برگزاری مراسم تقدیر از مفاخر قرآنی فامنین

امام جمعه فامنین: آیت الله طه‌محمدی بسیار شخصیت علمی و تأثیرگذاری بود

امام جمعه فامنین با گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله طه‌محمدی، اظهار کرد: آیت الله طه‌محمدی بسیار شخصیت علمی و تأثیرگذاری بود.

حجت‌الاسلام علی غفاری در مراسم تقدیر از مفاخر قرآنی فامنین با حضور امام جمعه، فرماندار، رئیس و معاون جهاددانشگاهی، مدیر بنیاد قرآن استان و شهرستان، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان و جمعی از فعالان قرآنی، از چهار نفر از مفاخر قرآنی شهرستان فامنین با تأکید بر اینکه باید علما را به خاطر علمشان تکریم کنیم، خاطرنشان کرد: مدت کوتاهی که در خدمت آیت‌الله طه‌محمدی بودیم و قبلاً هم نسبت به ایشان شناخت داشتیم، بسیار خطبه‌های علمی و متقن و مباحث علمی دقیقی داشتند.

وی با بیان اینکه در روایت داریم که علما را اکرام کنید و گرامی بدارید، تصریح کرد: علت تکریم علما به علم آنها برمی‌گردد. در حقیقت علم است که آن جایگاه را به علما می‌دهد و علما به خاطر علمشان می‌درخشند.

غفاری با بیان اینکه در قرآن آمده است «إِنَّمَا یَخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ»، یعنی از میان بندگان او تنها دانشمندان(ربّانی) خشیت الهی دارند و علت آن عالم بودن است، به کارایی قاعده «تَعلیقُ الحُکمِ عَلَی الوَصفِ مُشعرٌ بِالعِلیّة» اشاره کرد و گفت: این‌گونه قواعد اصولی در تفسیر قرآن مؤثر است.

وی با اشاره به اینکه تمام علم در قرآن جمع است، خاطرنشان کرد: هر علومی را بخواهیم کشف کنیم در قرآن وجود دارد، البته بشر به آن درجه علمی نرسیده که بتواند تمام علوم را کشف کند چراکه علمش محدود است.

امام جمعه فامنین یادآور شد: هر کلمه قرآن ۷۰ بطن دارد و بطن‌های دیگری که از کلمات قرآن ایجاد می‌شود نشان می‌دهد علم قرآن عمیق‌تر از آن است که تصور می‌کنیم.

غفاری با ابرازامیدواری از اینکه باید در تبلیغ و تحقق معارف قرآن کوشا باشیم، مطرح کرد: متأسفانه ما قرآن را تبلیغ می‌کنیم اما در تحقق معارف قرآن کوتاه می‌آییم. حافظان و قاریان خوبی تربیت می‌شود اما این جلسات چقدر در تحقق معارف قرآن مؤثر است؟

وی افزود: خمس و زکات از جمله این معارف قرآنی است به طوریکه با عواید حاصل از تحقق این فریضه‌های الهی می‌توان برای مباحث قرآنی، فرهنگی، مربیان قرآنی و ... هزینه کنیم.

به گفته امام جمعه فامنین، تلاوت قرآنی که محقق احکام الهی نباشد، اثرگذار نخواهد بود بنابراین بر هر یک از ما تکلیف است که در تحقق معارف قرآنی گام برداریم تا بدین طریق جامعه خوب تربیت شود.

وی ابرازامیدواری کرد که همه ما از ادامه دهندگان راه علمای عزیز باشیم چراکه علما شهیدپرور هستند که اندیشه شهدا را شکل دادند تا جانشان را در راه اسلام، نظام و انقلاب فدا کنند.

وی در پایان تصریح کرد: احیاگر معارف قرآنی در میدان عمل باشیم تا به معنی واقعی کلمه معارف قرآنی در جامعه محقق شود.

رئیس جهاددانشگاهی واحد همدان نیز ضمن تقدیر از حضور مسئولان و فعالان قرآنی شهرستان فامنین و گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله طه‌محمدی گفت: جهاددانشگاهی سه سال متوالی است در سطح کشور، برنامه‌هایی برای معرفی و الگوسازی از مفاخر قرآنی استان‌ها و شهرستان‌های مختلف برگزار می‌کند به طوریکه در سطح استان همدان امسال سومین برنامه تقدیر از مفاخر قرآنی را در شهرستان فامنین داریم و سال گذشته نیز دو برنامه تقدیر در همدان و ملایر انجام گرفت.

