استانداران یزد تودیع و معارفه شدند؛

معاون وزیر کشور: وفاق ملی لازمه امروز کشور است/مردم باید تغییر را ببینند

معاون سیاسی وزیر کشور اظهار کرد: وفاق ملی تنها یک شعار نیست بلکه لازمه کشور در شرایط کنونی است و تلاش خواهیم کرد امیدی که پس از انتخابات در مردم ایجاد شده را با ایجاد تغییر در شرایط کشور تقویت کنیم.

«علی زینی‌وند» در مراسم تودیع و معارفه استاندار یزد که امروز یکشنبه ۲۲ مهرماه در محل سالن شهید منتظرقائم استانداری برگزار شد، با اشاره به درخشش نام یزد در تاریخ ایران، گفت: امروز نام یزد در حوزه صنعت و کارآفرینی، فناوری و دانش بنیان‌ها نه تنها در ایران بلکه در دنیا می درخشد و باید توجه داشته باشیم که این قطعات درخشان در کشورمان را محافظت کنیم.

وی با اشاره به برگزاری باشکوه انتخابات، محور شور این انتخابات را شخص مقام معظم رهبری خواند و گفت: در حالی مردم از صحنه مشارکت در عرصه‌های مختلف به ویژه انتخابات دل آزرده شده بودند، این انتخابات امیدی دوباره به مردم بازگرداند و فضا را تغییر داد و لذا باید آن را تقویت کنیم و این امید را در بین مردم افزایش دهیم.

معاون وزیر کشور با بیان این که از دل این انتخابات رئیس جمهوری با شعار وفاق ملی برخواسته است، گفت: وفاق ملی تنها یک شعار نیست بلکه لازمه کشور در شرایط کنونی است و معتقدیم نباید رفتاری مانند خالص سازی که روزی به آن معترض بودیم را خودمان اکنون انجام دهیم و لذا باید با وفاق ملی، بهترین و شایسته‌ترین افراد را بکار گیریم و همه گروه‌ها نیز به تحقق این شعار اهتمام داشته باشند.

وی با تاکید بر این نکته که قطعاً وقتی مردم رای می دهند باید تغییر را مشاهده کنند، گفت: البته باید توجه داشته باشیم که شرایط کشور نیز به گونه‌ای است که در صورت رونق اقتصادی کشور و رفع بسیار از مشکلات امروز نیز دیگر امیدی به اعتبارات دولتی برای ایجاد اشتغال و آبادانی کشور نیست و باید زمینه را برای مشارکت مردم و حضور بخش خصوصی فراهم کنیم.

زینی‌وند اضافه کرد: باید دولت را به عنوان رقیب بخش خصوصی از صحنه بیرون کنیم و به پهن کردن فرش قرمز زیر پای سرمایه‌گزاران و بخش خصوصی اعتقاد داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم اصلاح حوزه‌های انتخابیه و رفع این زیرساخت ناعدالتی تاکید کرد و گفت: قطعاً به رفع این مشکل به صورت عادلانه کمک و آن را به صورت کارشناسی، پیگیری خواهیم کرد.

معاون وزیر کشور همچنین اظهار کرد: به عنوان متولی کمیسیون کارگری کشور عرض می‌کنم با جدیت پیگیر حقوق کارگران هستیم تا هیچ حق قانونی از آنها ضایع نشود ولی باید توجه داشته باشیم که مسائل کارگری نیز باعث از بین رفتن امنیت روانی کارفرمایان نشود و توازن در تمام بخش‌ها رعایت شود.

 * هدف حکومت در جمهوری اسلامی ریاست طلبی نیست

آیت الله «محمدرضا ناصری» نماینده ولی فقیه در استان در این مراسم ضمن قدردانی از زحمات «مهران فاطمی» استاندار سابق و تبریک و آروزی توفیق برای «محمدرضا بابایی» استاندار جدید یزد، اظهار کرد: رفت و آمد مدیران و مسئولان، رفتن یک خوب و آمدن خوبی دیگر است و این رفت و آمدها به دنبال خود بیم و امیدهایی به دنبال دارد.

