دکترین هسته‌ای بر مدار تغییر؟ 

ین روزها و در سانه‌های عبری - غربی گمانه‌ها برای پاسخ تل آویو به عملیات وعده صادق۲ قوت گرفته است. فارغ از این که رژیم صهیونیستی خود بهتر می داند اگر به عملیات کشورمان پاسخ بدهد؛  شرایط به کلی برای اسرائیل تغییر پیدا خواهد کرد؛ اما موضوع مهم تر همراهی واشنگتن با تل آویو در باره این موضوع است.

به گزارش ایسنا، خراسان نوشت: این روزها و در سانه‌های عبری - غربی گمانه‌ها برای پاسخ تل آویو به عملیات وعده صادق۲ قوت گرفته است. فارغ از این که رژیم صهیونیستی خود بهتر می داند اگر به عملیات کشورمان پاسخ بدهد؛  شرایط به کلی برای اسرائیل تغییر پیدا خواهد کرد؛ اما موضوع مهم تر همراهی واشنگتن با تل آویو در باره این موضوع است. آمریکایی‌ها پس از عملیات ۷ اکتبر و در پی زیاده روی‌های اسرائیل چه در ترور فرماندهان ارشد ایران و فرماندهان مقاومت و چه در کشتن هزاران زن و کودک اعلام می کند که تل آویو خود سرانه اقدام کرده است. این در حالی است که نه تنها بعد از ۷ اکتبر کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به اسرائیل قطع نشده بلکه افزایش یافته و رکوردشکنی کرده است. حالا و با اوج گیری تنش‌ها میان تهران و تل آویو، آمریکایی‌ها که به اشکال مختلف امنیتی، نظامی و مالی به ماشین کشتار صهیونیست‌ها سوخت رسانی کرده اند، سعی دارند که در این تقابل خود را بی طرف نشان دهند. به عنوان نمونه و در تازه ترین خبر، فرانس ۲۴ مدعی شده است: شاهزاده سعودی محمد بن سلمان به نمایندگی از آمریکا پیامی را به وزیر امور خارجه ایران ابلاغ کرد که در آن آمده: «واشنگتن از اهداف اسرائیل کاملا بی اطلاع است اما آن‌ها اعلام کرده‌اند که در حمله اسرائیل به سایت‌های هسته‌ای ایران شرکت نخواهند کرد.» این بی اطلاعی در حالی است که تایمز اسرائیل در گزارشی بر هماهنگی کامل نتانیاهو و بایدن تاکید کرده  است البته که آمریکایی‌ها با حمایت از تنش افزایی صهیونیست‌ها تنها به دنبال آن هستند که منافعشان در غرب آسیا به خطر نیفتد. از همین رو کانال ۱۴ اسرائیل اعلام کرده است: «بایدن از تل آویو خواسته است که به تأسیسات هسته‌ای یا نفتی ایران حمله نکند.... آمریکا به اسرائیل پیشنهاد داده که به جای حمله به اهداف اقتصادی در ایران، تحریم‌های جدیدی علیه تهران اعمال کند.»
 

 خط و نشان سردار سنایی راد برای اسرائیل
درصورت صحت این ادعا؛ این که چرا آمریکا این پیشنهاد را به اسرائیل داده، تنها و تنها به خاطر این است که می داند صرف حمله به  ایران علاوه بر این که داستان متفاوتی را برای اسرائیل رقم خواهد زد، حمله به سایت‌های هسته ای ایران، معادلات را در ساختار بین المللی  به طور گسترده تغییر خواهد داد. ایران نه الان بلکه از چندی قبل این هشدار را به غرب داده که هر اقدامی توسط رژیم صهیونیستی علیه سایت‌های هسته ای منجر به تغییر دکترین هسته ای ایران خواهد شد. به عنوان نمونه کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان اردیبهشت امسال تصریح کرده بود: «در صورتی که رژیم صهیونیستی جسارت کند و به تاسیسات هسته ای ایران لطمه بزند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد. ما تصمیمی برای تولید بمب هسته‌ای نداریم اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم. به تازگی مقامات نظامی هم اعلام کردند که اگر رژیم اسرائیل بخواهد به تاسیسات هسته ای حمله کند، تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور است.» پیش از او نیز سردار حق طلب فرمانده سپاه حفاظت امنیت مراکز هسته ای به صراحت اعلام کرده بود: «اگر رژیم جعلی صهیونیستی بخواهد از تهدید حمله کردن به مراکز هسته‌ای کشورمان برای تحت فشار قرار دادن ایران استفاده ابزاری کند، تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور است.»

موضوعی که حالا نیز یکی دیگر از مقامات ارشد نظامی کشورمان به آن اشاره و تاکید کرده است. در همین راستا رسول سنایی راد معاون سیاسی دفتر عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی کل قوا گفته است: «هدف اصابت قرار دادن مراکز هسته‌ای حتماً در معادلات حین و بعد از جنگ می‌تواند اثرگذار باشد...برخی از سیاسیون تا این جای کار احتمال تغییر در سیاست‌های راهبردی هسته‌ای را مطرح کرده‌اند. ضمن این که این کار عبور از خط قرمزهای منطقه‌ای و جهانی است....عملیات وعده صادق ۲ علاوه بر این که مبتنی بر حق خون خواهی ایران انجام گرفت، در چنین شرایطی می‌تواند توهم دشمن را هم خنثی و او را به تجدید محاسبات وادار کند.»

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۰۶
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403072116482
  • خبرنگار :