دکتر مهدی میرزاپور افزود: درنظر داریم در چنین برنامه‌هایی مفاخر و فعالان قرآنی شهرستان‌ها را دعوت کنیم تا علاوه بر معرفی، برای قرآن‌دوستان و جوانان و نوجوانان الگوسازی شوند.

وی خاطرنشان کرد: در ضمن در این برنامه درنظر داریم از زحمات چندین ساله مرحوم آیت‌الله طه‌محمدی، امام جمعه اسبق فامنین، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سابق همدان، نماینده ادوار گذشته همدان در مجلس خبرگان رهبری، رئیس بنیاد علمی، فرهنگی بنیاد بوعلی و رئیس بنیاد غدیر استان که موجبات فخر استان بودند را گرامی بداریم. ایشان از مفاخر قرآنی استان همدان بودند و زحمات زیادی برای ترویج قرآن در استان کشیدند.

فرماندار فامنین نیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله طه‌محمدی و سردار شهید همدانی، گفت: امام راحل فرمودند «قرآن، کتاب درمان دردهای بشر است» بنابراین انسان هر اندازه که در توان داشته باشد باید نسبت به قرآن توجه نشان دهد.

روح‌الله حسینی اظهار کرد: در بحث ترویج فرهنگ قرآنی و آموزش قرآن با علمداری و پرچمداری رهبر معظم انقلاب و متولیان امر اموری در حال انجام است و شاهد هستیم که انس با قرآن و حفظ و آموزش آن در کشور ما خیلی هم غریب نیست، شاید جا دارد بیشتر به این امر توجه شود البته در شهرستان فامنین از همه عزیرانی که در این عرصه با برپایی جلسات قرآنی زحمت می‌کشند، تشکر می‌کنم و از حضور در جلسه امروز و محافل انس با قرآن واقعاً لذت می‌برم.

وی به جواد صارمی از فعالان قرآنی جوان شهرستان فامنین اشاره کرد و گفت: سبک و مرامی که او در تلاوت دارد، بسیار زیبا و ارزشمند است چرا که در اخلاق او متجلی شده و خوشبختانه به نسل نوجوان قرآن‌آموز شهرستان انتقال می‌یابد و این امر بسیار مطلوبی است که هم به آموزش و هم تربیت قرآن توجه دارد.

فرماندار فامنین در پایان توصیه کرد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که شهرستان فامنین در عرصه مسائل قرآنی زبانزد و پیشگام باشد.

مدیر بنیاد قرآن استان همدان نیز با اشاره به اینکه فرهنگ غرب در حال آسیب رساندن به فرهنگی غنی اسلامی است البته در کل جامعه بشریت در حال تهاجم است، بیان کرد: امروزه جای خالی فعالیت‌های قرآنی به شدت احساس می‌شود به ویژه در میان جوانان و دانش‌آموزان بنابراین هر چقدر بتوانیم به سمت توسعه جلسات قرآن و تقویت فرهنگ قرآن حرکت کنیم، به همان میزان می‌توانیم از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری به عمل آوریم.

جواد صدیق مطرح کرد: بروز آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق و ... همه از فقر فرهنگی و قطع رابطه‌ای است که بین فرهنگ قرآن و جامعه ایجاد شده و همین مسأله تهاجم فرهنگی را موجب شده است.

وی با بیان اینکه ما تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم تا جلسات قرآن برگزار کرده و عده‌ای را جذب کنیم اما متأسفانه تلفن‌های همراه و فضای مجازی در حال تربیت فرزندان ما است، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که بعد از کرونا به جامعه اسلامی وارد شد، قرار گفتن تلفن همراه و اینترنت در اختیار بچه‌ها بود این در حالیست که هنوز برای فرهنگ‌سازی استفاده از آنها کاری انجام نگرفته است.

صدیق با تأکید بر اینکه کار دشمن در زمینه تهاجم فرهنگی بیشتر و عمیق‌تر است به طوریکه تمام فرهنگ خود را به جامعه ما القا می‌کنند، تصریح کرد: تنها چیزی که می‌تواند در مقابل فرهنگ تهاجم بایستد، قرآن است بنابراین باید جلسات قرآنی را گسترش دهیم و تقویت کنیم.

