مدیر امور منابع آب قوچان مطرح کرد

چاه‌های غیرمجاز عامل کاهش تولیدات کشاورزی

مدیر امور منابع آب قوچان گفت: چاه‌های غیرمجاز می‌تواند موجب بر هم زدن تعادل منابع آبی، اکوسیستم و حتی کاهش تولیدات کشاورزی شود.

حمیرا شامکوئیان در گفت و گو با ایسنا در همین خصوص از انسداد ۱۵ حلقه چاه غیرمجاز طی یک هفته اخیر در این شهرستان خبر داد و افزود: پس از رفع موانع و با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی، ۱۵ حلقه چاه غیرمجاز با همت گروه اجرائیات این امور در یک هفته گذشته مسدود و با انسداد این چاه‌ها از برداشت غیرمجاز حدود ۳۱۲ هزار مترمکعب آب از آبخوان جلوگیری شد.

وی گفت: منابع آب زیرزمینی از مهم‌ترین دارایی‌های طبیعی هر کشور به شمار می‌روند و این منابع به‌ویژه در مناطق خشک و نیمه‌خشک از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، با این حال برداشت غیرمجاز آب از چاه‌ها به معضلی جدی تبدیل شده که می‌تواند به کاهش کیفیت و کمیت آب‌های زیرزمینی منجر شود.

شامکوئیان یادآور شد: متخلفان با حفر چاه‌های غیرمجاز به‌طور غیرمنصفانه‌ای، آب برداشت می‌کنند که این امر می‌تواند موجب بر هم زدن تعادل منابع آبی، اکوسیستم و حتی کاهش تولیدات کشاورزی شود.

مدیر امور منابع آب قوچان تصریح کرد: انسداد چاه‌های غیرمجاز یک اقدام ضروری برای حفاظت از منابع آبی و تضمین تأمین آب برای نسل‌های آینده است و با توجه به چالش‌های موجود در مدیریت منابع آب، اقدام مؤثر و همه جانبه و همچنین ایجاد همکاری میان نهادهای دولتی، محلی و سازمان‌های غیردولتی و استفاده از راهکارهای علمی و عملی در این زمینه ضروری است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072116264
  • خبرنگار : 30147