رد پای هوش مصنوعی در صنعت پست ایران

به گفته مسئولان از آنجایی که انتظارات مشتریان همواره در حال تغییر و افزایش است، با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، می توان الگوهای رفتاری مشتریان را تحلیل و نیازهای آنها را پیش‌بینی کرد که در نهایت بهبود تجربه مشتری و افزایش رضایت ایشان را رقم زد.

به گزارش ایسنا، با پیشرفت فناوری‌های نوین و افزایش نیاز به خدمات دولتی کارآمد، ارزان و به موقع، کاربردی‌سازی فناوری‌های نوینی همچون هوش مصنوعی، در صنایع مختلف اهمیت ویژه‌ای دارد چراکه این اقدامات می‌تواند به بهبود کارایی، کاهش هزینه‌ها، افزایش شفافیت و ارائه خدمات بهتر به شهروندان کمک کند.      

هوش مصنوعی به عنوان یکی از پرشتاب‌ترین فناوری‌های در حال تکوین، پتانسیل ایجاد تحول‌های انقلابی زیادی در جنبه‌های مختلف زندگی بشر را دارد و یکی از فناوری‌های کلیدی به شمار می رود که در حال تکوین  بوده و می‌تواند به پردازش‌های صنعتی و حل مسائل مختلف جامعه کمک فراوانی می‌کند.

از آنجایی که چند سالی است رد پای استفاده از هوش مصنوعی در حوزه های مختلف مشاهده می شود، صنعت پست نیز از این موضوع غافل نمانده و توجه و استفاده از این فناوری همانند سایر کشور مورد توجه ایران نیز قرار گرفته است که می‌تواند به تحولاتی مهمی در عملکرد و خدمات این حوزه کند.

به اعتقاد کارشناسان استفاده از هوش مصنوعی در شرکت‌های پستی می‌تواند تجربه مثبتی برای مشتریان ایجاد کند و مزایایی مانند افزایش بهره وری، کارایایی و سرعت عملیات، کاهش خطا و هزینه، بهبود تجربه مشتری با رصد لحظه‌ای مرسولات، اطلاعات دقیق تحویل و پشتیبانی سریع، پیشگیری از تاخیرات و پرداخت غرامت پستی و سایر موارد به همراه داشته باشد.

در همین رابطه اخیرا محمد احمدی- معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست از مرکز تماس امور مشتریان بازدید کرد. وی در این بازدید ضمن بررسی عملکرد این مرکز گفت: مراکز تماس یکی از حوزه‌های حساس عملیاتی در هر سازمان است که تجربه مشتری در تعامل با کارکنان آن، نقش مهمی در شکل‌گیری نگاه مثبت به کسب و کار و برند مجموعه را در ذهن او شکل می‌دهد. 

احمدی به بهره‌گیری از هوش مصنوعی و سایر اشکال آن در ارتقای عملکرد این مرکز اشاره کرد و افزود: از آنجایی که انتظارات مشتریان همواره در حال تغییر و افزایش است، با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، می توان الگوهای رفتاری مشتریان را تحلیل و نیازهای آنها را پیش‌بینی کرد که در نهایت، بهبود تجربه مشتری و افزایش رضایت ایشان را رقم زد.

گفتنی است استفاده از هوش مصنوعی در صنعت پست پیش تر مورد تأکید مسئولان از جمله وزیر ارتباطات قرار گرفته بود. روزهای آغاز به کار دولت اعلام شد که نگاه و برخورد این دولت با هوش مصنوعی در صنایع فعال و کاربردی سازی آن نیز قابل توجه خواهد بود.  

سید ستار هاشمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رضایتمندی مردم از خدمات پست با محوریت هوش مصنوعی و بهینه سازی فرایندها را از دیگر برنامه‌های خود عنوان و اظهار کرده بود: امیدواریم با استفاده از خدمات سکویی و مشارکت بخش خصوصی و تعامل با شرکت‌های بین‌المللی پستی و حمل و نقل دنبال کنیم.    

به اعتقاد وی آینده صنعت پست کشور بسیار روشن و رو به توسعه است با اتکا به توانمندی‌های داخلی و بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور در استفاده از فناوری‌های نوین می‌توان خدمات پستی کشور را به سطح استانداردهای جهانی ارتقاء داده و رضایت‌مندی ذینفعان را حاصل کرد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1403072216867
  • خبرنگار : 71667