رئیس اداره حفاظت از محیط‌زیست تایباد:

تغییرات اقلیمی در زمان مهاجرت پرندگان تأثیرگذاشته است

رئیس اداره حفاظت از محیط‌زیست تایباد از تأثیر تغییرات اقلیمی در زمان جابجایی و مهاجرت پرندگان خبر داد و افزود: در گذشته که برف داشتیم ۳ تا ۴ هزار قطعه درنای خاکستری در شهرستان فرود می‌آمدند اما طی سال‌های اخیر به دلیل نبود برف جمعیتشان بسیار کاهش یافته است.

یوسف اربابی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه تایباد خط مسیر گذر پرندگان مهاجر است، افزود: چند شب قبل سر و صدای پرندگان مهاجر درناهای خاکستری در شهرستان شنیده شد و این نشان می‌دهد که مهاجرت پرندگان آغاز شده است.

وی اظهار کرد: گرچه دشت کاریز مهم‌ترین زیستگاه درناهای خاکستری در خراسان رضوی است، اما چون هنوز برف نداشته‌ایم در این منطقه فرود نیامده‌اند.

رئیس اداره حفاظت از محیط‌زیست تایباد با بیان اینکه سال قبل جمعیت درناهای خاکستری در شهرستان بسیار کم بود، گفت: تغییرات اقلیمی در مسیر مهاجرت پرندگان تأثیر بسیاری گذاشته است.

وی گفت: هر هفته یا دو هفته‌ای صدای درناهای خاکستری در آسمان شنیده شده اما اینکه بخواهد بنشینند هنوز این اتفاق نیفتاده است، پیش‌بینی می‌شود با بارش برف در بهمن‌ماه شاهد حضور درناهای خاکستری در منطقه باشیم.

اربابی با اشاره به اینکه دشت کاریز شهرستان تایباد بهترین و امن‌ترین زیستگاه درناهای خاکستری برای زمستان گذرانی است، افزود: با تمام توان و شبانه روز از پرندگان مهاجری که در این دشت می‌نشینند و سایر گونه‌های جانوری شهرستان حفاظت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه از شهروندان درخواست داریم با توجه آغاز مهاجرت زمستانی پرندگان ضمن مراقبت، از انجام هرگونه شکار و صید به جد پرهیز کنند، گفت: بر اساس قانون، مجازات صید این گونه جانوری ۷۱ میلیون و ۶۲ هزار ریال جریمه نقدی است.

رئیس اداره حفاظت از محیط‌زیست تایباد با اعلام اینکه همزمان با شروع فصل سرما و بارش برف در شهرستان میزبان انواع پرندگان مرغابی هستیم، تصریح کرد: شهرستان تایباد دو منطقه شکار ممنوع دارد که منطقه شکار ممنوع مرزی ۵۸ هزار و ۲۰۰ هکتار وسعت دارد و همچنین از منطقه شکار ممنوع سده فقط ۲۵ درصد آن تحت حفاظت شهرستان تایباد است. همچنین گشت‌های مشترک با دامپزشکی شهرستان برای پایش بیماری‌های پرندگان مهاجر انجام می‌شود.

مجازات‌ جایگزین حبس با تأمین علوفه مورد نیاز حیات وحش

وی گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما تشکل مردم نهاد شهرستان با ۲۰۰ عضو، سالیانه تا ۱۰۰ میلیون تومان برای تأمین بخشی از علوفه مورد نیاز هزینه می‌کنند که جای تقدیر دارد.

اربابی همچنین از مجازات‌های جایگزین حبس توسط دستگاه قضا خبر داد و افزود: تاکنون دو مورد جایگزین حبس داشته‌ایم که با هماهنگی تشکل مردمی پویش سبز سرزمین طیبات اقدام به تأمین علوفه مورد نیاز حیات وحش کرده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه در فصل کشاورزی گونه‌های جانوری مختلف وارد زمین‌ها شده و از آبی که جاری می‌شود استفاده می‌کنند، بیان کرد: همچنین منطقه چاه قلعه با ۳۰ هزار هکتار وسعت ۴ تا ۵ حلقه چاه دارد که سمن شهرستان سالیانه چند نوبت می‌توانند آب را برداشت و با تانکرها به مناطق مورد نیاز انتقال دهند.

رئیس اداره حفاظت از محیط‌زیست تایباد با اشاره به اینکه آهو، کفتار، قوچ و میش، پلنگ و انواع پرنده‌های شکاری از مهم‌ترین گونه‌های جانوری این شهرستان هستند، گفت: احکامی که قضات صادر می‌کنند بازدارندگی بسیار خوبی داشته، ضمن اینکه خود جرائم هم افزایش چند برابری داشته است.

وی با بیان اینکه در صورت هرگونه شکار و صید غیرمجاز سلاح شکارچیان متخلف ضبط می‌شود، افزود: به طور مداوم جرائم شکار و صید غیر مجاز را به اطلاع شهروندان می‌رسانیم.

شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072116265
  • خبرنگار : 30147