در تعقیب خودروهای امدادی!

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج گفت: از جمله رفتار غلطی که بارها دیده شده، حرکت خودروهای شخصی پشت خودروهای امدادی و آتش‌نشانی در حین اعزام به ماموریت است. توصیه می‌کنیم به محض شنیدن صدای آژیر، رانندگان خودروهای شخصی مسیر خود را به سمت راست تغییر دهند و از دنبال کردن خودروهای امدادی جدا خودداری کنند.

محمد یساولی در گفت و گو با ایسنا گفت: از ابتدای مهر ماه سال گذشته تا ابتدای مهر ماه امسال با اعزام ۴۸ هزار و ۱۰۱ نفر از نیروهای آتش‌نشانی، مجموعا ۵۱۶۵ حریق و ۷۹۱۸ حادثه توسط آتش‌نشانی مهار شده است که طی این عملیات‌ها، نیروهای آتش‌نشانی موفق به نجات ۴۴۳۴ نفر از این حوادث شده‌اند.

وی افزود: طی یک سال گذشته، تعداد ۱۱۵۷ حریق مسکونی، ۴۴۳ حریق خودرو، ۳۳۲ حریق در بخش کسبی و تجاری و ۲۰ مورد در بخش درمانی رخ داده که نیروی‌های آتش‌نشانی برای اطفاء آن اعزام شده‌ و اقدامات لازم را انجام داده‌اند. در بخش صنعتی و تولیدی ۵۸ حریق و در مورد فضای سبز هم ۸۹۵ حریق توسط آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر کرج پوشش داده شده است.

۲۸۲ عملیات آتش‌نشانی کرج مربوط به گیر کردن انگشتر بوده است

وی با بیان اینکه در بازه زمانی مذکور حدود ۱۱ هزار و ۳۴۹ ساعت عملیات انجام شده است، افزود: طی این مدت ۹۶۴ عملیات مربوط به محبوس شدن افراد، ۷۶۹ مورد هجوم حیوانات موذی، ۲۸۹ مورد تصادف و ۲۲۰۴ مورد مربوط به حوادث ناشی از آسانسور انجام شده است. همچنین ۱۰۸۵ عملیات مربوط به گیرافتادن حیوانات، ۸۶ مورد هم مربوط به کمک به مصدومان حوادث ناشی از سقوط اجسام و ۲۸۲ مورد هم مربوط گیر کردن انگشتر بوده است.

یساولی با بیان اشاره به فعالیت ۳۲ ایستگاه و حدود ۵۰۰ نیروی عملیاتی آتش‌نشانی در شهر کرج بیان کرد: این تعداد در سه شیفت به مردم در حال ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی هستند. اگر چه نه تنها در شهر کرج بلکه در کل کشور کمبود نیروی آتش نشان ملموس است اما مجوزی برای جذب نیروی جدید صادر شده و از طریق جهاد دانشگاهی آزمونی برگزار خواهد شد تا ۲۶۶ مجوزی که به شهر کرج تخصیص داده شده را بتوانیم طی فرآیندهای قانونی جذب کنیم.

 رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کرج در مورد وضعیت تجهیزات و ناوگان آتش‌نشانی گفت: قرار داد خرید نردبان ۳۲ متری منعقد شده که کمتر از دو ماه دیگر تحویل خواهد شد و برای ارائه خدمات در اختیار ما قرار می‌گیرد. تعداد ۱۰ دستگاه از خودروها هم نوسازی شده که در حال ارائه خدمات به مجموعه شهر کرج هستند. همچنین هفت دستگاه خودروی نیمه سنگین خریداری و اضافه شده است. علاوه بر این امسال تجهیزات و ملزومات عملیاتی در بودجه دیده شده که بخش عمده‌ای از آن خریداری شده و بخش دیگری از آن در حال انجام است.

وی ادامه داد: زمینی در مهرشهر برای ساخت ایستگاه آتش‌نشانی در نظر گرفته شده است، همچنین بنا داریم برای سال ۱۴۰۴ احداث سه ایستگاه دیگر را با اختصاص زمین‌هایی که در طرح ایمنی جامع شهر جای‌گذاری شده، پس از لحاظ اعتبار مورد نیاز آن انجام و به اتمام برسانیم. بنابراین با ساخت این ایستگاه‌ها و با به کارگیری نیروهای جدید ظرفیت عملیاتی آتش‌نشانی بسیار افزایش خواهد یافت.

وی گفت: از طرفی در چند سال گذشته شاهد بازنشسته شدن تعدادی از همکاران آتش نشان بودیم که به تناسب امسال و سال آینده هم ادامه خواهد داشت، بنابراین نیاز است که نیروهای جوان جایگزین این عزیزان شوند تا بتوانند در راستای خط مشی آتش‌نشانی و خدمات ایمنی به مردم عزیز خدمات دهند.

