سیستان و بلوچستان بحرانی‌ترین نقطه گرد و غبار جهان

دبیر علمی اولین همایش طوفانهای گردوغبار گفت: از نظر پدیده گرد و غبار سیستان‌وبلوچستان با بیش از ۲۲۰ ‌روز گرد و غباری بر اساس شواهد علمی یکی از بحرانی‌ترین نقاط جهان است.

اولین همایش طوفانهای گردوغبار شامگاه شنبه در سالن هلال احمر شهرستان زاهدان برگزار شد.

دبیر علمی اولین همایش طوفانهای گردوغبار در حاشیه این همایش در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به طوفان‌های گردوغبار و سیلاب به عنوان دو مشکل و مخاطره در سیستان وبلوچستان گفت: تقریبا بیش از ۳۰ استان کشور با پدیده گرد و غبار درگیر هستند.

محمود خسروی بیان کرد: پدیده گرد غبار اثرات نا مساعدی برروی سلامتی و کاهش طول عمر انسانها دارد و شرایط اقتصادی مناطق را هم دگرگون می کند.

وی افزود: تغییرات اقلیمی در سال های اخیر و کاهش دبی آبها در تالاب ها شدت طوفان ها را افزایش داده و اثرات نامطلوبی را در منطقه به جا گذاشته است .

رئیس دانشکده جغرافیای دانشگاه سیستان وبلوچستان، هدف از برگزاری همایش را با توجه به نقشی که هلال احمر در بحران دارد ، تامین کمک های لازم، به موقع و در اسرع وقت برای افراد آسیب دیده دانست و گفت: پدیده گرد و غبار مشکلی جهانی است و سیستان‌وبلوچستان با بیش از ۲۲۰ ‌روز گرد و غباری بر اساس شواهد علمی یکی از بحرانی ترین نقاط جهان است.

استاد اقلیم‌شناسی در ادامه افزود:  بررسی راه حل‌ها برای تاب آوری انسانها در این شرایط از دیگر اهداف همایش است.

خسروی همچنین گفت: وقتی میزان غلظت ذرات زیر دو و نیم میکرون به بیش از ۳۰ برابر حد مجاز برسد شرایط برای زندگی بسیار نا مساعد خواهد شد.

وی افزود: اثرات اقلیمی این پدیده بسیار خواهد بود و برای کنترل و مدیریت آن‌باید برنامه ریزی کرد و دولت باید شرایط لازم را برای درمان و اسکان  افراد آسیب دیده از این پدیده را باید مد نظر داشته باشد.

خسروی همچنین‌گفت: مهمترین موضوع برای مدیریت بحران و کاهش اثرات گرد و غبار، تامین حق آبه تالاب بین المللی هامون است که می تواند از بروز گرد و ‌غبار تا حد زیادی جلوگیری کند.

رئیس موسسه آموزشی جمعیت هلال احمر ایران نیز در این همایش با اشاره به اینکه در جهان کشورهای زیادی با پدیده گرددوغبار درگیر هستند ،گفت: با توجه به تنوع مختلف اقلیم ها پدیده ها در کشورها متفاوت خواهد بود ولی در شرق آسیا مشارکت های زیادی برای رویداد گروغبار انجام شده است.

زهرا مهریزی افزود: پژوهش‌های فرهیختگان در این همایش با دیگر محققان برای بررسی بیشتر به اشتراک گذاشته خواهد شد و ‌خروجی این نشست مورد توجه و علاقه سازمانهای بین المللی بخصوص سازمان هواشناسی جهانی قرار خواهد گرفت .

مهریزی گفت: طوفان ‌گردوغبار در دراز مدت اثرات مخرب و فرسایشی را با خود به همراه دارد.

مدیر کل محیط زیست استان هم در این همایش با اشاره به این موضوع که در ۲۵ سال اخیر سیستان وبلوچستان متاثر از گرد و غبار در شمال و جنوب بوده است، گفت: پدیده دیگر مخاطره آمیز استان سیلاب است که نشان می دهد منطقه جنوب شرق کشور افزایش بارندگی ها را بخصوص در حوزه های ساحلی دارد.

علیمرادی گفت: در شمال استان مردم هم درسال های اخیر متاثر از پدیده گردوغبار شده اند و دلیل آن هم تغییرات اقلیمی است که باعث خشک شدن تالاب هامون شده است.

وی افزود: تالاب هامون به عنوان یک اکوسیستم به ترددهای صورت گرفته در آن‌ بسیار حساس شده و با قرق تالاب، از تردد دامها به مقدار زیادی جلوگیری شده است.

 مدیر کل محیط زیست استان همچنین گفت: اقدامات بالا دست حوزه آبریز هامون توسط افغانستان باعث‌ شده میزان ورودی آب به تالاب بین المللی بشدت کاهش یابد.

وی خاطر نشان کرد: ساخت سد بر روی رودخانه فرای بخش آباد باعث می شود در سالهای آینده ورودی آب به سیستان بسیار کم شود.

مدیر کل محیط زیست استان همچنین گفت: از آنجایی که ‌تالاب هامون بین المللی است سازمانهای بین الملل و ‌ایران باید با اقدامات‌فرامنطقه ای به اجماعی در تامین حق آبه آن برسند.

مدیر کل بحران استانداری سیستان وبلوچستان هم در این همایش با بیان اینکه سیستان وبلوچستان از سالهای  قبل درگیر مشکل خشکسالی و پدیده گردوغبار و ‌ریزگرد بخصوص در شمال استان بوده است، گفت: سعی کرده ایم‌ در این همایش جمع بندی کاملی از موضوعات درگیر پدیده داشته باشیم.

محبی افزود: با توجه به شرایط موجود و مراودات خوب با کشور همسایه افغانستان امیدواریم‌ حق آبه تالاب را تامین کنیم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۲
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403072216600
  • خبرنگار : 51000