وی یادآور شد: متأسفانه کمک‌های چندانی به مؤسسات قرآنی سطح استان نمی‌شود در حالیکه هر چقدر این مراکز تقویت شوند، آسیب‌های اجتماعی کم خواهد شد. باید به جای اینکه زندان درست کنیم و افراد را به زندان انتقال دهیم، جلسات قرآن را توسعه دهیم، این موارد برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی خیلی مؤثر است.

مدیر بنیاد قرآن استان همدان با گلایه از ضعیف بودن میزان بودجه قرآنی تصریح کرد: وقتی می‌گویند حافظان قرآن را زیاد کنید، چه کمکی در این راستا انجام می‌شود؟ باید از بچه‌های قرآنی تقدیر شود تا جلسات قرآنی رشد کند.

رئیس جامعه عصر قرآنی استان همدان نیز گفت: طی بازدیدهایی که به تازگی از وضعیت قرآن شهرستان فامنین داشتیم، متوجه شدیم که اکثر روستاها طالب کتاب قرآن هستند بنابراین قرآن‌های مازاد را از منازل جمع‌آوری کرده و بین روستاها توزیع کردیم.

قاسم جهان‌آرا با اشاره به اینکه کار مربیان قرآن در روستاها بسیار سخت است به طوریکه بدون دریافت هیچ حق‌الزحمه‌ای حتی برای تشویق بچه‌ها برای تمایل به قرآن از جیب هدایایی تهیه می‌کنند، تصریح کرد: در روستای امیرآباد واقع در شهرستان کبودراهنگ، فردی که حکم اعدام داشته و هشت سال است از زندان آزاد شده، در سه روستا فعالیت قرآنی انجام می‌دهد به طوریکه در هر روستا بیش از ۱۳۰ شاگرد جمع کرده است.

وی به اخلاص و حمایت خانواده‌های مربیان فعال در سطح شهر فامنین از فعالیت قرآنی آنها اشاره کرد و گفت: از امام جمعه و فرماندار و سایر ادارات درخواست دارم که فعالان قرآنی که با دست خالی مشغول فعالیت هستند و کارشان لنگ ۲۰ و حتی ۱۰ جلد قرآن است، کمک مادی و معنوی کنند چراکه خیلی از روستاهای فامنین نیاز به دارند.

این قاری مطرح استان در پایان تأکید کرد: توسعه جلسات خانگی قرآن کریم و تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن به عنوان تکلیفی است که حضرت آقا به آن توصیه دارند و باید برای تحقق آن تلاش کنیم.

حمیدرضا قره‌باغی، مدیر بنیاد قرآن شهرستان فامنین نیز اعلام کرد: متأسفانه تنها شهرستانی که در سطح استان همدان، دارالقرآن و مؤسسه قرآنی ندارد، فامنین است.

مفسر و فعال قرآنی شهرستان فامنین نیز با اشاره به این حدیث پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اینکه «هنگامی‌که فتنه‌ها چون پاره‌های شب تار بر شما مشتبه شود، به قرآن روی بیاورید»، گفت: کلام ائمه معصوم(ع) حتماً راهگشاست.

مهدی عبدی از فرماندار برای حمایت مالی از فعالیت‌های قرآنی و از امام جمعه در راستای برنامه‌ریزی به منظور رفع مشکلات جامعه قرآنی درخواست مساعدت کرد و افزود: درددل کردن خوب است اما راهگشا نیست، همه از مسائل و مشکلات آگاه هستند اما تا وقتی وارد میدان عمل نشویم و مسائل قرآنی، مشکلات نسل جوان و تفسیر قرآن را به‌روزرسانی نکنیم، عملاً کاری انجام نمی‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه اگر فعالیت قرآنی در جامعه در حدی نباشد که مشکلات حل شود، معلوم نیست فردای جامعه به چه شکل رقم خواهد خورد، تصریح کرد: باید برخی مسائل قدیمی قرآنی که امروزه راهگشا نیست، توسط افراد خوش‌فکر طی جلساتی حل شود چراکه وقتی ما هنوز از تفسیر ۳۰-۴۰ سال قبل استفاده می‌کنیم شاید تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد مشکلات حل شود در حالیکه باید از قرآن به گونه‌ای بهره ببریم که تمام مشکلات را حل کند و اگر این امر رخ نمی‌دهد یعنی ما مشکل داریم و راه را اشتباه رفته و برنامه‌ریزی درستی نداشته‌ایم

یکی دیگر از فعالان قرآنی شهرستان فامنین که ۱۵ سال است فی‌سبیل‌الله در روستا کار می‌کنم، اظهار کرد: همسرم کشاورز است و برای برگزاری هر جلسه با اجازه او، از محصولات کشاورزی‌مان به عنوان پذیرایی استفاده می‌کنم.

