مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خبر داد:

آموزش ۴۰۰ نفر روز از کشاورزان فامنینی در زمینه کاهش بلایای طبیعی

مدیر جهاد کشاورزی فامنین از آموزش ۴۰۰ نفر روز از کشاورزان این شهرستان در زمینه کاهش بلایای طبیعی در طول فصل زراعی گذشته خبر داد.

منصور خزایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به ۲۱ مهرماه روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی، اظهار کرد: هر ساله در اثر مخاطرات طبیعی از قبیل خشکسالی، سیل، تگرگ، سرمازدگی، آفات و بیماری‌ها خسارات زیادی به بخش کشاورزی وارد می‌شود که در همین راستا اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به کشاورزان و کسب دانش و مهارت لازم می تواند کمک شایانی در کاهش خسارت به محصولات کشاورزی باشد.

وی افزود: در همین رابطه در طول فصل زراعی با اطلاع‌رسانی از طریق بستر فضای مجازی و مکاتبه با دهیاران و مددکاران ترویجی و نیز  اجرای کلاس‌های آموزشی به‌منظور آموزش کشاورزان برای پیشگیری و کاهش بلایای طبیعی اقدامات لازم را بعمل آورده‌ایم.

خزایی با اشاره به اقدامات جهاد کشاورزی فامنین در رابطه با کاهش اثرات و خسارات بلایای طبیعی به بخش کشاورزی، تصریح کرد: در طول فصل زراعی گذشته حدود ۴۰۰ نفر روز آموزش کشاورزان این شهرستان در هیم رابطه  انجام گرفت.

وی خاطرنشان کرد: رصد و پایش محصولات زراعی در سطح ۴۰ هزار هکتار دیم و آبی به‌ویژه محصولات استراتژیک گندم و جو به‌منظور جلوگیری از شیوع و طغیان آفات و بیماریها، شناسایی نقاط آسیب‌دیده در اثر سیل در روستاهایی که قنوات در داخل رودخانه و در مسیر سیل واقع شده و اقدامات لازم برای بازسازی و مقاوم‌سازی چاهک‌ها و کانال قنات از دیگر اقدامات انجام شده در این شهرستان بوده که در این زمینه در روستاهای قلعه جوق با اعتباری افزون‌بر ۴۰۰۰ میلیون ریال و نیز بخشی از قنات روستای طمه چی با اعتباری افزون‌بر ۳۶۰۰ میلیون ریال سر قنات و چاهک‌های آن بازسازی و مقاوم‌سازی شده است.

وی یادآور شد: یکی از مواردی که محصولات کشاورزی را در مقابل مخاطرات خشکسالی و سرمازدگی مقاوم می‌کند بحث تغذیه گیاهی است که در این راستا هر ساله حدود ۵۵۰۰ تُن انواع کودهای شیمیایی بین کشاورزان فامنینی توزیع شده است.

خزایی اضافه کرد: کشت به موقع، تغذیه مناسب، عمق کاشت، خاکورزی مناسب، استفاده از بذر مرغوب، رعایت تناوب و مبارزه به موقع با علف‌های هرز از جمله اقداماتی است که باعث مقاوم شدن گیاه در مقابل خشکسالی و سرمازدگی می‌شود.

وی اضافه کرد: تهیه و توزیع  بروشور، نصب اطلاعیه و بنر، ارسال پیامک هواشناسی برای کشاورزان، تجهیز ناوگان سمپاشی و تهیه به موقع و به‌اندازه سموم مورد نیاز از دیگر اقداماتی است که در زمینه کنترل آفات و بیماری‌های محصولات کشاورزی توسط این مدیریت انجام گرفته و با بازدید و سرکشی دوره‌ای از مراکز تهیه سموم کشاورزی رصد و پایش لازم در این خصوص انجام می‌گیرد .

خزایی با بیان اینکه هر ساله در سطح شهرستان فامنین حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار لیتر انواع سموم شیمیایی مورد نیاز است، افزود: نظارت بر کالیبراسیون سمپاش‌ها و آماده کردن آنها در طول فصل زراعی، اطلاع‌رسانی و نظارت بر تمام واحدهای تولیدی ‌به‌ویژه گلخانه‌ها و دامداری‌ها برای رعایت نکات ایمنی و نیز آمادگی لازم از جمله تهیه سوخت جایگزین در مواقع ضروری، لایروبی انهار و مسیرهای انتقال آب و رودخانه‌ها، حفظ و حراست از تاسیسات آبیاری و بستن دریچه‌های ورودی آب به داخل مزارع در طول فصل زمستان توسط کشاورزان را از دیگر اقدامات انجام شده این مدیریت در رابطه به پیشگیری از کاهش خسارات احتمالی اثرات بلایای طبیعی در این شهرستان می‌توان برشمرد.

خزایی اضافه کرد: هرساله به کشاورزان گوشزد می‌شود که در مسیر سیلاب مانع ایجاد نکرده و انبار علوفه و نهاده‌های دامی و سایر ملزومات کشاورزی خود را در طول فصل زمستان حفظ و حراست کنند ضمن اینکه در خصوص بحث جلوگیری از آتشسوزی مزارع و انبار علوفه نیز رعایت نکات ایمنی به کشاورزان همواره اطلاع‌رسانی می‌شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403072115962
  • خبرنگار : 50037