سرپرست دانشگاه اعلام کرد

آمادگی دانشگاه تهران برای ایجاد ساز و کار مکانیسمی حل مشکلات کشور

سرپرست دانشگاه تهران با بیان اینکه نیاز به سازوکار و مکانیسمی جهت استفاده از خرد جمعی و نظرات کارشناسی در حل مسائل کشور هستیم، گفت: مهم‌ترین نهادهای موجود در این خصوص، دانشگاه‌ها، انجمن‌ها و مراکز علمی هستند. ضمن اعلام آمادگی دانشگاه تهران در جهت تحقق این امر مهم، امیدواریم با حمایت جنابعالی، ارتباط بین دانشگاه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و صنعت تقویت شود.

به گزارش ایسنا، سید حسین حسینی در آئین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور، با ادای احترام به مقام شهیدان انقلاب اسلامی و شهدای مقاومت و امام راحل و خیر مقدم به رئیس جمهور و شرکت کنندگان در این آئین، با اشاره به برگزاری نودمین سالگرد تأسیس دانشگاه تهران، گفت: مروری بر کارنامه دانشگاه تهران گواه این است که این دانشگاه در طول حیات خود مبدأ تحولات مهم علمی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بوده است و نقش بی‌بدیلی در تحولات مهم جامعه داشته است. این دانشگاه با تکیه بر سرمایه‌های انسانی ارزشمند خود نخبگان و خبرگان شایسته‌ای را تحویل جامعه ایرانی داده است که امروزه خدمات آنها مرزهای سرزمینی را درنوردیده و افتخارآفرینی آنها باعث غرور و سربلندی کشور عزیزمان شده است.

سرپرست دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود به اقداماتی که برای حفظ و صیانت از کارکرد دانشگاه جهت نقش‌آفرینی خود در تحولات و تغییرات به سمت توسعه و پیشرفت کشور نیاز است، پرداخت.

حسینی با تاکید بر بهره‌مندی از خرد جمعی برای حل مسائل کشور، افزود: امروزه کشور ما درگیر مسائل و چالش‌های مهم در ساحت‌های مختلف است که راه گذار از این وضعیت و رسیدن به موقعیت مطلوب، تکیه بر خرد جمعی و بهره‌مندی از توان نخبگان و خبرگان است.

سرپرست دانشگاه تهران با اشاره به شعار انتخاباتی دکتر پزشکیان، خطاب به رئیس جمهور، گفت: جنابعالی به درستی یکی از مهم‌ترین محورهای شعارهای انتخاباتی خود را تکیه بر توان کارشناسان در حل مسائل کشور بیان فرمودید. تحقق اصولی و اساسی این ایده متکی بر بهره‌مندی از تجربیات کارشناسان و نخبگان به صورت سیستمی است. در این زمینه نیاز به سازوکار و مکانیسمی جهت استفاده از خرد جمعی و نظرات کارشناسی در حل مسائل کشور است. مهم‌ترین نهادهای موجود در این خصوص، دانشگاه‌ها، انجمن‌ها و مراکز علمی هستند. ضمن اعلام آمادگی دانشگاه تهران در جهت تحقق این امر مهم، امیدواریم با حمایت جنابعالی، ارتباط بین دانشگاه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و صنعت تقویت شود.

سرپرست دانشگاه تهران با تاکید بر جایگاه دیپلماسی علمی در پیشبرد منافع ملی، افزود:
یکی از سیاست‌های رئیس جمهور محترم تعامل با دنیا با حفظ اقتدار ملی کشور است و یکی از مهم‌ترین عرصه‌ها در پیشبرد منافع ملی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و فناوری است که تحت عنوان دیپلماسی علمی شناخته می‌شود. شاخص‌ها و مصادیق دیپلماسی علمی مانند همکاری‌های علمی منطقه‌ای و بین‌المللی، شبکه‌سازی نخبگان و دانشمندان، استفاده از ظرفیت‌های علمی ایرانیان مقیم خارج و جذب محققان برجسته خارجی، در اسناد بالادستی کشور اعم از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، سند تحول راهبردی علم و فناوری و نقشه جامع علمی کشور مطرح شده است. دانشگاه‌ها و مراکز علمی به عنوان پیشران این سیاست مطرح هستند و برای ایفای این نقش و رسالت خطیر نیاز به توجه و حمایت جدی مادی و معنوی دارند».

