مدیرکل مدیریت بحران خوزستان:

آبفا و شهرداری طرح‌های کاهش آبگرفتگی در اهواز را تسریع کنند

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بر لزوم تسریع اجرای پروژه‌های دفع آب‌های سطحی توسط شهرداری و آبفا برای کاهش ماندآب پس از بارندگی‌ها در اهواز تاکید کرد.

علی عبداللهی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اقدامات در حال انجام در خصوص دفع آب‌های سطحی اظهارکرد: با توجه به توپوگرافی اهواز و نبود شیب مناسب برای هدایت طبیعی آب‌های سطحی، معمولا شهر پس از بارندگی‌ها دچار آبگرفتگی می‌شود. در سال‌های گذشته آبگرفتگی‌های وسیعی رخ می‌داد اما با اجرای طرح‌های علاج‌بخشی و ضربتی و مدت زمان ماندآب کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه دفع آب‌های سطحی در حوزه وظایف شهرداری است، افزود: به دلیل وضعیت توپوگرافی اهواز تا زمانی که طرح جامع دفع آب‌های سطحی اهواز اجرا نشود، کم و بیش آبگرفتگی رخ می‌دهد. این طرح جامع توسط مشاور شهرداری تهیه و به‌روزرسانی شده و توسط دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان داور، اصلاح شده است اما اجرای آن اعتبار زیادی می‌خواهد که تامین آن کمی مشکل است، بنابراین اجرای این طرح در دو سه سال تقریبا غیرممکن است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: بنابراین به اجرای طرح‌های علاج‌بخشی و کوتاه مدت روی آورده‌ایم تا در بازه زمانی کوتاه و کم‌هزینه‌تر در نقاطی که دچار آبگرفتگی می‌شوند اقداماتس اجرا شود. در این راستا در دو سه ماه گذشته نشست‌های بررسی کاهش ماندآب پس از بارندگی‌ها را تشکیل دادیم و همه نقاط دچار آبگرفتگی احصا و راهکارها مشخص شده است.

عبداللهی بیان کرد: اجرای طرح‌های کوتاه مدت، اورهال تجهیزات، افزایش ظرفیت خروجی‌ها، نصب پمپ‌ها، لوله‌گذاری، لایروبی کانال‌ها برخی از این راهکارها هستند که براساس مشکل منطقه، اجرا می‌شوند.

وی با اشاره به بررسی میدانی مناطق مختلف شهر اهواز پیش از آغاز فصل بارندگی، عنوان کرد: اجرای طرح جامع فاضلاب می‌تواند در برخط نقاط به دفع آب‌های سطحی کمک کند که باید شهرداری و شرکت آبفا، سریعتر پروژه های تعریف شده را اجرا کنند. همچنین باید سریعتر لایروبی را انجام دهند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: همه مناطق اهواز برای سامان‌دهی و دفع آب‌های سطحی نیاز به کار فوری دارند اما وضعیت مناطق ۷ و ۸ شهر بحرانی‌تر است.

وی در خصوص شرایط شهر اهواز در بارندگی‌های امسال، افزود: تا زمانی که پروژه‌های علاج‌بخشی به بهره‌برداری نرسند نمی‌توان در مورد پیش‌بینی شرایط اظهار نظر کرد. 

انتهای پیام 

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403072216872
  • خبرنگار : 50225