانه‌روزی گروه جست‌وجوی پیکرهای مطهر شهدای جنایت ۶ مهرماه رژیم خون‌آشام صهیونیستی در ضاحیه بیروت، پیکر سردار رشید و اندیشمند سرلشکر پاسدار شهید عباس نیلفروشان مستشار عالی نظامی جمهوری اسلامی ایران که همراه با سید مقاومت آیت‌الله سیدحسن نصرالله دبیرکل سرافراز حزب‌الله لبنان به شهادت رسیده بود، پیدا شده است و پیکر این شهید بزرگوار روز دوشنبه ۲۳ مهر پس از مراسم تشییع و طواف در شهرهای نجف، کربلا و مشهد، وارد تهران شده و در روز سه‌شنبه ۲۴ مهر ساعت ۹ صبح مراسم تشییع در میدان امام حسین(ع) تهران برگزار خواهد شد. مراسم وداع نیز روز چهارشنبه ۲۵ مهر در اصفهان و آیین خاک‌سپاری بعد ازظهر روز پنجشبه ۲۶مهر در اصفهان برگزار خواهد شد.

شهید نیلفروشان، همواره در صف مقدم حمایت از جریان مقاومت در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی و دیگر دشمنان منطقه‌ای بوده است. او همچنین به عنوان یک فرمانده استراتژیک، نقش بسزایی در هماهنگی بین نیروهای مقاومت در سراسر منطقه ایفا کرده است. نیلفروشان با پایبندی به اصول انقلاب اسلامی و دفاع از حقوق ملت‌های مظلوم منطقه، از جمله مردم فلسطین و لبنان، همواره بر اهمیت مبارزه با ظلم و استکبار جهانی تأکید کرده است.

از معاونت عملیات لشکر نجف تا معاونت عملیات سپاه پاسداران

شهید عباس نیلفروشان متولد سال ۱۳۴۵ در اصفهان است. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در حالی که نوجوان بود، در مبارزات ضدطاغوت حضور چشمگیری داشت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یک بسیجی جان برکف و همیشه در صحنه بود و بعدها به افتخار پاسداری سپاه نیز نایل آمد. نخستین حضور جهادی‌اش در نبردهای کردستان در رکاب شهید چمران بود و سپس به‌طور مستمر در ۸ سال دفاع مقدس حضور داشت.

از ۱۳ سالگی در نبردهای مختلف حضور داشت و تقریباً هر ۴۰ روز یک‌بار به خانواده سر می‌زد و همیشه مشتاق حضور در جبهه‌ها بود. چندین‌بار در عملیات‌های مختلف، زخمی و در بیمارستان بستری شد. در طول هشت سال دفاع مقدس در لشکر ۱۴ امام حسین(ع) و لشکر ۸ زرهی نجف اشرف در مسئولیت‌های مختلف نقش ایفا کرد. ابتدا کار خود را با فرماندهی دسته در لشکر ۱۴ امام حسین(ع) شروع می‌کند و تا سال ۱۳۶۲ در این لشکر می‌ماند. سپس به لشکر ۸ نجف اشرف می‌رود و همرزم شهید احمد کاظمی می‌شود.

شهید «عباس نیلفروشان» با پایان دفاع مقدس، مسئولیت عملیات لشکر ۸ نجف اشرف را بر عهده می‌گیرد. از سال ۱۳۸۴ به نیروی زمینی سپاه می‌رود و از سال ۸۴ تا ۸۶ معاونت عملیات نیروی زمینی سپاه را عهده‌دار می‌شود؛ پس از آن در دو مقطع به عنوان مسئول عملیات سپاه در لبنان ایفای نقش می‌کند و پس از آن برای دوره‌ای، فرماندهی دانشگاه و فرماندهی ستاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بر عهده می‌گیرد، اما پس از مدتی به معاونت عملیات کل سپاه می‌رود و جانشین معاون عملیات می‌شود.

نیلفروشان بعد از اتمام جنگ، تحصیل خود را ادامه داد و با مدرک دکتری مدیریت استراتژیک از دانشگاه امام حسین(ع)، در همین دانشگاه با رتبه‌ی دانشیاری از اعضای هیأت علمی بود و در دانشگاه عالی دفاع ملی و دانشگاه امام حسین(ع) نیز تدریس می‌کرد. وی همچنین نویسنده کتاب‌های «بالامبو»، «دکترین جنگ‌های نوظهور»، «دکترین نظامی با رویکرد جنگ ناهمگون» و «دفاع در اندیشه امام خمینی(ره)» بود.

تحریم شهید نیلفروشان از سوی وزارت امور خارجه آمریکا

وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا ۲۶ اکتبر ۲۰۲۲ در اقدامی مشترک ۱۴ تن از مقام‌های کشوری و لشکری و سه نهاد جمهوری اسلامی از جمله عباس نیلفروشان را به‌دلیل مقابله با اغتشاشگران و عوامل ضدامنیتی از جمله در استان سیستان و بلوچستان تحریم کردند، که نشان‌دهنده‌ی مجاهدت‌های این سردار شهید در تمامی عرصه‌های امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج از کشور بوده است.

با تشکیل قرارگاه مرکزی امام حسین(ع)، شهید نیلفروشان با حفظ سمت، جانشینی فرمانده‌کل سپاه در قرارگاه امام حسین(ع) را به عهده می‌گیرد و پس از انتصاب سردار سلامی به فرماندهی‌کل سپاه، سردار عباس نیلفروشان از تیر سال ۱۳۹۸ به سمت معاونت عملیات کل سپاه منصوب می‌شود. پس از شهادت سردار زاهدی در ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ در جریان حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، به‌عنوان فرمانده سپاه در بخش لبنان منصوب شد.