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره آرمان دانشجویی، گفت: «بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، سه آرمان مهم دانشجویی، علم‌آموزی و تولید علم، عدالت‌خواهی و آزاداندیشی و آزادی‌خواهی است. دانشگاه‌ها برای تحقق این سه آرمان مهم، نیازمند محیط امن و آرام هستند. انتظار از دانشگاه این است که فضای مساعدی برای تعلیم و تربیت، پرورش استعدادها و بروز خلاقیت‌ها، تقویت قوه نقد و نقدپذیری و تمرین فعالیت جمعی را فراهم نماید. نتیجه ایجاد فضای مساعد، شور و نشاط و فضای پویای دانشجویی در محیط دانشگاه، تقویت سرمایه اجتماعی، مشارکت بیشتر دانشجویان و دانشگاهیان در حل مسائل کشور خواهد بود. مروری بر عملکرد دانشگاه در دوره‌های قبل گویای این است که در دوره‌هایی که فضای مساعد برای تحقق ویژگی‌های مذکور فراهم بود، دانشگاه سرزنده و بانشاط‌تر بوده و کارکردهایش را به نحو مطلوب‌تری ایفا کرده است.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه که در شرایط امروز جهانی، سرمایه‌های انسانی پیشران اصلی پیشرفت و توسعه کشور محسوب می‌شوند، اظهار داشت: حفظ و صیانت از این سرمایه‌های ارزشمند بسیار مهم است. متأسفانه یکی از مشکلات جدی در کشور، مهاجرت سرمایه‌های انسانی و نخبگان است که هزینه‌های جبران‌ناپذیری به بار می‌آورد. بر اساس مطالعات انجام‌شده، مهاجرت سرمایه‌های انسانی و نخبگان دلایل متعددی دارد.

وی تاکید کرد: برای حفظ این سرمایه‌ها باید اقدامات جدی در زمینه تکریم نخبگان، حفظ کرامت و منزلت آن‌ها، مشارکت در فرایندهای تصمیم‌گیری، رعایت عدالت در فرصت‌های حرفه‌ای و ارائه چشم‌اندازی امیدوارانه برای بهره‌مندی از دانش و مهارت‌های آن‌ها در پیشرفت کشور صورت گیرد.

 حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کمبود منابع مالی در دانشگاه‌ها، گفت: در حال حاضر دانشگاه‌ها چالش‌های جدی در ارتباط با منابع مالی و بودجه‌ای دارند (خصوصاً دانشگاه‌های قدیمی کشور که با فرسودگی تجهیزات و ساختمان‌ها، کمبود امکانات آزمایشگاهی، و زیرساخت‌های خود مواجه هستند) و همین موضوع باعث شده است آن‌چنان که شایسته است نتوانند کارکردهای خود را در ارتباط با فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود به انجام برسانند. برای تبدیل دانشگاه به موتور خلق ثروت، باید ارتباط آن با صنعت تقویت شود و ایجاد مراکز رشد و نوآوری، اعطای گرنت‌های پژوهشی و همچنین حمایت از استارت‌آپ‌های دانشجویی در دستور کار قرار گیرد.

سرپرست دانشگاه تهران در پایان گفت: دانشجویان عزیز ما، که امید و جان آینده این سرزمین هستند، شایسته توجه و حمایت بی‌دریغ‌اند. آرزومندیم که سال تحصیلی پیش رو برای آنها و جامعه علمی کشور ما سرشار از موفقیت، خلاقیت و شور زندگی باشد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۰۲
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1403072116472
  • خبرنگار : 71567

برچسب‌ها