از رتبه برتر تا توسعه پایدار؛ راهی که کشاورزی کردستان باید طی کند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان، گفت: متاسفانه هنوز توسعه لازم در شاخص های اقتصادی استان اتفاق نیفتاده و کشاورزان ما با این همه ارتقاء در رشد و رتبه برتر کشوری، قشر آسیب پذیر و ضعیف استان هستند، لذا باید به دنبال حلقه های مفقوده تولید محصولات کشاورزی و نامحسوس بودن اثرات آن در سفره مردم گشت.

علی نوری، امروز شنبه (۲۱ مهر) در شورای برنامه‌ریزی استان، با بیان اینکه در بخش کشاورزی، جهش به معنای واقعی تولید در محصولات شاخص استان اتفاق افتاده و هم چنین ایجاد و تقویت بخش زیرساخت در حوزه کشاورزی استان مهم ترین راهکار رفع این دغدغه است و افزود: ایجاد زیرساخت برای صنایع تبدیلی و صادرات محصولات درجه یک استان باید در کارگروه زیربنایی کردستان مورد توجه قرار گیرد و منافع و اولویت‌های بخشی و دستگاهی را کمتر مورد توجه قرار داده و سعی شود که ایجاد منافع ملی، مردمی و منطقه ای را در اولویت قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان، ایجاد زنجیره های ارزش راهبردی را از دیگر راهکارهای مهم در این راستا ذکر و عنوان کرد: رتبه برتر زنجیره ارزش تولید گوشت سفید و ایجاد زنجیره ارزش فولاد در استان با ایجاد اشتغال پایدار برای هفت هزار نفر و سرمایه گذاری ۶۳ هزار میلیارد تومان از تجربه های موفق ایجاد زنجیره ارزش در استان کردستان است.

وی اعلام کرد که امسال نیز زنجیره ارزش در حوزه فرش دستباف و تولید گوشت قرمز در استان مصوب شده و کردستان به عنوان دبیر میز فرش دستباف کشور انتخاب شده است.

به گفته نوری، استان کردستان در بحث تولید گوشت قرمز، دام سبک و قیمت گوشت قرمز با مشکلاتی مواجه بوده و بیش از ۷۰۰ واحد راکد دامی در استان وجود دارد که امسال طی برنامه «شنبه های احیا» رفع این معضلات در دستور کار قرار گرفته است.

وی در خصوص تخصیص منابع بانکی به بخش کشاورزی در استان خاطرنشان کرد: قانون رعایت مصارف نسبت به منابع و رعایت تراز بانکی با توجه به ناترازی که وجود دارد، نسبت به سال گذشته تغییری ایجادنخواهد کرد، لذا علاج ایجاد و توسعه زیرساخت ها به ویژه در حوزه اقتصادی نگاه ویژه به سرمایه گذاری است و همه دستگاه ها باید در تحقق این امر تلاش کنند.

سرمایه گذاری کشاورزی در کردستان ضعیف است

پیمان اسکندری بابیان اینکه ۱۹ درصد ارزش ناخالص داخلی و  ۳۰ درصد اشتغال دائمی استان مربوط به بخش کشاورزی بوده و این شاخص ها در کشور به ترتیب ۱۲ و ۱۸ درصد است اظهار کرد: این میانگین ها در کردستان بیش از میانگین کشوری است.

وی افزود: ۹۵ درصد بخش کشاورزی به صورت خصوصی است و بیشتر سرمایه گذاری‌های استان هم مربوط به بخش خصوصی است.

رییس جهادکشاورزی استان کردستان، با اشاره به اهمیت حوزه کشاورزی به عنوان مهمترین بخش اشتغال استان بیان کرد: اگر چه اشتغال خوبی در حوزه بخش کشاورزی استان برای افراد دیپلم و زیر دیپلم انجام شده است، اما برای فارغ التحصیلان دانشگاهی هنوز اقدام مهمی صورت نگرفته است، دانشجویان هم مهارت لازم را ندارند؛ بر همین اساس باید زمینه بهره‌مندی از این قشر در بخش کشاورزی و به ویژه حوزه گلخانه و دانش بنیان فراهم شود.

