یک کارشناس مذهبی:

یکی از اقدامات امام حسن عسکری(ع) آماده کردن شیعیان برای عصر غیبت بود

یک کارشناس مذهبی گفت: یکی از اقدامات و برنامه‌های مهم امام حسن عسکری (ع) این بود که شیعیان را آماده عصر غیبت کنند که البته این ارتباط به طور ظاهری کم و کم شده بود اما با تشکیل شبکه وکلا این ارتباط برقرار بود و امام عسکری (ع) دستورات و سفارشات لازم را از طریق آن‌ها به مردم می‌رساندند.

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت ولادت امام حسن عسکری (ع) اظهار کرد: یکی از نکته‌های مهمی که همواره در چنین مناسبت‌هایی می‌توان یادآوری کرد این است که انسان باید از این فرصت‌ها و ایام مذهبی برای افزایش اطلاعات و آگاهی خود نسبت به اهل بیت (ع) استفاده کند. بنابراین اگر نام ما شیعه ۱۲ امامی است؛ باید نسبت به ائمه اطهار (ع) اطلاعات خود را افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: امام حسن عسکری (ع) از امام‌های مظلوم ما محسوب می‌شوند که گاهی نام ایشان را به خوبی تلفظ نمی‌کنیم. «عسگر» یک پادگان و پایگاه نظامی بود که امام حسن عسکری (ع) در آن محبوس بودند و عده‌ای به اشتباه امام حسن عسکری (ع) را عسگر بیان می‌کنند که معنای خوبی ندارد و به نوعی توهین به ایشان است و موضوع یک از موارد مظلومیت‌ امام یازدهم شیعیان را نشان می‌دهد.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: امام حسن عسکری (ع) از القاب دیگری مانند «ابن الرضا» و «زکی» برخوردار هستند که به دلیل جلوه این صفات در اهل بیت (ع) نسبت به آن‌ها مطرح می‌شود. نکته مهمی که در زمان امام حسن عسکری (ع) وجود داشت، شدت فشار حکام ظالم وقت به ایشان بود که این فشار که در مورد تمامی اهل بیت (ع) وجود داشت اما در مورد ایشان به نهایت رسیده بود.

وی تصریح کرد: اخبار پیامبر اکرم (ص) به حکام ظالم رسیده بود که فرزند امام حسن عسکری (ع) قرار است قیام کند و ظلم را از بین ببرد و به این دلیل ایشان را تحت فشار قرار دادند و حتی مامورانی را برای کشتن فرزندشان فرا خوانده بودند، اما خواست خداوند بر این قرار گرفت که مهدی به دنیا آید و چشم همه را روشن کند. بنابراین برنامه الهی بر این مقدر شده بود که مهدی موعود به دنیا آید و انتقام مظلومان عالم را از ظالمان بگیرد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات و برنامه‌های مهم امام حسن عسکری (ع) این بود که شیعیان را آماده عصر غیبت کنند که البته این ارتباط به طور ظاهری کم و کم شده بود اما با تشکیل شبکه وکلا این ارتباط برقرار بود و امام عسکری (ع) دستورات و سفارشات لازم را از طریق آن‌ها به مردم می‌رساندند. دستورات و احادیث اهل بیت (ع) گنجینه بزرگی است که شیعیان همیشه باید به او عمل کنند و در هیچ زمانی امام عصر (عج) را غایب نبینند.

وی بیان کرد: به بهانه ولادت امام حسن عسکری (ع) یک روایت را مرور می‌کنیم که یکی از بهترین صفاتی که می‌تواند در یک شخص وجود داشته باشد؛ آن صفتی است که منجر به حسادت افراد نمی‌شود و به طور مخفیانه انسان را محبوب می‌کند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: بنابراین این تواضع و فروتنی است که اهل بیت (ع) معلم صفات و کمالات انسانی بودند و آن را به مردم و شیعیان آموزش می‌دادند. امام حسن عسکری فرمودند «التَّواضُعُ الرِّضا بِالمَجلِسِ دُونَ شَرَفِهِ و أن تُسَلِّمَ علی مَن لَقِیتَ، و أن تَترُکَ المِراءَ و إن کُنتَ مُحِقّا؛ فروتنی این است که به نشستن در پایین مجلس رضایت‌دهی و به هر که برخوردی، سلام کنی و مجادله را رها کنی، اگرچه حق با تو باشد».

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072116110
  • خبرنگار : 50081