ابراز امیدواری رئیس‌جمهور ارمنستان به امضای توافق صلح با باکو در ماه‌های آتی

رئیس‌جمهور ارمنستان گفت، باکو و ایروان می‌توانند تا قبل از پایان سال میلادی جاری، یک معاهده صلح امضا کنند.

به گزارش ایسنا، «واهاگن خاچاتوریان» رئیس‌جمهور ارمنستان گفت باور دارد ارمنستان و جمهوری آذربایجان این فرصت را دارند که تا پایان سال میلادی جاری، یک توافق صلح برای پایان تنش‌ها امضا کنند.

رئیس‌جمهور ارمنستان در مصاحبه با خبرگزاری «آرمن‌پرس» با اشاره به احتمال امضای معاهده صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، مدعی شد که باکو دائماً ایروان را تهدید کرده و درخواست‌های تازه‌ای برای امضای معاهده صلح ارائه می‌دهد.

به گفته خاچاتوریان، به نفع هر ۲ کشور است که پیش از برگزاری اجلاس اقلیمی سالانه سازمان ملل (کاپ ۲۹) در باکو، معاهده صلح را امضا کنند، اما ممکن است این امر محقق نشود. با این حال، او گفت در آینده نزدیک، پیش از پایان سال میلادی جاری، طرفین می‌توانند این معاهده را امضا کنند.

رئیس‌جمهور ارمنستان همچنین گفت باکو و ایروان با وجود تشدید مقطعی تنش‌ها و طرح اظهارات تحریک‌آمیز از سوی طرفین، در پشت پرده برای احیای روابط خود ارزش زیادی قائل بوده و در این راستا تلاش می‌کنند.

او با بیان اینکه مقامات ارمنستان همواره حامی معاهده صلح بوده‌اند، مدعی شد این جمهوری آذربایجان است که هر بار مشکلی را ایجاد کرده و حصول توافق را به تاخیر می‌اندازد.

وی در ادامه با اشاره به اظهارات مقامات آذربایجانی مبنی بر اینکه ارمنستان در تدارک جنگ است، گفت هیچ جایگزینی برای صلح وجود ندارد و با وجود این اظهارات، ارمنستان هیچ قصدی برای ورود به جنگ ندارد.

خاچاتوریان با اشاره به تحولات قفقاز جنوبی و جهان، گفت باید رنج فرایندهای طولانی را به جان خرید تا صلح نهایی حاصل شود، زیرا اگر تعلل صورت گیرد، روزی خواهد رسید که طرفین خود را در وضعیت جنگی پیدا می‌کنند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403072116331
  • خبرنگار : 71661