فاطمه توحیدی گفت: امسال ۵۰۰ هزار تومان از سوی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان به منظور تهیه جوایزی برای بچه‌های خانه قرآنی روستای دهلق اختصاص یافت اما هر فروشگاهی سرزدم نتوانستم با این مبغ حتی یک دفتر برای ۳۵-۴۰ قرآن‌اموز تهیه کنم.

وی با بیان اینکه امسال در آزمون کیفیت‌بخشی آموزش و پرورش پذیرفته شدم و منتظرم ابلاغم را بزنند و حقوقم را دریافت کنم و برای بچه‌ها جایزه بخرم، تصریح کرد: به هیچ وجه به فکر مشکلات مالی خودم نیستم، تنها به بچه‌هایم فکر می‌کنم که هر روز از من می‌پرسند جایزه ما چه شد؟

دیگر فعال قرآنی شهرستان فامنین نیز با تأکید بر اینکه به شدت نیاز داریم دانش‌آموزان دهه ۸۰ و نوجوانان را به سمت قرآن بکشانیم، مطرح کرد: یکی از مسائلی که دانش‌آموزان را به سمت قرآن می‌آورد، به‌روز بودن مسائل قرآنی است.

نرگس عبدی با طرح پیشنهاد تشکیل گروه سایبری قرآنی از بین نوجوانان فامنین گفت: این گروه می‌تواند مسئول رسانه‌های قرآنی باشد و به تولید محتوا در این زمینه بپردازند چراکه نوجوانان واقعاً در این زمینه از توانایی بالایی برخوردارند.

وی با بیان اینکه این گروه سایبری می‌تواند زیرمجموعه یکی از ارگان‌های مهم فامنین باشد، افزود: از هر مدرسه چند نفر از نوجوانان که در زمینه کار کردن در فضای مجازی متبحر هستند، را می‌توان انتخاب کرد تا به تولید محتوای مورد نیاز و به‌روز جامعه بپردازند و همین امر موجب می‌شود این نوجوانان هم به طور ناخواسته وارد مسائل قرآنی شوند.

عبدی با اشاره به اینکه ۱۵ سال است با نوجوانان در ارتباط هستم و می‌دانم چقدر سخت می‌شود این قشر را به سمت کلاس قرآنی و کانون آورد، تصریح کرد: به‌روزرسانی و ساخت گروه سایبری برای قرآن واقعاً نیاز است و می‌طلبد یکی از ارگان‌ها حمایت کند و بچه‌ها شروع به کار کنند. تا همین الان هم دیر شده و زمان زیادی نداریم.

وی به برگزاری رویداد لیگ جت(بزرگترین طرح جهادتبیین) در این شهرستان اشاره کرد و گفت: نوجوانان در این رویداد پیام‌های سلبریتی‌های نفوذی و براندازها و ضدانقلاب و ارزش‌ها را تحلیل می‌کنند به طوریکه در مدرسه یک گروه شش نفره تشکیل داده‌ایم و با توجه به اینکه کارها و فعالیت‌هایشان واقعاً خوب است، وارد استان شده‌اند.

جواد صارمی، از دیگر فعالان جوان عرصه قرآن اذعان کرد: تک تک مربیانی که می‌شناسم بدون دریافت هیچ‌گونه هزینه‌ای کار قرآنی انجام می‌دهند.

یکی از نزدیکان آیت‌الله طه‌محمدی نیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این عالم ربانی گفت: برای هر یک از کارهای مرحوم آیت‌الله طه‌محمدی می‌توان یک کتاب قطور نوشت و این امر می‌طلبد بنیادی برای جمع‌آوری و گردآوری آن امور تشکیل شود.

مرتضی نقوی در بیان خاطرات خود درباره آیت الله طه محمدی مطرح کرد: حاج آقا مسجد نداشت، هر شب به یک مسحد مراجعه می کرد، دیر می رفت که امام جماعت نماز مغرب را شروع کرده باشد تا پشت سر او نماز بخواند و بعد از نماز عشاء بلافاصله می گفت یک آیه قرآن بخوانید و همان را تفسیر می کرد، آنقدر تسلط به قرآن داشت.

