/روز جهانی کاهش خطر بلایا/

ویژگی‌های یک شهر «تاب‌آور» در برابر مخاطرات و بلایا

رئیس گروه کاهش خطر در حوادث و بلایا مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اهمیت تاب‌آوری در زمان بروز حوادث گفت: در شهر تاب‌آور باید برنامه‌ریزی برای مواجهه با حوادث و بلایا به گونه‌ای باشد که کمترین تلفات انسانی و خسارات اقتصادی را تحمل کند یعنی باید در تمام ابعاد، تاب‌آور باشد و کمترین میزان آسیب‌پذیری را داشته باشد. 

لیلا معرفیان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ۱۳ اکتبر روز جهانی کاهش خطر بلایا اظهار کرد: هفته بین المللی و ملی کاهش خطر بلایا از ۲۱ تا ۲۷ مهرماه برگزار و امسال این شعار روز جهانی «توانمندسازی نسل آینده ،برای فردایی تاب‌آور» تعیین شده است. 

وی افزود: تاب‌آوری مفهومی است که در مواجهه با غافلگیری‌ها و اختلال‌ها معنی پیدا می‌کند. به عبارتی در مواجهه با سوانح وحوادث برای روبه‌رو شدن با معضلات و آمادگی در برابر مشکلات ناشناخته، از رویکرد تاب‌آوری استفاده می.شود.

رئیس گروه کاهش خطر در حوادث و بلایا مرکز بهداشت خوزستان گفت: شهر تاب.آور، شهری است که در آن میزان تاثیرگذاری تحولاتی که در پیرامون آن در زمان بروز سوانح اتفاق می‌افتد در کمترین میزان خود قرار دارد و همچنین با حداقل زمان و با سرعت مناسب به شرایط پیش از بروز واقعه باز گردد. 

معرفیان پور عنوان کرد: شهر تاب‌آور دارای دو مولفه بسیار مهم است که یکی از این مولفه‌ها تحمل سوانح و دیگری بازگشت‌پذیری به وضعیت قبلی است. تاب.آوری شهری اشاره به دانش، برنامه‌ریزی، پیش‌بینی، مقاومت، سازگاری و بهبودی در مواجهه با تغییرات پیش‌بینی نشده دارد و آنجا که تاب‌آوری شهری یک مفهوم پیچیده و چند بعدی است نیاز به همکاری میان سازمان‌های مختلف درگیر در مدیریت شهری دارد.

وی افزود: در شهر تاب‌آور باید برنامه‌ریزی برای مواجهه با حوادث و بلایا به گونه‌ای باشد که کمترین تلفات انسانی و خسارات اقتصادی را تحمل کند یعنی باید در تمام ابعاد، تاب‌آور باشد و کمترین میزان آسیب‌پذیری را داشته باشد زیرا تمامی ابعاد همانند زنجیر به یکدیگر متصل هستند و آسیب به یک حلقه می‌تواند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم دیگر ابعاد حلقه را تحت تاثیر قرار دهد.

رئیس گروه کاهش خطر در حوادث و بلایا مرکز بهداشت خوزستان گفت: برای داشتن شهرهای تاب‌آور باید مقامات محلی و مردم، خطرها و تهدیدها را درک کنند و با مشارکت یکدیگر پایگاه اطلاعات محلی ایجاد کنند که در آن اطلاعات لازم در ارتباط با کسانی که در معرض خطر و آسیب‌پذیر هستند جمع‌آوری شود.

معرفیان‌پور عنوان کرد: سپس باید تدابیر لازم برای پیش‌بینی و کاهش اثر بلایا، به کار گرفتن فناوری‌های هشدار اولیه و واکنش سریع سازمان‌ها به حوادث و بلایا، حفظ سریع زیرساخت‌ها و همچنین به حداقل رساندن مخاطرات ناشی از حوادث طبیعی و انسانی انجام شود. 

وی افزود: یکی دیگر از راه‌های افزایش تاب‌آوری، اجرای راهکارهای بازتوانی و بهبود فوری و بازگرداندن سریع خدمات اساسی و تداوم ارائه خدمات سلامت پس از بروز حوادث است.

رئیس گروه کاهش خطر در حوادث و بلایا مرکز بهداشت خوزستان گفت: معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی با انجام برنامه مدیریت کاهش خطر بلایا و حوادث در راستای توانمندسازی جمعیت تحت پوشش در حوزه‌های آمادگی خانوارها در برابر مخاطرات طبیعی و انسان‌ساخت، ارتقای ایمنی ساختمان‌ها و تجهیزات، برنامه آمادگی و پاسخ نظام سلامت در بلایا و حوادث، برنامه پیشگیری از حوادث ترافیکی، برنامه پیشگیری از غرق‌شدگی و برنامه پیشگیری از خفگی با گاز منوکسید کربن فعالیت می‌کند.

وی افزود: ذی‌نفعان این برنامه‌ها جمعیت تحت پوشش و کارکنان زیرمجموعه هستند، بنابراین اولویت سلامت کارکنان یکی از اهداف اصلی این دستگاه در زمان بحران است. 

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۸
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403072216868
  • خبرنگار : 50225