پالتیکو: ناتو استراتژی‌اش با روسیه را بازنگری می‌کند

پالتیکو به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد وزیران دفاع ناتو در نشست این ماه در بروکسل در مورد آینده روابط این ائتلاف با روسیه که احتمالاً دهه‌ها سیاست خارجی را تغییر می‌دهد، بحث خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، روابط ناتو و روسیه پس از جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲ به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. در پاسخ، ناتو، روسیه را به‌عنوان «مهم‌ترین و مستقیم‌ترین تهدید برای امنیت متحدان» معرفی کرده و کرملین می‌گوید گسترش ناتو به شرق یک خطر وجودی است.

با این حال، با وجود تغییر لحن، ناتو همچنان «قانون بنیاد» را با روسیه زنده نگه داشته است. این سندی است که در سال ۱۹۹۷، شش سال پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی امضا شد و هدف مشترکی را برای «ساخت اروپای باثبات، صلح آمیز و تجزیه ناپذیر» تعیین می‌کند. 

شورای ناتو-روسیه، نهادی که پس از جنگ سرد برای مشارکت در مسائل امنیتی و پروژه‌های مشترک تشکیل شد، از سال ۲۰۲۲ تشکیل جلسه نداده است. روابط سال‌ها به‌طور پیوسته رو به وخامت بوده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا می‌گوید: کشورهای ناتو اکنون در حال تلاش برای ترسیم عناصر مختلف استراتژی روسیه و پیشبرد بحث‌ها در داخل ائتلاف هستند که ما را به موضوعاتی مانند آینده قانون تأسیس ناتو-روسیه می‌برد.

این مقام گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده است که یک استراتژی جدید از نظر مواضع خاص متحدان طراحی کنیم.

در حالی که مذاکرات رسمی سطوح پایین‌تر از ماه‌ها قبل در جریان بوده است، نشست وزیران دفاع ناتو در روزهای آینده اولین دور از چند دور بحث و گفتگو در سطح وزیران در مورد این موضوع خواهد بود. در جریان نشست ژوئیه ناتو در واشنگتن، متحدان توافق کردند که استراتژی جدید ناتو-روسیه را در اجلاس بعدی اتحاد که در ژوئن ۲۰۲۵ در لاهه برگزار می‌شود، ترسیم کنند. این مقام آمریکایی افزود: «در حال حاضر ما باید در سراسر ائتلاف تفاهم داشته باشیم که قانون بنیاد و شورای ناتو-روسیه برای دوره‌ای متفاوت ساخته شده‌اند، و من فکر می‌کنم متحدان آماده هستند که بگویند دورانی متفاوت در روابط ما با روسیه است و بنابراین چیزی جدید لازم است.»

این مقام گفت که هنوز هیچ پیش‌نویسی برای استراتژی جدید وجود ندارد، زیرا تمرکز بر جمع آوری دیدگاه‌ها در ۳۲ کشور ناتو است. آنها همچنین گفتند که انتظار می‌رود پیامد نظامی این تمرین سیاسی محدود باشد.

در مورد اینکه ناتو تا چه حد باید برای ایجاد مجموعه‌ای جدید از قوانین در مورد روسیه پیش رود، تفاوت‌هایی وجود دارد. یک دیپلمات ناتو گفت که در میان برخی از اعضا نگرانی وجود دارد که یک استراتژی جدید بسیار تهاجمی می‌تواند سیگنالی ارسال کند که می‌تواند روسیه را بی‌ثبات کند. سپس مسئله مجارستان و اسلواکی است، دو کشور ناتو که با ادامه روابط با کرملین و مشاهده ارزش استراتژیک در تعامل با روسیه، در حال شکستن صفوف دیگر اعضای این اتحاد هستند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403072115985
  • خبرنگار : 90057