تمام حوادث در اولویت آتش‌نشانی است

وی خاطر نشان کرد: تمام حوادثی که در سطح شهر اتفاق می‌افتد و هر تماسی که با سامانه ۱۲۵ گرفته می‌شود، برای ما در اولویت است. اما اقدام مهم در پیشگیری از این حوادث آگاهی بخشی عمومی است و حوزه آموزش آتش‌نشانی به صورت مداوم در طول سال با ارائه آموزش‌ به مدارس، ادارات و شهروندان تلاش کرده، در این مورد اطلاع رسانی کند تا ضمن بالابردن دانش عمومی، حوادث کاهش پیدا کرده و مردم بدانند اگر حادثه‌ای اتفاق افتاد به چه شکلی تا قبل از رسیدن نیروی آتش‌نشانی باید با یک حادثه برخورد کنند.

یساولی در ادامه گفت: وقتی حریقی اطلاع داده می‌شود، نیروهای آتش‌نشانی طی زمان طلایی با تمام توان و قدرت در محل حاضر می‌شوند تا بتوانند از گسترش حریق و خسارت بیشتر آن جلوگیری کنند. به عنوان مثال دو حریق بزرگ و سنگین که در ساختمان‌های بلند کرج رخ داده بود، طی یکی از آنها ۷۳ نفر نجات یافته داشتیم و یا در طبقه ۱۶ یک برج که دچار حریق شده بود همکاران توانستند به موقع آن را مهار کرده و از گسترش آن به طبقات دیگر و ساختمان‌های جلوگیری کنند.

آتش‌نشانی حرفه پر مخاطره‌ای است

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کرج درباره سختی‌های کار آتش‌نشانی افزود: در آتش‌نشانی با تنوعی از حوادث روبه رو می‌شویم و این باعث می‌شود که حرفه آتش‌نشانی جزء حرفه‌های پر مخاطره باشد. مهمترین دلیل هم این است که وقتی همه محل حادثه و خطر را برای حفظ جان خودشان ترک می‌کنند، این عوامل نیروی آتش‌نشانی هستند که وارد محل حادثه می‌شوند و آگاهانه دل به هر خطری می‌دهند تا با به خطر انداختن جان خود، جان شهروندان خود را نجات دهند.

مردم در محل حادثه تجمع نکنند

وی با اشاره به رفتارهای غلط مردم در هنگام حوادث گفت: حضور مردم در محل حادثه غیر از اینکه کار آتش‌نشانی را با مشکل مواجه کرده و باعث کند شدن عملیات امداد و نجات می‌شود، نتیجه دیگری ندارد. متاسفانه تا حادثه‌ای اتفاق می‌افتد مردم شروع به گرفتن فیلم و عکس با تلفن همراه خود می‌کنند.

یساولی تاکید کرد: مردم در نظر داشته باشند که وقتی حادثه و حریقی اتفاق می‌افتد، همکاران از کیفیت و شدت حریق تا زمان حضور در محل اطلاعی ندارند و اگر مواد قابل اشتعال و انفجار در مکان حادثه باشد افرادی مستقر در محل، جانشان به خطر خواهد افتاد. بنابراین توصیه ما این است که سریعا محل حادثه را ترک کنند و مانع فعالیت آتش‌نشانی نشوند.

وی در مورد مواجهه مردم با خودروهای امدادی و آتش‌نشانی گفت: علی رغم توصیه‌ها، از جمله رفتار غلطی که بارها دیده شده حرکت خودروهای شخصی پشت خودروهای امدادی و آتش‌نشانی در حین اعزام به ماموریت است در حالی‌که نمی‌دانند خودروهای امدادی شاید در آن واحد و در حین رانندگی مجبور به ترمز شوند و این دنباله روی کار غلطی است.

رانندگان مسیر را برای خودروها باز کنند

وی تاکید کرد: بنابراین توصیه می‌کنیم در هر مسیری که خودروهای امدادی در حال حرکت هستند به محض شنیدن صدای آژیر، رانندگان خودروهای شخصی مسیر خود را به سمت راست تغییر دهند و از دنبال کردن خودروهای امدادی جدا خودداری کنند چون این اقدام خود باعث ایجاد حادثه و اخلال در خدمات رسانی خودروهای امدادی می‌شود.

وی در مورد حمایت‌های بیمه‌ای از آتش نشانان گفت: در اثر حوادث رخداد داده در شهر کرج، آتش‌نشان شهید نداشته‌ایم اما در عملیات‌های انجام شده آتش نشانان دچار آسیب دیدگی از ناحیه چشم، شکستگی و سوختگی اعضای بدن و یا در حین ماموریت از ارتفاع سقوط کرده‌اند. با توجه به ایجاد آسیب‌های احتمالی ، بیمه تکمیلی در کنار بیمه پایه برای آتش نشانان لحاظ شده که باید کیفیت آن را با توجه به سختی و مخاطرات کار برای آنها افزایش دهیم. تا کنون هم اگر مورد درمانی در حین ماموریت‌ها پیش آمده، تمامی موارد آنها پیگیری شده است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403072216644
  • خبرنگار : 50622

برچسب‌ها