مدیرکل منابع طبیعی استان خبر داد:

آغاز کوچ پاییزه عشایر فارس از ۱۵ آبان‌ماه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس اعلام کرد: با هدف مدیریت بهره‌برداری و جلوگیری از تخریب پوشش گیاهی مراتع، کوچ پاییزه عشایر در استان فارس از ۱۵ آبان‌ماه امسال آغاز می‌شود.

حجت مرادی امروز، ۲۱ مهرماه در نشست منابع طبیعی فارس با اعلام این خبر گفت: مرتعداران مناطق قشلاقی و دامدارانی که قصد عبور دام از این استان دارند باید بدانند که آغاز کوچ پاییزه عشایر از ۱۵ آبان‌ماه است.

وی افزود: ورود هرگونه دام به مراتع قشلاقی استان فارس قبل از تاریخ ۱۵ آبان ۱۴۰۳ ممنوع و بهره‌برداری از علوفه مراتع قبل از تاریخ قید شده در پروانه چرا یا طرح مرتعداری تخلف است لذا آن دسته از مرتعداران و دامداران ساکن در مراتع ییلاقی استان که قصد عبور دام از این مراتع را دارند، باید در زمان جابه‌جایی دام، تقویم زمان‌بندی کوچ را رعایت کرده و از ورود زود هنگام دام به مراتع قشلاقی قبل از موعد مقرر خودداری کنند.

مرادی تصریح کرد: با توجه به لزوم تمدید سالانه پروانه چرا، مرتعداران کوچنده در هنگام جابه‌جایی دام باید پروانه چرای معتبر(تمدید شده) یا قرار داد طرح مرتعداری مرتع قشلاقی را به همراه داشته باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس افزود: دام حمل شده بدون مدارک فوق به عنوان دام غیر مجاز محسوب شده و برابر قانون با آنان برخورد خواهد شد.

وی از شرکت‌های باربری خواست از صدور بارنامه به مقصد استان‌های فارس و بوشهر تا قبل از تاریخ ۱۳ آبان ۱۴۰۳ بدون مجوز حمل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خودداری کنند.

مرادی با بیان اینکه حمل دام توسط تریلی، کامیون و کامیونت در استان فارس از تاریخ ۱۳ آبان ۱۴۰۳ به بعد بلامانع است، گفت: به استناد تبصره ۲ ماده ۴۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، جریمه هر واحد دامی متخلف ۱۲ میلیون ریال است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در پایان از مردم و طبیعت دوستان استان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا موارد مشکوک در اراضی ملی مراتب را با شماره تلفن رایگان و شبانه‌روزی ۱۵۰۴ و ۱۳۹، یگان امداد جنگل و مرتع گزارش دهند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۳
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403072116355
  • خبرنگار :