محمدرضا توکلی زاده در تشریح اهداف برگزاری این رویداد، عنوان کرد: زعفران، محصول استراتژیک کشورمان در حوزه صادرات، در خطر از دست دادن بخشی از بازار جهانی خود به واسطه ورود جدی بعضی رقبا به عرصه تولید و صادرات این محصول است. زنگ خطری که چندین سال است به صدا درآمده و لازمه پیشگیری از پررنگتر شدن این آسیب، گام نهادن جدی در مسیر معرفی برند زعفران ایرانی است. بخشی از این اقدام میتواند در چهارچوب پایهگذاری یک جشنواره به مناسبت روز ملی زعفران، تجلی یابد و مقدمهای برای اقدامات بزرگتر باشد.
تولید و فرآوری زعفران با تاکید بر رعایت استانداردهای بهداشتی و کیفیتی، فرهنگسازی در زمینه استفاده بهینه و مناسب از زعفران در حوزه فرآوری و صنایع غذایی و توسعه اگروتوریسم با رویکرد جذب گردشگر در فصل برداشت زعفران، از محورهای اصلی این رویداد ملی به شمار میآیند. در آیین بزرگداشت این روز نیز که پنجم آبانماه برگزار خواهد شد، بیانیهای در راستای تاکید بر الزامات حمایت از محصول استراتژیکی همچون زعفران، قرائت خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد وی ابراز امیدواری کرد: این جشنواره در نخستین سالی که زعفران یک روز را در تقویم از آن خود کرده، برکات و اثرات لازم را برای فعالان زنجیره تولید، فرآوری و صادرات این محصول، ایجاد کند. تلاش داریم تا با تعریف رویدادهای مستمر در این حوزه، تا روز ملی زعفران در سال آینده، بنیانی قویتر را برای برگزاری شایسته این رویداد در سنوات پیش رو ایجاد کنیم.
انتهای پیام