وی با اشاره به گزیده‌هایی از نامه‌های حضرت علی(ع) به مالک اشتر، عنوان کرد: حضرت علی(ع) در این نامه به مالک اشتر فرمودند که ما تو را فرستادیم در سرزمینی که حاکمانی قبل از تو بوده اند و مردم آنجا به تو آن نگاهی را می کنند که به حاکمان قبل داشتند اما باید تو برنامه دیگری داشته باشی.

ناصری با بیان اینکه حضرت چهار دستور به مالک می دهد، افزود: آبادی شهرها، جمع آوری خراج، اصلاح امور مردم و مقابله با دشمنان مردم باید در صدر کارهای تو قرار گیرد.

امام جمعه به تشریح این نامه در ابعاد مختلف پرداخت و گفت: رام کردن نفس در هنگام سرکشی و دست برداشتن از آرزوهای دراز، از مهمترین توصیه های حضرت به مالک اشتر بوده است.

وی به قرائت کامل این نامه پرداخت و بیان کرد: از بخشش خدا بی نیاز نیستی بنابراین از کیفر کردن شادی نکن و اگر از بزرگی دچار تکبر شدی به بزرگی پروردگار بنگر که از تو بزرگتر است.

ناصری ادامه داد: همانگونه که حضرت علی(ع) توصیه کردند؛ بخیل را در مشورت کردن دخالت نده که تو را از نیکوکاری باز می دارد و از تنگدستی می ترساند و با ترسو مشورت نکن که ترسو هم روحیه ات را در انجام کارها سست می کند؛ همانا بخل و ترس و حرص ریشه آنها از بدگمانی به ریشه خداوند متعال است، استانداران و مدیران و مسئولان این توصیه ها را مدنظر قرار دهند.

وی گفت: معتقدم که نامه مالک اشتر را باید همگان مطالعه کنند و این دستوراتی است که حضرت علی(ع) به همه مدیران، مسئولان، طلاب و روحانیون داده است زیرا برای رسیدن به تکامل باید مسیر تکامل را با استفاده از دستورات درست و اصولی طی کنیم.

ناصری ادامه داد: همه باید در راه اعتلای کلمه الله تلاش کنیم تا هم سعادت خود و هم مردم را تامین کنیم. به برخی فرازهای نهج البلاغه و توصیه‌های امیرالمومنین(ع) خطاب به مالک اشتر پیرامون حکومت‌داری بر مردم اشاره کرد و به تشریح آنها پرداخت.

امام جمعه یزد همچنین گفت: حکومت در جمهوری اسلامی برای ریاست‌طلبی نیست بلکه هدف اصلی خدمت به مردم و کسب رضایت خداوند است و مسئولان باید به این نکته اکیداً توجه داشته باشند.

* اخلاص و رضایت مردمی دو شرط عملکرد ارزشمند

«مهران فاطمی» استاندار سابق یزد نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد امام و شهدای انقلاب اسلامی به ویژه چهار هزار شهید استان یزد و همچنین شهدای مدافع امنیت، شهدای مدافع حرم و شهدای مدافع سلامت و شهدای جبهه مقاومت، به خانواده شهدا و ایثارگران و حاضران در این مراسم، سلام و درود فرستاد.

 وی گفت: خداوند را سپاسگزارم که خدمت به مردم عزیز و مومن‌ترین، شریف‌ترین و سخت کوش ترین مردمان ایران زمین را نصیب بنده کرد.

فاطمی با بیان این که عملکردها زمانی ارزشمند است که با اخلاص باشد و رضایت نسبی مردم را جلب کند، خاطرنشان کرد: از خداوند متعال و مردم عزیز به خاطر قصور و کم کاری‌های خودم طلب عفو  گذشت دارم.

وی افزود: ما خیلی کوچکتر از آن هستیم که در برابر این عظمت و عزت مردم، عملکرد ناچیز خود را بخواهیم ارائه کنیم و از همه همکاران و مردم عزیز که شبانه روز وقت آنها را گرفتیم، تشکر و از آنها عذرخواهی می کنم.

