یک روانشناس تاکید کرد

فشار روانی و اضطراب؛ نتیجه تأخیر در به دنیا آوردن فرزند اول

یک روانشناس با بیان اینکه از دیدگاه روانشناسی تأخیر در به دنیا آوردن فرزند اول می‌تواند تاثیرات مختلفی داشته باشد، اظهار کرد: فشار روانی و اضطراب یکی از آن تاثیرات است، زوجینی که به دلایل مختلف فرزندآوری را به تأخیر می‌اندازند، ممکن است با فشارهای اجتماعی و خانوادگی مواجه شوند که می‌تواند منجر به اضطراب و استرس شود.

ابوالفضل محمدیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تغییر در دینامیک رابطه یکی از آسیب‌های تأخیر در فرزندآوری است که شاید به زوجین فرصت بیشتری برای تقویت رابطه و شناخت بهتر از یکدیگر دهد، اما می‌تواند باعث ایجاد انتظارات و فشارهای جدیدی نیز در رابطه شود.

وی تأثیر بر سلامت روانی و جسمی را از دیگر آسیب‌ها برشمرد و افزود: با افزایش سن، ممکن است چالش‌های بیشتری در زمینه سلامت جسمی و روانی برای والدین به وجود آید که می‌تواند بر تجربه فرزندآوری نیز تاثیر بگذارد.

وی ادامه داد: تأثیر بر فرزند نیز یکی دیگر از موارد منفی تاخیر در بارداری است، از دیدگاه روانکاوی، سن والدین می‌تواند بر نحوه تربیت و تعامل با فرزند تاثیر بگذارد. 

محمدیان خاطر نشان کرد: والدین مسن‌تر ممکن است تجربه و ثبات بیشتری داشته باشند، اما ممکن است انرژی کمتری برای فعالیت‌های روزمره با کودک داشته باشند. 

این روانشناس تأثیرات اجتماعی و اقتصادی را از دیگر آسیب‌ها عنوان کرد و افزود: تاخیر در فرزندآوری می‌تواند به والدین فرصت بیشتری را برای پیشرفت شغلی و اقتصادی بدهد، اما ممکن است باعث شود که در سنین بالاتر با چالش‌های مالی و اجتماعی جدیدی مواجه شوند.

وی گفت: این موارد تنها بخشی از تأثیرات ممکن است و هر زوج تجربه‌های متفاوتی در این زمینه دارند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403072216845
  • خبرنگار : 50536