معاون سازمان حفاظت محیط زیست:

سد «ماندگان» در منطقه حفاظت شده دنا مجوز زیست محیطی ندارد

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سد «ماندگان» در منطقه حفاظت شده «دنا» هنوز مجوز زیست محیطی ندارد.

حمید ظهرابی روز شنبه در حاشیه مراسم تکریم و معارفه سرپرست اداره کل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در جمع خبرنگاران در یاسوج افزود: بخشی از منطقه حفاظت شده دنا از زمان تاسیس در حوزه استان اصفهان قرار داشت، از ابتدا معتقد بودیم که حفاظت به صورت یکپارچه انجام شود و استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان مسئول حفاظت از منطقه حفاظت شده و پارک ملی دنا انتخاب شد.

وی اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست هیچ تغییری در مرز دو استان کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان اتفاق نیفتاده است بلکه قرار شده بود تنها حفاظت از بخشی از منطقه حفاظت شده دنا در ضلع شمالی به استان اصفهان واگذار شود که این مصوبه به دلیل مباحثی که مطرح شد از سوی رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست کشور معلق شده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت‌های مطرح شده قرار است که موضوع در شورای عالی محیط زیست کشور مطرح شود البته تبدیل منطقه شکار ممنوع پادنا به منطقه حفاظت شده به حفاظت از منطقه حفاظت شده دنا کمک می‌کند. اما اینکه حدود این دو منطقه را چگونه مطرح کنیم در شورای عالی محیط زیست مطرح خواهد شد. 

ظهرابی در رابطه با سد ماندگان در منطقه حفاظت شده دنا تصریح کرد: هنوز برای سد «ماندگان» مجوز اثرات زیست محیطی صادر نشده است و از سازمان حفاظت محیط زیست مجوز ندارد.

وی ادامه داد: دستگاه‌های متولی از جمله وزارت نیرو باید از اجرای سدی که مجوز ندارد خودداری کند و پس از ارزیابی اثرات زیست محیطی سازمان محیط زیست نظر خود را اعلام خواهد کرد. 

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور عنوان کرد: اینکه فکر کنیم سازمان محیط زیست مجوز به این سد نخواهد داد درست نیست و اینکه فکر کنیم ۱۰۰ مجوز به سد ماندگان داده خواهد شد اینگونه نخواهد بود بلکه بر اساس قانون اثرات زیست محیطی، یا پروژه‌ای رد می شود و یا با اصلاحاتی ورد تایید قرار می‌گیرد.

ظهرابی اظهار کرد: که این مهم وظیفه کمیته اثرات زیست محیطی سازمان محیط زیست کشور است که در این خصوص پس از بررسی این مسائل و شرایط محیط زیستی، اثرات اکولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی اظهار نظر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: در محل احداث سد ماندگان تجهیز کارگاه اتفاق افتاده اما ساخت و سازی فعلاً نشده است. 

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۲۰:۵۰
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1403072116530
  • خبرنگار :