اقدامات محرک اقتصادی چین کمک‌کننده خواهد بود؟

داده‌های منتشرشده نشان داد تورم چین در ماه سپتامبر از ۰.۶ درصد به ۰.۴ درصد کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش اداره ملی آمار چین تورم سالانه چین در ماه سپتامبر به ۰.۴ درصد رسید که نسبت به ماه آگوست ۰.۶ درصد کاهش یافت و این رقم کمی کمتر از انتظارات تحلیلگران بود. شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) نیز در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل بدون تغییر باقی ماند. علاوه بر این شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) نسبت به سال گذشته ۲.۷ درصد کاهش یافته در حالی که نسبت به ماه آگوست ۲۰۲۴ به میزان ۰.۶ درصد نزول کرده است.

تورم چین

تورم مصرف‌کننده در چین به‌طور غیرمنتظره‌ای در ماه سپتامبر کاهش یافت، در حالی که کاهش قیمت‌های تولیدکننده عمیق‌تر شد و فشار بر پکن برای اجرای سریع اقدامات محرک بیشتر در احیای تقاضای ضعیف و فعالیت‌های اقتصادی متزلزل افزایش یافت.

لان فوان، وزیر دارایی چین اظهار کرد امسال اقدامات محرک بیشتری انجام خواهد شد، اما مقامات جزئیاتی در مورد اندازه یا زمان‌بندی محرک‌های مالی در دست آماده‌سازی ارائه نکردند و سرمایه‌گذاران امیدوارند فشارهای تورمی در دومین اقتصاد بزرگ جهان کاهش یابد.

شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) با افت ۲.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل در ماه سپتامبر، در مقابل کاهش ۱.۸ درصدی ماه قبل و کمتر از افت ۲.۵ درصدی مورد انتظار، با سریع‌ترین سرعت در ۶ ماه گذشته سقوط کرد.

ژیوی ژانگ، اقتصاددان ارشد در پین‌پوینت اَسِت منیجمنت گفت چین به دلیل تقاضای داخلی ضعیف با فشار کاهشی مداوم مواجه است و تغییر موضع سیاست مالی به مقابله با چنین مشکلاتی کمک می‌کند.

اقدامات محرک اقتصادی چین کمک‌کننده خواهد بود؟

مقامات چینی در هفته‌های اخیر تلاش‌های محرکی برای افزایش تقاضا و کمک به دستیابی به هدف رشد اقتصادی حدود پنج درصد برای سال جاری را افزایش داده‌اند، هرچند برخی تحلیلگران می‌گویند که این اقدامات ممکن است فقط کمک‌های موقتی باشد و به زودی اقدامات قوی‌تری مورد نیاز باشد و این ضعف می‌تواند به خوبی به سال آینده گسترش یابد.

بانک مرکزی چین در اواخر سپتامبر تهاجمی‌ترین اقدامات حمایتی پولی از زمان همه‌گیری کووید ۱۹ را اعلام کرد که شامل اقدامات متعدد برای کمک به خروج بخش املاک از رکود شدید و چند ساله، از جمله کاهش نرخ وام مسکن است.

تحلیلگران و سرمایه‌گذاران اکنون امیدوارند که جلسه پارلمان چین در هفته‌های آینده پیشنهادات مشخص‌تری را ارائه کند.

اندازه محرک‌های مالی مهم است

ژانگ گفت اندازه محرک‌های مالی مهم است و قبل از اینکه انتظارات کاهش تورم بیشتر شود، اقدامات قاطع لازم است. با این حال، بسیاری از ناظران چینی می‌گویند پکن همچنین باید به‌طور جدی به مسائل ساختاری ریشه‌دارتری مانند ظرفیت مازاد صنعتی و مصرف کند بپردازد.

سرمایه‌گذاری داخلی بیش از حد و تقاضای ضعیف قیمت‌ها را کاهش داده و شرکت‌ها را مجبور به کاهش دستمزدها یا اخراج کارگران برای کاهش هزینه‌ها کرده که اعتماد مصرف‌کننده را بیشتر کاهش داده است.

تورم اصلی که قیمت‌های بی‌ثبات مواد غذایی و سوخت را در نظر نمی‌گیرد، در ماه سپتامبر به ۰.۱ درصد رسید که نسبت به ۰.۳ درصد در ماه آگوست کاهش یافت و همچنین نشان‌دهنده افزایش فشارهای کاهش تورم است.

بروس پانگ، اقتصاددان ارشد و رئیس مرکز تحقیقات جی ال ال گفت ارقام اصلی برای ۲۰ ماه متوالی در محدوده پایین زیر ۱.۰ درصد بوده که منعکس‌کننده فقدان حرکت در قیمت‌ها و نیاز به تحریک مصرف است.

شاخص قیمت مصرف‌کننده ماه به ماه بدون تغییر و در مقابل افزایش ۰.۴ درصدی در ماه آگوست و کمتر از افزایش تخمینی ۰.۴ درصدی بود. قیمت مواد غذایی در ماه سپتامبر ۳.۳ درصد در مقایسه با ۲.۸ درصد افزایش در ماه آگوست صعود کرد. قیمت‌های غیرخوراکی ۰.۲ درصد کاهش یافت که در ماه آگوست ۰.۲ درصد افزایش یافت.

بیزنس گزارش کرد، اداره ملی آمار چین در بیانیه‌ای اعلام کرد در میان اقلام غیرخوراکی، کاهش قیمت انرژی عمیق‌تر شد و قیمت‌های گردشگری با کاهش قیمت‌های هواپیما و افزایش اقامت در هتل‌ها نزول کرد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403072216878
  • خبرنگار : 50072