بلاتکلیفی ۱۰ ساله سایت «بازیافت نخاله» کرمانشاه

سال ۱۳۹۳ بود که کرمانشاه به عنوان اولین استان کشور صاحب سایت بازیافت نخاله‌های ساختمانی شد، سایتی که چند ماه بیشتر فعالیت نکرد و از آن زمان تاکنون نیز هنوز تعیین تکلیف نشده است.

طرح بازیافت نخاله‌های ساختمانی سال ۱۳۹۱ در شورای شهر کرمانشاه تصویب شد و در نهایت سال ۱۳۹۳ مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه به عنوان مجری این طرح، با وارد کردن ماشین‌آلات مورد نیاز بازیافت نخاله، اولین سایت بازیافت نخاله‌های ساختمانی کشور را در کرمانشاه راه‌اندازی کرد.

 سایت بازیافت نخاله ساختمانی کرمانشاه به نرخ آن زمان پنج میلیارد تومان تجهیزات مدرن و به روز داشت و می‌توانست با دو خطی که دارد روزانه دو هزار تن نخاله را بازیافت کند، اما این سایت چند ماه بعد از فعالیت به بهانه آن که محلش مناسب نیست از فعالیت منع شد و چند سالی در گیر و دار انتخاب مکانی مناسب بود. اکنون هم که محلی برای این سایت انتخاب شده، گویا عزمی برای فعال کردنش وجود ندارد.

و همه اینها در حالیست که حجم بسیار زیادی نخاله ساختمانی اطراف شهر کرمانشاه را احاطه کرده و پیامدهای بهداشتی و محیط زیستی آن گریبان مردم را گرفته، اما از سوی دیگر سایت بازیافت نخاله ساختمانی کرمانشاه بلاتکلیف مانده و عزم جدی برای راه‌اندازی آن با همراهی دستگاه‌های مربوطه وجود ندارد.

هایده شیرزادی مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه که مجری سایت بازیافت نخاله‌های ساختمانی هم هست در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به مشکلات سایت بازیافت نخاله ساختمانی کرمانشاه، گفت: در حال حاضر این سایت در مکانی نزدیک سایت بازیافت زباله کرمانشاه قرار دارد و ماشین‌آلات در آنجا مستقر هستند. این سایت آماده دریافت تا دو هزار تن نخاله‌ ساختمانی در روز برای بازیافت است، اما قراردادی برای پردازش و بازیافت نخاله‌های ساختمانی نداریم.

وی افزود: مسئله این است که باید قراردادی بین شرکت بازیافت و شهرداری برای پردازش نخاله‌های شهر کرمانشاه که به این سایت انتقال داده می‌شود منعقد شود، زیرا برای تامین هزینه‌های سایت اعم از دستمزد نیروها، تعمیرات و نگهداری ماشین‌آلات و... حتما نیازمند انعقاد قرارداد با شهرداری هستیم.

شیرزادی اظهار کرد: شهرداری کرمانشاه هم تمایل به اجرای این کار دارد، اما باید منابع مالی مورد نیاز آن تامین شود. شهرداری براساس قانون پسماندها باید هزینه‌های پردازش پسماندهای عمرانی و ساختمانی (نخاله ساختمانی) را از تولیدکنندگان نخاله _سازندگان ساختمانی _ دریافت و در این بخش هزینه کند.

مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه با بیان اینکه شهرداری کرمانشاه در حال حاضر تعرفه بسیار کمی بابت نخاله‌های ساختمانی از کسانی که ساخت و ساز می‌کنند دریافت می‌کند، تاکید کرد: این تعرفه ناچیز و برای ۱۰ سال قبل است و قطعا باید بروزرسانی شود که این امر نیز مصوبه شورای شهر را نیاز دارد.

به گفته شیرزادی، سایر دستگاه‌ها از جمله راه و شهرسازی، استانداری، محیط زیست، سازمان صنایع و معادن و ... نیز باید همکاری کنند و بگونه‌ای برنامه‌ریزی شود که تولیدکنندگان نخاله، هزینه‌های مدیریت و پردازش نخاله‌های ساختمانی را پرداخت کنند. 

مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه تاکید کرد: اگر همه دستگاه‌ها و همچنین افرادی که ساخت و ساز می‌کنند _ به عنوان تولیدکننده نخاله_ همراهی لازم را داشته باشند، دیگر شاهد رها شدن نخاله‌ها در حاشیه شهر نخواهیم بود و نخاله‌های ساختمانی شهر کرمانشاه به محل مناسب انتقال داده شده و بازیافت می‌شود.

وی درباره اینکه آیا فروش مصالح حاصل از فرآیند بازیافت نخاله‌های ساختمانی اقتصادی بوده و می‌تواند هزینه‌های سایت را تامین کند نیز عنوان کرد: هزینه‌های پردازش و بازیافت نخاله‌های ساختمانی با درآمد حاصل از فروش این مصالح همخوانی ندارد و هیچ وقت جوابگوی تمام هزینه‌ها و بازگشت سرمایه نیست. اگر چنین بود الان در تمام ایران پروژه های بازیافت نخاله اجرا شده بود.

شیرزادی اضافه کرد: این سایت در گذشته در دو مرحله و هر بار سه ماه فالیت داشت و آن زمان همه مصالح تولیدی آن مورد استفاده قرار گرفت، اما لازم بود این سایت حداقل یک سال کار کند و  سپس بازار مصرف آن شناسایی و مشخص شود. در مجموع از محل فروش مصالح تولیدی سایت چند درصد از هزینه‌های سالیانه شامل دستمزد، تعمیرات، مصارف و استهلاک تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه ظرفیت ماشین‌آلات فعلی بازیافت نخاله موجود در کرمانشاه را حدود دو هزار تن در روز اعلام کرد و گفت: به نرخ امروز ۱۰۰ میلیارد تومان تجهیزات سایت بازیافت نخاله کرمانشاه عملا بدون استفاده مانده است.

شیرزادی با اشاره به اینکه طبق برآورد چند سال قبل روزانه حدود چهار هزار تن نخاله معادل حدود ۴۰۰ کامیون در شهر کرمانشاه تولید می‌شود، اظهار کرد: کرمانشاه نیازمند چهار خط برای بازیافت نخاله‌های ساختمانی است که اکنون دو خط آن را موجود داریم. این چهار خط باید در دو یا چهار نقطه شهر مستقر شود تا حمل و نقل نخاله‌ها نیز تسهیل شود.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر مکانی در نزدیکی سراب نیلوفر برای نخاله‌های ساختمانی کرمانشاه در نظر گرفته شده، اما در این محل فقط دپوی نخاله صورت می‌گیرد و کاری برای بازیافت آن نمی‌شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403072216965
  • خبرنگار : 50181