فشار بر نخست‌وزیر انگلیس برای توقف حمایت از رژیم صهیونیستی

نزدیک به یک هفته است که صهیونیست‌ها نواحی شمالی غزه را محاصره کرده و حدود ۴۰۰ هزار شهروند فلسطینی را وادار به تخلیه خانه‌های خود می‌کنند. نخست‌وزیر بریتانیا که با توقف کامل فروش سلاح به رژیم اشغالگر مخالفت کرده، اکنون تحت فشار است تا به این جنایت‌ها واکنش مناسب نشان دهد.

به گزارش ایسنا، رسانه انگلیسی در مطلبی با اشاره به حملات اخیر رژیم صهیونیستی به نواحی شمالی غزه، گزارش داد چندین عضو پارلمان بریتانیا از دولت این کشور خواسته‌اند فروش سلاح به رژیم اشغالگر را متوقف کرده و این رژیم را تحریم کند.

به گزارش میدل‌ایست آی، پس از حملات شدید نظامیان صهیونیست به شمال غزه، چندین نماینده مجلس بریتانیا خواستار اقدام فوری و قاطعانه علیه رژیم صهیونیستی شدند. نزدیک به یک هفته است که نیروهای صهیونیست در این منطقه حملات هوایی و توپخانه‌ای شدیدی انجام داده و به‌ویژه اردوگاه پناهندگان جبالیا را هدف قرار داده‌اند. این حمله بخشی از یک استراتژی نظامی گسترده‌تر است که به جابجایی اجباری تقریباً ۴۰۰ هزار فلسطینی منجر می‌شود.

این حملات و جابجایی اجباری که بسیاری از فلسطینیان را ناچار به ترک خانه‌هایشان و حرکت به سمت جنوب غزه کرده است، خشم و درخواست‌های بین‌المللی برای مداخله را برانگیخته است.

در روزهای گذشته بیش از ۱۲۰ فلسطینی در شهرهای بیت حانون، بیت لاهیا و اردوگاه جبالیا به شهادت رسیده‌اند، اما سازمان‌های امدادی هشدار می‌دهند که تعداد واقعی کشته‌ها ممکن است بسیار بیشتر باشد. بحران انسانی در غزه در حال تشدید است و سه بیمارستان مجبور به تعطیلی عملیات خود در میان این درگیری‌ها شده‌اند. مجروحان هم به مراقبت‌های درمانی حیاتی دسترسی ندارند.

عملیات نظامی اخیر رژیم صهیونیستی به «طرح ژنرال‌ها» شهرت یافته و هدف آن تخلیه مناطق شمال دالان «نتزاریم» است تا یک منطقه نظامی مسدود ایجاد شود. «گیورا ایلند» ژنرال بازنشسته صهیونیست و رئیس سابق شورای امنیت داخلی این رژیم یکی از چهره‌های کلیدی پشت این طرح بوده است. او در یک ویدئو اعلام کرد کسانی که این منطقه را ترک کنند، غذا و آب دریافت خواهند کرد. منتقدان این طرح به‌درستی اشاره می‌کنند که چنین طرحی مصداق اجرای پاکسازی قومی است.

تخلیه غزه

«عدنان حسین» نماینده مستقل پارلمان انگلیس که از مدافعان سرسخت فلسطین است، این حمله را محکوم کرده و آن را تلاشی برای پاکسازی قومی ساکنان شمال غزه دانسته است. او از هدف‌قرار گرفتن فلسطینیان توسط پهپادهای تک‌تیرانداز صهیونیست ابراز تاسف کرد و گفت صهیونیست‌ها شمال غزه را به یک تله مرگ تبدیل کرده‌اند. تصاویر منتظرشده از حملات اخیر صهیونیست‌ها نشان می‌دهد فلسطینیانی که قصد تخلیه این منطقه را دارند، در حال دویدن هستند، اما پهپادهای صهیونیست‌ها به آنان شلیک می‌کنند.

