مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل خبر داد:

انتقال ۳ راس گوزن زرد ایرانی جهت افزایش تنوع ژنتیکی به سایت فندقلوی نمین

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اظهار کرد: در راستای برنامه مدیریت جمعیت این گونه، ۳ راس گوزن زرد ایرانی از مجتمع نگهداری حیات وحش استان البرز به سایت فندقلوی شهرستان نمین انتقال داده شد.

حسن قاسم پور ۲۲ مهر در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه استان اردبیل به عنوان یکی از مراکز تکثیر و احیاء گونه‌ در معرض خطر انقراض گوزن زرد ایرانی انتخاب شده است، افزود: جهت افزایش تنوع ژنتیکی و همچنین جلوگیری از تداخل ژنتیکی این گونه ارزشمند حیات وحش در سالهای آینده، این انتقال انجام شده است.

قاسم پور افزود: در مرحله ی چهارم انتقال این گونه، تعداد ۳ راس گوزن زرد ایرانی با ترکیب جنسی دو راس ماده و یک راس نر از مجتمع نگهداری و تیمار حیات وحش استان البرز  زنده گیری و به سایت فندقلو شهرستان نمین انتقال داده شد.

وی با اشاره به انتقال حیات وحش گفت: تاکنون طی چهار مرحله از استانهای مازنداران، ایلام ، تهران و البرز نسبت به زنده گیری و انتقال موفق گوزن زرد ایرانی به سایت فندقلوی شهرستان نمین اقدام شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل خاطر نشان کرد: در سال جاری یک راس گوساله اواخر اردیبهشت ماه در سایت فندقلو نمین متولد گردید و در حال حاضر جمعیت این گونه در معرض خطر انقراض به ۱۲ راس افزایش پیدا کرده است.

وی با ابراز رضایت از وضعیت گوزن زرد ایرانی در سایت فندقلو، اظهار امیدواری کرد با توجه به شرایط مساعد زیستگاه، شاهد افزایش جمعیت و احیاء این گونه در منطقه باشیم.

سایت فندقلوی شهرستان نمین به وسعت ۷ هکتار در منطقه جنگلی و در مرز استان گیلان و اردبیل قرار دارد که از اوایل سال ۱۴۰۲ و در راستای اجرای برنامه عمل ملی حفاظت از این گونه در معرض خطر انقراض، به عنوان محلی برای تکثیر گوزن زرد ایرانی انتخاب شده است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403072216716
  • خبرنگار :