کشتار غیرمجاز چالشی در دامپزشکی تیران 

رئیس شبکه دامپزشکی تیران  و کرون گفت: عدم همکاری حداکثری دامداری‌های سنتی برای پوشش ایمنی و واکسیناسیون و وقوع کشتارهای غیرمجاز خصوصاً در نقاط روستایی چالشی جدی در حوزه دامپزشکی این شهرستان است.

سید محمد قریشی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دامنه خدمات بهداشتی دامپزشکی برای ۱۰ هزار رأس دام سنگین و ۸۰ هزار دام سبک مستقر در تیران و کرون، اظهار کرد: بالغ بر ۸۰ مرکز پرورش طیور و بوقلمون و ۳۰ هزار مرغ خانگی نیز تحت پوشش خدمات بهداشتی دامپزشکی قرار دارند.

وی افزود: واکسیناسیون دام و طیور و نظارت بر کشتار و تولید فرآورده‌های خام دامی و گوشت سفید به صورت مستمر در این شهرستان انجام می‌شود که این خدمت به صورت رایگان انجام می‌شود تا علاوه بر تأمین امنیت غذایی از شیوع بیماری‌های مشترک بین دام و انسان پیشگیری شود.

رئیس شبکه دامپزشکی تیران و کرون با بیان اینکه نظارت بر واحدهای تولیدی و عرضه محصولات دامی و طیور، تصریح کرد: تیم‌های مشترک کارشناسان دستگاه‌های بهداشتی در این حوزه فعالیت می‌کنند که متخلفان اخطار گرفته و یا با تشکیل پرونده به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.

قریشی با اشاره به اینکه سلامت جامعه خط قرمز دامپزشکی است، خاطرنشان کرد: سه واحد صنفی بخش خصوصی مایه‌کوبی دام و طیور در این شهرستان فعالیت می‌کنند که در انجام بخشی از مأموریت‌های دامپزشکی به عنوان بخش خصوصی همکاری دارند.

به گفته وی، سال گذشته ۷۰ رأس دام سنگین به دلیل بیماری تب مالت معدوم شده که این آمار در سال جاری سه رأس بوده و در مرحله کشتار دام و طیور نیز، آنچه مشکوک و دارای بیماری باشد از چرخه عرضه خارج خواهد شد.

رئیس شبکه دامپزشکی تیران و کرون با بیان اینکه دامداری سنتی، نیمه سنتی و مرغ خانگی در مناطق روستایی این شهرستان مرسوم است، گفت: همکاری این دسته از افراد برای اجرای عملیات واکسیناسیون و معاینات حائز اهمیت بوده اما در بعضی از موارد چنین تعاملی رقم نخورده و چالشی جدی برای دامپزشکی می‌شود. 

به اعتقاد قریشی اگر پوشش کامل واکسیناسیون در یک منطقه انجام نشود آنگاه آن میزان اقدام صورت گرفته نیز برای تأمین بهداشت مؤثر نبوده و امکان رشد و پیشرفت بیماری را فراهم می‌کند که غالباً همین دامداری‌های سنتی و خانگی با عدم همکاری خود به پوشش کامل آسیب می‌زنند.

وی به کشتارهای غیرمجاز نیز اشاره و اظهار کرد: شهرداری تیران دارای یک کشتارگاه غیر صنعتی و کوچک است و شهرداری عسگران هم در بخش کرون یک اتاق کشتار دارد و این ظرفیت پاسخگوی نیاز نبوده و به دلیل پراکندگی روستاها شاهد کشتار خارج از کشتارگاه هستیم.

رئیس شبکه دامپزشکی تیران و کرون، اضافه کرد: برخی از قصاب‌ها که نسبت به بیماری دام خود مشکوک هستند، دام خود را در کشتارگاه و تحت نظارت دامپزشک ذبح نکرده و همین موضوع نیز منجر به کشتار غیرمجاز شده است.

قریشی خاطرنشان کرد: با تکمیل کشتارگاه صنعتی نجف‌آباد، همه کشتار دام غرب استان اصفهان در آن منطقه انجام خواهد شد، اما تا زمان تحقق این امر، کشتارگاه شهرداری تیران و خانه کشتار شهرداری عسگران پیش‌بینی شده و تحت نظارت دامپزشکی خواهد بود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403072216666
  • خبرنگار : 50605