نیروهای زمینی ارتش رژیم صهوینیستی هم به‌همراه تانک‌ها و همچنین جنگنده‌های این رژیم به پیشروی به‌سوی شمال غزه ادامه داده و حمله را تشدید کرده‌اند. شدت خشونت جاری در این عملیات‌ها مورد توجه جامعه بین‌المللی قرار گرفته و چندین نماینده مجلس بریتانیا نیز خواستار اقدام فوری دولت این کشور علیه رژیم اشغالگر شده‌اند.

به گزارش میدل‌ایست آی، چندین نماینده مجلس بریتانیا از دولت این کشور خواسته‌اند که رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار دهد تا آتش‌بس را بپذیرد. آنها همچنین حمایت خود را از ممنوعیت کامل فروش تسلیحات به این رژیم اعلام کرده‌اند. «ایوب خان» نماینده مستقل پارلمان بریتانیا گفت قصد دارد این موضوع را به‌عنوان یک مسئله اضطراری با وزیر امور خارجه این کشور مطرح کند. او گفت صهیونیست‌ها توجه رسانه‌ها را به درگیری‌های لبنان و سوریه منحرف کرده‌اند تا جنایات خود در غزه را با بهانه «دفاع از خود» توجیه کنند.

«برندن اوهارا» یک نماینده دیگر پارلمان بریتانیا و سخنگوی این پارلمان در امور غرب آسیا نیز صدور مجوز سلاح دولت بریتانیا به رژیم صهیونیستی و همچنین درخواست برای برقراری آتش‌بس را متناقض خواند و گفت سلاح‌های ساخت بریتانیا در غزه برای کشتار غیرنظامیان بی‌گناه، از جمله زنان و کودکان به کار گرفته شده‌اند.

تخلیه شمال غزه

به گزارش رسانه انگلیسی، این کشور اخیراً به دلیل نقض قوانین بین‌المللی توسط رژیم صهیونیستی و با سلاح‌های انگلیسی، ۳۰ مجوز ارسال سلاح به این رژیم را لغو کرد. بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری و فعالان کنترل تسلیحات معتقدند که این اقدام کافی نیست و فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی باید کاملاً متوقف شود. این نهادها همچنین از اینکه لندن هنوز به فروش قطعات جنگنده اف-۳۵ به رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد، ناامید شده‌اند، جنگنده‌هایی که صهیونیست‌ها از آن‌ها برای حمله به لبنان، سوریه و غزه استفاده کرده‌اند.

«جان مک‌دانل» عضو ارشد سابق حزب کارگر و نماینده مستقل پارلمان این کشور گفت از «وحشیگری» صهیونیست‌ها در برخورد با فلسطینیان حیرت‌زده است. او از دولت بریتانیا خواست دست روی دست نگذاشته و ضمن محکوم کردن اقدامات صهیونیست‌ها، فروش تسلیحات به رژیم اشغالگر را متوقف کند.

«جرمی کوربین» رهبر سابق حزب کارگر و نماینده مستقل فعلی پارلمان بریتانیا می‌گوید ممنوعیت کامل فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی حداقل کاری است که بریتانیا باید انجام دهد. او همچنین از «کر استارمر» نخست‌وزیر بریتانیا به‌دلیل مخالفت با ممنوع کردن تمامی فروش‌های تسلیحاتی به رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و گفت اگر دولت بریتانیا واقعاً به قوانین بین‌المللی پایبند باشد، باید اقدامات قوی‌تری برای پایان این جنایت‌های انجام دهد، از جمله حمایت از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری که اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی را غیرقانونی اعلام کرده است.

به گزارش میدل‌ایست آی، «شکات آدم» عضو دیگری از پارلمان بریتانیا هشدار داد که نباید اجازه داد توجه جهانی به درگیری‌های گسترده‌تر منطقه باعث غفلت از فاجعه جاری در غزه شود. او خواستار آتش‌بس فوری، توقف فروش تسلیحات، به رسمیت شناختن دولت فلسطین و از سرگیری مذاکرات برای صلح پایدار در منطقه شد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۸
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403072116435
  • خبرنگار : 71661