استاندار پیشین با تبریک انتصاب «محمدرضا بابایی» به عنوان استاندار جدید یزد، گفت: با توجه به شناخت ۲۰ ساله من از ایشان، معتقدم آقای بابایی، یک فرد فاضل و نخبه و با ایمان هستند و علاوه بر این که به زبان‌های مختلف تسلط دارند، از رزمندگان عزیزمان در دوران دفاع مقدس و در دوران مدیریتی نیز از سوابق مختلف اجرایی برخوردار بودند.

فاطمی با برشمردن ویژگی‌هایی مانند اعتدال، درک بالا از بخش صنعت، ایمان و پاک دستی و روحیه جوان گرایی برای دکتر بابایی، او را فردی دانا و توانمند خواند و از همگان خواست تا استاندار جدید یزد را در تمام مراحل کاری با رفاقت و به دور از رقابت، حمایت و پشتیبانی کنند.

*یزد آماده شروع یک دوارن جدید است

«مصطفی پوردهقان اردکان» نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی نیز زحمات استاندار قبلی یزد را ستودنی خواند و اعلام کرد: پست استانداری یزد یکی از پست‌های سخت به لحاظ توقعات بالای گروه‌ها و جنبه‌های سیاسی و اجتماعی است.

وی گفت: گروه‌های سیاسی مختلف نظرات متفاوتی با معرفی نخبگان استان برای انتصاب به عنوان استاندار داشتند که پس از بررسی‌ها نهایتاً به چند نامزد برای پست استانداری یزد رسیدیم و بنا بر سیاست دولت مبتنی بر وفاق ملی، اکنون به آقای «محمدرضا بابایی» منتج شده است.

پوردهقان با بیان این که وفاق به معنای یک‌دل شدن و اتحاد جناح‌ها و گروه‌های سیاسی است، گفت: استان یزد آماده شروع یک دوارن جدیدی است که نه به معنای تکرار خالص‌سازی‌های گذشته و نه به معنای دیده نشدن زحمات فعالان در ستاد دکتر پزشکیان است.

*گلایه از بی عدالتی در حوزه‌های انتخابیه

«محمدرضا صباغیان» نماینده مردم مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه و خاتم و مروست در مجلس هم طی سخنانی به برخی مشکلات در کشور اشاره و عنوان کرد: کشور گرفتار ساختاری نادرست است که باید اصلاح شود.

وی با اشاره به لایحه مدیریت واحد شهری، از معاونت سیاسی وزارت کشور خواست تا برای تصویب این لایحه کمک کنند تا شاهد اصلاح ساختار کشور همانند سایر کشورهای منطقه باشیم.

صباغیان یکی از ضعف‌های مثلث تولید را بی توجهی به رفاه و امنیت کارگران ذکر کرد و افزود: تشکل‌های کارگری باید برای احقاق حقوق کارگران مورد اهتمام بیشتری قرار گیرند.

این نماینده مجلس در پایان نیز به بعد بسیار بالای مسافت حوزه انتخابیه خود اشاره و ضمن گلایه از عدم تناسب تعداد نمایندگان با جمعیت تحت پوشش حوزه‌های انتخابیه، گفت: صرف روزانه ۷.۵ ساعت برای پیمودن مسافت‌ شهرهای بین این حوزه‌ قطعاً باعث کاستی در ارائه خدمت به مردم و وضعیت نامناسب بخش‌های مختلف در این حوزه شده و این نوعی بی عدالتی است.

* جلوگیری از فرار نخبگان و کارگر محور شدن صنایع یزد

دکتر «سید جلیل میرمحمدی میبدی» نماینده مردم تفت و میبد نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید جمهور آیت الله رئیسی، بر لزوم اصلاح منطقی حوزه‌های انتخابیه تاکید کرد و گفت: البته این اصلاح باید با حداکثر رعایت عدالت و کمترین لطمه به سایر حوزه‌ها در استان اتفاق بیافتد.

وی مشارکت خوب بخش صنعت با وجود شرایط نامناسب کشور را یادآور شد و گفت: حتماً دولت باید اهتمام بیشتری به موضوع صنعت و تولید کشور داشته باشد و ضمن بها دادن به صنعتگران، نیازهای کارگران را نیز برآورده کنند.

