جزئیات برگزاری همایش بین‌المللی قرآنی «رسالات الله» با محوریت تربیت نیروی قرآنی

رئیس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به جزئیات برگزاری همایش بین المللی قرآنی«رسالات الله» گفت: قدم اول این همایش در تهران برداشته شد و امسال این همایش ۲۶ مهرماه در کوالالامپور و سوم آبان‌ماه در جاکارتا برگزار می شود.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسینی نیشابوری -رئیس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی- امروز یکشنبه (۲۲ مهرماه) در نشست دومین همایش بین المللی قرآنی «رسالات الله» که قرار است در کشورهای مالزی و اندونزی برگزار شود اظهار کرد: براساس وظایف فرهنگی و ذاتی سازمان از سال گذشته کار بسیار بزرگی را در سازمان رقم زدیم و منویات مقام معظم رهبری را در این بخش اساس کار خود قرار دادیم.سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حوزه‌های مختلف خارج از کشور در حیطه فرهنگی وظیفه‌مند است تا براساس دستور مقام معظم رهبری و مصوبات دفتر در حوزه گفتگوی ادیان، فرهنگ و هنر ایفای نفش کند.

وی گفت: مرکز بین المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دو قرارگاه را در خود جای داده می‌دهد که همه دستگاه‌ها باید برای فعالیت خارج از کشور با این قرارگاه‌ها هماهنگ باشند.

رئیس مرکز بین المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تاکید بر عملیاتی شدن پررنگ‌تر و دقیق‌تر دیپلماسی قرآنی ادامه داد: قرآن کریم به عنوان سند مشترک بین مسلمانان به عنوان یک امر قطعی و مورد اتفاق همه نسبت به آن نظر مثبت دارند و علاقمند هستند نسبت با کشور ما هم افزایی داشته باشند.

وی با بیان اینکه دیپلماسی قرآنی درصدد است ظرفیت‌های قرآنی داخل کشور را امتداد بین المللی ببخشد ادامه داد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آمادگی خود را از گذشته اعلام کرده و تاکنون توانسته مجموعه‌های قرآنی کشور را در هشت گروه منسجم و تحت ضابطه خاص بین المللی دربیاورد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی نیشابوری با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان و دانشگاهیان حامی مردم مظلوم غزه و فلسطین گفت: این نامه و کلیدواژه "با قرآن آشنا شوید" که از سوی مقام معظم رهبری به کار برده شده وظیفه ما را در حوزه دیپلماسی قرآنی سنگین می‌کند و لازم است با دقت نظر بیشتری این بخش از فرمایشات ایشان را مورد توجه قرار دهیم و برای اینکه جوانان غربی با قرآن آشنا شوند، از ابزارهای ویژه و منحصربفرد استفاده کنیم.

رئیس مرکز بین المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: در قرارگاه تببیین و ترویج معارف قرآنی ظرفیت‌های علمی، هنری و ادبی را به عنوان بخشی از اعضا در اختیار داریم و از امکانات و ظرفیت آنان برای نشر معارف قرآنی استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به برگزاری اولین همایش بین المللی قرآنی «رسالات الله» در سال گذشته گفت: این همایش کمیسیون محور و موضوع محور بود و بستری فراهم شد تا کشورهای خارجی شرکت کننده ظرفیت‌های قرآنی یکدیگر را بشناسند. در تلاش هستیم تا تفاهم نامه‌های ایجاد شده در این همایش را به برنامه‌های عملیاتی تبدیل کنیم.

حسینی نیشابوری با اشاره به اجرای موفق همایش «رسالات الله» در قدم اول و نتایجی که به وجود آورد، عنوان کرد: این اتفاقا باعث شد تا پیشنهاداتی را از کشورهای دیگر داشته باشیم. قدم اول همایش رسالات الله در تهران برداشته شد و ما موسس آن بودیم، اما از چهار کشور پیشنهاد داشتیم که سال جاری همایش رسالات الله به میزبانی آنان برگزار شود. در نهایت نسبت به پیشنهاد کشورهای مالزی و اندونزی جواب مثبت دادیم و قرار است ۲۶ مهرماه در کوالالامپور و سوم آبان‌ماه در جاکارتا برگزار شود.

رئیس مرکز بین المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: به دنبال کادرسازی قرآنی هستیم و باید در تربیت و تولید نیروی انسانی قرآنی جامع و متخصص کارهای بزرگتر و قدم‌های بلندتری برداریم. همچنین باید پایگاه‌هایی سخت افزاری و نرم افزاری در حوزه قرآن به شکل نخبگانی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب جدای از ساحت‌های سیاسی و مدیریتی که دارند، شخصیت‌های قرآنی دارند و ما در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تلاش هستیم اندیشه‌های قرآنی این دو بزرگوار را بین المللی کنیم تا مسلمانان از این اندیشه‌ها و افکار قرآنی بهره‌مند شوند. باید اندیشه‌های قرآنی امام خمینی(ره)، رهبر انقلاب، علامه طباطبایی، علامه حسن زاده آملی، علامه جوادی آملی و ... بعد بین المللی پیدا کند.

حسینی نیشابوری افزود: رضایی اصفهانی که در همایش رسالات الله ارائه خواهند داشت سال هاست در اندیشه قرآنی مقام معظم رهبری تحقیق می‌کنند و تولیدات مکتوب داشته اند. 

حضور محققان قرآن پژوه در همایش ارزشمند خواهد بود و برای مسلمانان دیگر کشورها جالب و جاذب خواهد بود. 
 
رئیس مرکز بین المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به استفاده از ابزار نوین خصوصا بستر فضای مجازی و هوش مصنوعی اظهار کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از تولیدات محتوای افراد، گروه‌ها و موسسات در حوزه قرآن استقبال خواهد کرد تا آن را امتداد بین المللی ببخشد. امکانات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خدمت دیپلماسی قرآنی است.

وی گفت: در بیستمین اجلاس مسلمین جهان در مسکو پایتخت روسیه که هیئت‌های عالی رتبه از ۴۸ کشور حضور داشتند، حجت الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور از طرف جمهوری اسلامی ایران شرکت داشتند و در آن جلسه پیشنهاد تشکیل پارلمانی قرآنی جهان اسلام را برای تحقق صلح و عدالت جهانی جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند که این طرح مبتکرانه مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت. پیش نویس اساسنامه پارلمان قرآنی در حال تدوین است و به زودی ارائه خواهد شد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403072216886
  • خبرنگار : 71461