نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت:

دولت از ورود نخبگان به حوزه تولید حمایت کند

نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت گفت: نخبگان و ایده پردازان در مراکز دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری باید به حوزه‌های مختلف تولید در کشور ورود کنند و از طرف دولت نیز حمایت شوند.

آیت‌الله رسول فلاحتی امروز، ۲۱ مهرماه در دیدار با حسین افشین، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، با اشاره به اینکه در نظام جمهوری اسلامی جوانان نخبه ما به فکر حرکت در مسیر پژوهش و فناوری و دانش بنیان هستند، اظهار کرد: یکی از دلایلی که کشورهایی مانند آلمان، انگلیس، بلژیک با مهاجرت جوانان ما موافقت می‌کنند برای این است که آنها چنین نخبگانی در کشور خود ندارند.

وی با بیان اینکه ایران، همیشه در طول تاریخ به ویژه تاریخ اسلام در شرایط ویژه علمی قرار داشته است، افزود: از پروفسور محمود حسابی شنیدم که نقل می‌کرد روزی موسی کلیم الله برای مردم زمان خودش از علم حرف می‌زد و کسی از یارانش گفت یا نبی خدا مگر اینجا ایران است؟ و این نشان می‌دهد که ایران از ۴۰۰۰ سال قبل در زمینه علمی بارز و پرآوازه بوده است.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه کشور ما همواره مهد تمدن بوده و این جایگاه باید احیا و به قطب علم و فناوری تبدیل شود، گفت: ایران طی ۵۷ سال حکومت پدر و پسر پهلوی در زمینه علمی غارت شد اما ما توانستیم طی ۴۵ سال با توجه به همه مشکلات رشد خوبی در رشته‌های مختلف علمی داشته باشیم.

امام جمعه رشت با بیان اینکه جوانان ما باید به باور «ما می‌توانیم» برسند، خاطرنشان کرد:  ما برای جهش علمی به یک میانبر نیاز داریم و در این راستا باید اولویت‌های دانش را در رشته‌های گوناگون در نظر بگیریم که اولویت ما در تولید، کدام رشته علمی باشد.

آیت‌الله فلاحتی، با تاکید بر اینکه باید از استعداد و ظرفیت جوانان خود در راستای رفع نیازهای صنعت بهره بگیریم، تصریح کرد: غربی‌ها همواره در تلاش برای عقب نگه داشتن ما از عرصه پیشرفت‌های علمی بوده‌اند و امروز جوانان ما این موضوع را درک کرده‌اند.

نماینده ولی فقیه در گیلان با تاکید بر رصد اولویت در تولید توسط تولیدکنندگان، گفت: تولید کنندگان اولویت تولید در استان را رصد کنند، وقتی کشورمان در صنعت دفاعی چنین پیشرفت‌های خوبی داشته است باید در زمینه‌های دیگر تولید نیز در تراز ملت ایران عمل کند.

وی با تاکید بر اینکه تولید خودرو در کشور در تراز ملت ایران نیست، خاطرنشان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نقش مهمی در رصد اولویت‌های تولید در کشور دارد و باید این نقش را به خوبی ایفا کند.

آیت‌الله فلاحتی، همچنین بر حمایت حاکمیت از جوانان مشغول در پارک‌های علم و فناوری و مراکز دانش بنیان تاکید و تصریح کرد: نخبگان و ایده پردازان در مراکز دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری باید به حوزه‌های مختلف تولید در کشور ورود کنند و از طرف دولت نیز حمایت شوند.

وی با اشاره به استعدادهای جوانان گیلانی در زمینه‌های مختلف علمی ادامه داد: جوانان با استعداد گیلانی در زمینه ساخت توربوجت در استان سازه‌های چشمگیری طراحی و تولید کرده‌اند.

امام جمعه رشت، در پایان بر رصد اولویت‌های تولید، تقویت و حمایت از جوانان فعال و پژوهشگر و همچنین بر حمایت‌های دولت از مراکز دانش بنیان و پارک‌های فناوری تاکید ویژه کرد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۶
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403072116345
  • خبرنگار : 50042

برچسب‌ها