ضایعات و پسماندهای پلاستیکی کشاورزی؛ چالش زیست محیطی شهرستان اقلید

ضایعات ناشی از کشت زیر پلاستیکی موجود در اراضی شهرستان اقلید در زمین‌های کشاورزی و استیجاری یکی از چالش‌های محیط زیست این شهرستان است.

یکی از مشکلات موجود در اراضی کشاورزی اقلید  ضایعات به‌جا مانده از کشت‌های زیر پلاستیکی است که آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر بافت خاک وارد می‌کند.

هر چند پرونده‌هایی برای برخی افراد متخلف در محاکم قضایی تشکیل می‌شود و در جریان است و قانون هم برای این تخلف‌ها جزای نقدی بدل از حبس پیش‌بینی کرده است، در عین حال هر روز شاهد فزونی این پسماندها در برخی از مناطق و شهرستان‌ها از جمله شهرستان اقلید هستیم.

موضوع مدیریت پسماند و ضایعات بر جای مانده در اراضی کشاورزی به جلسه کارگروه پسماند شهرستان اقلید هم کشیده شد. این نشست امروز، ۲۱ مهرماه با حضور حجت‌الاسلام گشول دره سیبی امام جمعه شهرستان، شهرام منصوری فرماندار شهرستان اقلید  و مسئولان محیط زیست و سایر اعضای کارگروه در فرمانداری شهرستان اقلید برگزار شد.

حجت‌الاسلام گشول دره سیبی، امام جمعه شهرستان اقلید در خصوص اهمیت حفاظت از محیط زیست و بهداشت و عاری بودن محیط زندگی از زباله مطالبی را بیان کرد و خواستار رعایت آموزه‌های محیط زیستی مورد تاکید در دین و اسلام شد.

فرماندار شهرستان اقلید نیز در این نشست در خصوص دفن بهداشتی پسماند در سایت‌های دفن زباله شهری و روستایی شهرستان، جمع‌آوری به موقع زباله در مکان‌های تفرجگاهی و زیارتی شهرستان، جمع‌آوری و مکان‌یابی پسماندهای  نخاله‌های ساختمانی در حوزه‌های شهری و روستایی مطالبی بیان کرد.

شهرام منصوری همچنین بر لزوم مدیریت پسماندهای پلاستیکی در اراضی کشاورزی به بهره‌برداران هشدار داد و خواستار برخورد قاطع با متخلفان شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اقلید  نیز مشکلاتی که در بخش پسماند حوزه شهری و روستایی شهرستان وجود دارد را بیان کرد و خواستار مدیریت بهتر در حوزه پسماند شهری و روستایی شهرستان توسط شهرداران و دهیاران شهرستان شد.

علی بخش نجاتی با بیان اینکه طبق ماده ۲۱ قانون مدیریت پسماند، بهره‌برداران کشاورزی متخلف مکلف به جمع‌آوری ضایعات ناشی از کشت زیر پلاستیکی هستند، افزود: باید این موضوع  به تایید محیط زیست برسد. بیشتر ضایعات به جا مانده در اراضی کشاورزی متعلق به زمین‌هایی است که افراد غیربومی نسبت به اجاره آن برای کشت محصول اقدام کردند و مالکان این زمین‌ها نیز در خارج از شهر و استان ساکن هستند.

وی با تصریح اینکه با آغاز فصل کشت محصول در پاییز  ضرورت جمع‌آوری ضایعات نایلون به آن‌ها ابلاغ می‌شود، بیان کرد: در صورت بی توجهی مستاجر به این موضوع و عمل نکردن به تعهدات، برای مالک و صاحب زمین اخطاریه صادر می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی محیط زیست فارس، در این نشست در خصوص جمع‌آوری پسماندهای کشاورزی خصوصا پلاستیک‌های استفاده شده کشاورزان در کاشت صیفی‌جات در اراضی کشاورزی توسط کشاورزان مواردی به تصویب رسید.

ساماندهی و مکان‌یابی سایت‌های دفن پسماندهای نخاله‌های ساختمانی حوزه‌های شهری شهرستان، پاکسازی ورودی و خروجی شهرها و روستاهای حوزه شهرستان حداقل هفته‌ای یک مرتبه توسط شهرداران و دهیاران، مدیریت بهتر جمع‌آوری پسماند در مکان‌های تفرجگاهی و زیارتی شهرستان توسط شهرداران و دهیاران روستاها نیز از دیگر مصوبات این نشست بود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403072116083
  • خبرنگار :