شهید عباس نیلفروشان در سال‌های اخیر در کنار شهید سیدحسن نصرالله و فرماندهان و مجاهدان حزب‌الله لبنان، برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین جنگید و حدود هفت سال در لبنان فرماندهی عملیات‌های مختلف را بر عهده داشت.

سردار نیلفروشان به دلیل تجارب گسترده‌اش در میدان‌های نبرد و تلاش‌های مستمر برای حمایت از محور مقاومت به‌ویژه حزب‌الله لبنان و گروه‌های مقاومت فلسطینی، به‌عنوان یکی از شخصیت‌های کلیدی در حمایت از آرمان‌های مقاومت شناخته می‌شود. حضور فعالش در برنامه‌ریزی‌های نظامی و دیپلماتیک به جبهه مقاومت کمک کرد تا در مقابل تهدیدات مستمر رژیم صهیونیستی و دیگر نیروهای متجاوز، توانایی خود را افزایش دهد.

شهید نیلفروشان، استراتژیست یگان‌های عملیاتی حزب‌الله لبنان

شهید نیلفروشان به عنوان یک فرمانده استراتژیست، نقش بسزایی در هماهنگی بین نیروهای مقاومت در سراسر منطقه داشت و محبوبیت و احترام بالایی در میان نیروهای مقاومت کسب کرد.

«حاج مصطفی نیلفروشان» پدر گرامی شهید نیلفروشان خاطرنشان کرده است: «عباس اعتقاد زیادی به ولایت، امام و رهبری داشت و همه عمر خود را در میدان جنگ برای دفاع از مظلومان سپری کرد.»

«سیدمحمد طاهری» از خبرنگاران حوزه دفاع و امنیت از ارتباط عمیق و مستمرِ شهید نیلفروشان با محور مقاومت و نقش کلیدی‌اش در حمایت از مقاومت می‌گوید: «پس از شهادت سردار زاهدی و درخواست مستقیم سیدحسن نصرالله، ایشان به لبنان بازگشت و مسئولیت عملیات را برعهده گرفت. ارتباط ایشان با جبهه مقاومت، به‌ویژه حزب‌الله لبنان، عمیق و مستمر بود، حتی در دفتر او تعداد تقدیرنامه‌هایی که از حزب‌الله داشت، بیشتر از جمهوری اسلامی بود که این خود نشان‌دهنده‌ی تأثیرگذاری و نقش کلیدی او در حمایت از مقاومت بود.»

سردار نیلفروشان نقش محوری در تشکیل یگان زرهی حزب‌الله لبنان داشت. به گفتۀ سیدمحمد طاهری، «یکی از نکات برجسته در کارنامه ایشان، نقش محوری‌اش در تشکیل یگان‌های ضدزره حزب‌الله و یگان رضوان بود. این یگان‌ها که به‌طور مستقیم در مقابله با رژیم‌صهیونیستی نقش ایفا می‌کردند، بخشی از توانمندی حزب‌الله در جنگ‌های ناهمتراز به‌شمار می‌رفتند. سردار نیلفروشان یکی از تئوریسین‌های این یگان‌ها بود و با توجه به شناخت عمیقی که از ظرفیت‌های مقاومت و همچنین دشمن صهیونیستی داشت، توانست این یگان‌ها را به یکی از عوامل کلیدی در استراتژی مقابله با اسرائیل تبدیل کند.»

فرزند شهید نیلفروشان: پدرم گفت در جنگ با داعش شهید نمی‌شوم

«علی نیلفروشان» فرزند شهید عباس نیلفروشان پس از اعلام پیدا شدن پیکر این شهید عزیز، طی گفت‌وگویی اظهار کرد: « الحمدلله پیکر پدرم پیدا شد، از این‌که پیکر پدرم پیدا شد خوشحال هستیم، اگر پیکر پدرم پیدا هم نمی‌شد راضی به رضای خدا بودیم. از زمانی که بچه بودیم، مسئله فلسطین و قدس از دغدغه‌های پدرم بود. همیشه مسئله فلسطین و قدس را جزء اساسی‌ترین مسائل‌شان می‌دانستند؛ این را همیشه می‌گفتند.»

وی افزود: «پدرم از ۶ سالگی آرزو داشتند رژیم صهیونیستی را نابود کنند. علاقه داشتند در همین راه هم شهید بشوند. وقتی در جنگ داعش بودند، نگران ایشان بودیم. ایشان می‌گفتند، من در جنگ با داعش شهید نمی‌شوم. پدرم می‌گفت رژیم صهیونیستی مرا شهید می‌کند. آرزویش همین بود که در این مسیر به شهادت برسد و به آرزویش هم رسید. پیکر پدرم در گلستان شهدای اصفهان خاک‌سپاری خواهد شد، زیرا خودشان خواسته بودند و از قدیم هم می‌گفتند که می‌خواستند کنار مزار شهید حاج احمد کاظمی دفن شوند.»

«شهید عباس نیلفروشان» پس از عمری مجاهدت در جبهه‌های حق علیه باطل در سال‌های دفاع مقدس، مقابله با گروه تروریستی و تکفیری داعش و تلاش‌های مضاعف در محور مقاومت علیه رژیم غاصب صهیونیستی، پس‌از دستاوردهای فراوان به شهادت رسید تا مانند «شهید سیدحسن نصرالله» و سایر شهدای «محور مقاومت»، با خون خود افقی تاریک را برای رژیم غاصب اسرائیل رقم بزنند.

روحشان شاد و راهشان پُررهرو باد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۴:۱۵
  • دسته‌بندی: الگوی پیشرفت
  • کد خبر: 1403072216984
  • خبرنگار : 71943