میرمحمدی با اشاره به اشتغالزایی بالا در استان، از فرار نخبه‌های یزدی از استان و کارگر محور شدن صنایع استان گلایه کرد و گفت: باید استقرار صنایع آلاینده در استان کاهش یابد و سرمایه گذاری به سمت توسعه صنایع پاک و با تکنولوژی بالا سوق یابد.

این نماینده مجلس استفاده از ظرفیت «مهران فاطمی» استاندار یزد را خواستار شد و گفت: قطعاً با استاندار جدید نیز تمام همراهی لازم را خواهیم داشت.

* ریشه‌کنی فقر در یزد با آمدن مزایای معادن به جیب مردم

«محمدصالح جوکار» نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی هم از «فاطمی» به عنوان خدمت‌گزاری صدیق که استان را یک گام به جلو برده است، یاد کرد و گفت: خوشبختانه بیشترین طرح‌های عمرانی استان در بخش‌های غیردولتی مربوط به خیرین است و این باعث ارتقای جایگاه استان و به لحاظ تولید در رتبه ویژه‌ای شده است.

وی از بابایی نیز به عنوان فردی توانمند یاد کرد و گفت: این مسئولیتها فرصتی مغتنم ولی گذرا برای خدمت به مردم است که باید آن را قدر بدانیم.

جوکار با اشاره به ماندگاری نام بزرگانی مانند آیت الله شهید صدوقی به دلیل خدمت رسانی به مردم، گفت: اگر بخواهیم فقر در یزد ریشه‌کن شود باید مزایای معادن به جیب مردمش برود.

وی با بیان این که یزد یک استان یکپارچه است و درد و کمبود هر شهرستان، درد و کمبود همه‌ی استان محسوب می‌شود، گفت: باید نواقص استان در حوزه آب، بهداشت و آموزش و پرورش و غیره را در تمام استان برطرف سازیم و امیدواریم استاندار جدید بتواند از این چهار سال برای رفع این مشکلات بهترین استفاده را ببرد.

نماینده مردم یزد از استاندار جدید خواست با طیب خاطر بهترین نیروهای انسانی را برای مدیریت بخش‌های مختلف استان بکار گیرد.

* مردم‌داری راهبرد اخلاقی استاندار جدید یزد

«محمدرضا بابایی» استاندار جدید یزد نیز پس از دریافت حکم انتصاب خود از سوی وزیر کشور و نیز «سند یزد نوین» از سوی «مهران فاطمی» استاندار سابق، طی سخنانی کوتاه فعالیت‌های دکتر فاطمی در دولت سیزدهم را نکوداشت و گفت: وابسته به هیچ جناحی نیستم ولی گفتمان دکتر پزشکیان به دلم نشست. هیچگاه به دنبال پست دنیوی نبوده‌ام.

وی ضمن تاکید بر این که قطعاً توان اداره استان یزد را با توجه به تجربیاتم دارم، هرچند که برای استانداری استان دیگری مدنظر بودم، اظهار کرد: رئیس جمهور اخیراً فرمودند؛ «باید وفاق داشته باشیم و دعوا نکنیم، مبنای فکری من از قران و کتابی است که از آن رشد کرده‌ایم.» و من به اینها باور دارم.

بابایی راهبرد اخلاقی خود در مدیریتش را بیانات امیرالمومنین(ع) در مورد حکومت یعنی مردمداری است، گفت: من کارمندی دولت را در استان یزد پذیرفته‌ام و قطعاً شایسته محوری را در انتصابات خود لحاظ خواهم کرد.

استاندار در بخش دیگری از سخنانش اجرا و تحقق برنامه هفتم توسعه را از سیاستهای دولت خواند و گفت: اعتقاد راسخ به توسعه صنعت استان دارم ولی اکنون ۴۱ درصد از بیمه شدگان یزد غیربومی هستند و نسبت مرد به زن در برخی شهرستانهای استان غیرمتعارف است که نشان می‌دهد مسیر را به درستی پیش نبرده‌ایم که باید این روند اصلاح شود.

پخش کلیپ از عملکرد سه ساله استاندار سابق یزد، سخنرانی مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان و سخنرانی نماینده کارآفرینان و فعالان حوزه صنعت استان نیز از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403072216889
  • خبرنگار : 50214