وی افزود: امسال در بخش اشتغالزایی در حوزه کشاورزی، برای ۴ هزار و ۷۵۳ نفر برنامه ابلاغی داریم که اشتغال تعریف شده برای این تعداد بر اساس پروژه در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان کردستان، با اشاره به وجود دو مرز رسمی و انجام روزانه ۱۵۰۰ تن صادرات در استان بیان کرد: ۱۰ درصد گندم کشور در کردستان تولید می‌شود و استان ظرفیت یک میلیون تن ذخیره سازی گندم دارد، همچنین رتبه اول تولید مرغ در کشور، میانگین بالای آبیاری نسبت به کشور، رتبه اول تولید توت فرنگی، رتبه دوم تولید دیم و گردو و غیره از مهمترین پتانسیل های بخش کشاورزی استان است. 

رییس سازمان جهادکشاورزی استان کردستان اعلام کرد که خرید تضمینی گندم امسال به یک میلیون و ۱۷۲ هزار تن رسیده و ۹ هزار تن کلزا در استان برداشت شده است،‌ همچنین محصولات دامی و تولید تخم مرغ استان هم امسال از رشد خوبی برخوردار بوده و در تولید محصولاتی چون شیر و عسل هم از استان های برتر کشور هستیم.

به گفته وی، در شرق و غرب استان در راستای استفاده بهینه از آب پروژه‌های عمرانی مهمی در حال اجرا است، ۵۰ درصد اراضی آبی استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده و ۸۰ درصد اراضی هم رفع تداخل شده است.

اسکندری، با انتقاد از اینکه حوزه سرمایه‌گذاری کشاورزی در استان زیاد محقق نشده است، بیان کرد: تسهیلات و منابع بانکی استان به بخش خدمات تخصیص می یابد و این امر نیاز به بررسی دارد، بانک ها موظفند که مطابق قانون، حداقل ۲۰ درصد منابع خود را به بخش کشاورزی اختصاص دهند.

وی با بیان اینکه نارضایتی از تاخیر صدور مجوز در کردستان موجب عدم سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی استان شده است، تصریح کرد: صدور مجوز در استان کردستان بسیار مشکل و سخت است و سامانه ها در کردستان باید این امر را تسهیل کنند.

خام فروشی مانع اصلی توسعه کشاورزی در کردستان است

دکتر حامد قادرزاده، رییس دانشگاه کردستان در جلسه شورای برنامه ریزی استان کردستان، اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی را از مهم ترین دغدغه های استان ذکر و اظهار کرد: خام فروشی در استان موجب شده که توفیقات زیادی در حوزه های کشاورزی و سایر بخش های تولیدی استان حاصل نشود.

وی با بیان اینکه تاکید بر تولید الزامی اما کافی نیست، چرا که افزایش تولید الزاما به معنای افزایش بهره وری نیست، افزود: ۳۰ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی به معنی عدم توسعه است و قریب ۱۹ درصد تولید داخلی ناخالص استان و رتبه ۱۲ درصد میانگین کشوری در ارزش افزوده به معنی این است که کشور مسیر توسعه در بخش کشاورزی را بهتر طی کرده و کردستان در این مقوله عقب است.

رییس دانشگاه کردستان عنوان کرد: لازم است که مجموعه سازمان جهادکشاورزی استان که از منابع طبیعی بهره می گیرد، بهره گیری خود را بیشتر کرده و بتواند حرکتی را برای مهندسان کشاورزی با بیش از ۷ هزار نفر عضویت در استان به کار گیرد.

به گفته وی، در بحث توسعه بخش کشاورزی و فرآوری گام های مناسبی برداشته شود و صدا و سیمای مرکز کردستان هم در سرشماری عمومی در آبانماه باید سهم مهمی در معرفی و تبلیغات کشاورزان داشته باشد، تا بتوان از داده های درست استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه آموزش مشارکت کنندگان در بحث سرشماری و دهیاران در این زمینه بسیار با اهمیت است، خاطرنشان کرد: استفاده از دانشجویان تحصیلات تکمیلی گروه کشاورزی در بحث آموزش و سرشماری می تواند راهگشا باشد.

انتهای پیام 

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403072116166
  • خبرنگار :