نقوی با بیان اینکه تمام برنامه‌ها و سخنرانی‌هایش از قرآن بود و تفسیر قرآن می کرد، یادآور شد: آیت الله طه محمدی متولد روستای آقاج شهرستان فامنین است، ایشان از ۵ سالگی برای یادگیری دروس حوزه و قرآنی پیش برادرش می‌رود و در کنار آن کشاورزی هم می‌کند.بعد از پایان مکتب خانه، وارد حوزه علمیه قم شد و قریب به ۵۰ سال به مسائل قرآنی، نهج البلاغه، فقه، تفسیر و ... می پرداخت.

وی با تأکید بر اینکه کتاب ۲۳ سال غربت حاج آقا را می توان در فامنین نوشت، خاطرنشان کرد: سال ۶۱ آیت الله طه محمدی به عنوان امام جمعه فامنین با حکم امام خمینی(ره) منصوب شد و از همان زمان در در مسجد جامع نمازجماعت برگزار کرد.

نقوی بیان کرد: آیت‌الله طه‌محمدی دو سال تمام پای منبرهایش درباره «سُبُلَ السَّلَامِ» صحبت کرد، آنقدر که تنها درباره این موضوع کلی مطلب برای ارائه داشت به‌گونه‌ای که همه می‌گفتند حاج آقا چیزی جز این مطلب بلد نیست؟

وی با اشاره به اینکه زمان جنگ فامنین، یک روستا بود، خاطرنشان کرد: اتفاقات آن زمان معجزه است، یکی از آنها همین مسجد اعظم است که ۴۸ ستون دارد و پی آن نیز بسیار بلند و محکم بود و سقفش طوری ساخته شده که زلزله ۸ ریشتری را هم رد می‌کند.

نقوی به تأسیس شهرداری مردمی فامنین توسط آیت الله طه محمدی اشاره کرد و گفت: آن زمان کوچه‌های فامنین طوری بود که وقتی برف می‌آمد، تقریباً همسطح پشت بام‌ها بود، کوچه‌ها باز نمی‌شد بنابراین شروع به خیابان‌کشی کرد. حاج آقا شهرداری مردمی را تأسیس کرد، شهرداری که با یک موتورسیکلت گازی پروژه آبادانی شهر را آغاز کرد.

وی اظهار کرد: ایشان در حسینیه کنار مسجد دوماه کامل در ماه‌های محرم و صفر، هر روز مراسم زیارت عاشورا، نمازجماعت، روضه، سخنرانی و صبحانه را داشت.

وی به ریاضت آیت الله طه محمدی و روزه دار بودن ایشان طی سه ماه رجب، شعبان و رمضان اشاره کرد و یادآور شد: حاج آقا طی یک روز شش سخنرانی داشت و هیچ یک کمتراز یک ساعت نبود و هیچ کدام تکراری نبود. وقت مطالعه هم نداشت، معمولا هر دو هفته یکبار در نمازجمعه می گفت «سواد من مانده قم»، یادش می رفت کتابش را با خود بیاورد.

نقوی به محبوبیت آیت‌الله طه‌محمدی در بین فامنینی‌ها اشاره کرد و یادآور شد: در طول ۲۳ خدمت در فامنین، شاید ۲۳ بار هم در دفترش ناهار نخورده باشد چراکه همواره مردم در صف دعوت از ایشان برای حضور در منزلشان بودند.

وی با بیان اینکه آیت الله طه محمدی در برنامه های قرآنی هم بسیار حضوری فعال داشت، خاطرنشان کرد: حاج آقا در طول عمر خود بارها به در شرایط سخت به حضرت امام رضا(ع) متوسل شد و سالانه حداقل سه بار به حرم رضوی مشرف می‌شد.

وی به مسئولیت آیت‌الله طه‌محمدی در دو بنیاد بوعلی‌سینا و غدیر اشاره و مطرح کرد: پنج میلیون تومان از طرف مرحوم آیت‌الله طه‌محمدی و ۱۰ میلیون از طرف هیأت رزمندگان و انصارالقیامه برای فعالیت‌های قرآنی تقدیم می‌کنم.

به گزارش ایسنا، مراسم گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله طه‌محمدی، امام جمعه اسبق فامنین، نماینده سابق ولی‌فقیه در استان و امام جمعه همدان و نماینده ادوار گذشته همدان در مجلس خبرگان رهبری، رئیس بنیاد بوعلی و غدیر نیز به صورت همزمان برگزار شد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403072116190
  • خبرنگار :