نماینده دانشجویان در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها؛

فرآیند شناسایی نخبگان صحیح نیست/ باید سیستم‌های هوشمند نخبگان داشته باشیم

نماینده دانشجویان در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها با بیان اینکه فرآیند شناسایی نخبگان صحیح نیست، گفت: صرفا با درنظر گرفتن تست و معدل نمی‌توان نخبه پرورش دهیم یا آنها را شناسایی کنیم و باید سیستم‌های شناسایی هوشمند جامع باشد.

به گزارش ایسنا، افشین راهداری، نماینده دانشجویان در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و فناوری کشور که امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران با حضور رییس جمهور برگزار شد، گفت: امروز در آغاز سال تحصیلی جدید گرد هم آمدیم تا فصل جدیدی از یادگیری را آغاز کنیم. ما آماده‌ایم تا با همکاری و همفکری در راستای تحقق اهداف عالی کشور گام برداریم. در واقع یکی از مهمترین چالش‌های کشور مهاجرت نخبگان است؛ برای تربیت نیروی انسانی که سرمایه‌های انسانی کشور هستند میلیاردها دلار هزینه می‌شود و با مهاجرت آنها ۱۵۰ میلیارد دلار ضرر به کشور وارد می‌شود.

وی در ادامه به مهم ترین دلایل مهاجرت در بین نخبگان اشاره و اظهار کرد: مهاجرت به دلایل مختلفی انجام می شود، یکی از آنها عدم شایسته سالاری است و دانشجویان و نخبگان احساس می کنند شایسته سالاری در کشور رعایت نمی شود. مهمترین اصل در این زمینه شفاف سازی روال هاست. بر این اساس نداشتن چشم اندازی برای آینده، شرایط اقتصادی شکننده، نبود امکانات پژوهشی، امکانات و تسهیلات رفاهی و نبود زیرساخت‌ها مشکلات بسیاری را برای دانشجویان کشور به وجود آورده است.

این دانشجوی دکتری شیمی مهمترین نیاز کشور را ایجاد فضای بانشاط و خلاق دانشگاه‌ها دانست و گفت: ایجاد فضای پویا و خلاق که در فرمایشات رهبری نیز بوده است، جز با کانون‌ها و انجمن های علمی و مشارکت دانشجویان و اساتید میسر نخواهد بود.

به گفته این دانشجو، چالش بعدی دانشجویان فرصت‌های محدود علمی است، به این معنی که دانشجویان به دنبال فرصت‌های پژوهشی هستند و استمرار نداشتن با مراکز علمی خارج از کشور در این روند تاثیرگذار است.

وی در ادامه اظهار کرد: در حوزه هوش مصنوعی و دسترسی به داده‌ها با چالش های زیرساختی مواجه هستیم. در حالی که هوش مصنوعی با همه رشته‌ها ارتباط دارد و اگر ارتباط علمی بین دانشگاه و مراکز علمی را برقرار نکنیم، نتیجه آن رساله هایی خواهد بود که خاک می خورد. همچنین چالش دیگر نوع همکاری بنیاد ملی نخبگان با نخبگان کشور است. فرآیند شناسایی نخبگان صحیح نیست و صرفا با درنظر گرفتن تست و معدل نمی توان نخبه پرورش دهیم یا آنها را شناسایی کنیم و باید سیستم‌های شناسایی هوشمند جامع باشد.

راه داری با بیان اینکه باید از نخبگان حمایت مالی و معنوی صورت بگیرد تا به تحقیق بپردازند و نباید برای حداقل زندگی دست به هر شغلی بزند، گفت:باید با ایجاد شبکه های ارتباطی علمی و عملی، ارتباط نخبگان با صنعت افزایش یابد و ایجاد شبکه بین المللی برای انگیزه نخبگان نتیجه اثربخشی خواهد داشت.

به گفته این دانشجو، نکته مهم که آینده دانشگاه و جوانان را تحت تاثیر قرار دهد، عدالت آموزشی و دسترسی به امکانات آموزشی است و توجه نکردن به این معضل موجب مشکلاتی در راهیابی افراد به دانشگاه است.

نماینده دانشجویان در خصوص مهاجرت نخبگان نیز تاکید کرد: مهاجرت نخبگان به این معنی نیست که به آینده کشور توجه ندارند. ما دانشجویان الگوی افتخارآفرینی در عرصه علم و مقاومت داریم و نمونه آن شهید خلبان غفور است که گفته بود دوست دارم کفنم پرچم کشور باشد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403072116182
  • خبرنگار : 71567