رئیس میراث فرهنگی طبس مطرح کرد؛

طبس قطب گردشگری خراسان جنوبی است

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبس با اشاره به اینکه طبس قطب گردشگری استان است، گفت: ۷۰ مورد تاسیسات فعال موجب شده طبس از شهرستان‌های پیشرو در زمینه گردشگری در استان باشد.

محمد عرب، امروز شنبه ۲۱ مهر در دیدار با حجت الاسلام تکمیلی امام جمعه شهرستان طبس گزارشی از وضعیت حوزه‌های سه گانه، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها، مهمترین اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های آتی ارائه داد و اظهار کرد: شهرستان طبس یکی از قدیمی ترین و کهن‌ترین شهرستان استان و دارای سبقه تاریخی طولانی است که ظرفیت‌های تاریخی، گردشگری، صنایع دستی متنوع و متعددی دارد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس بیان کرد: علاوه بر ژئو پارک جهانی طبس سه کاروانسرای تاریخی شهرستان نیز به ثبت رسیده‌اند و یک مورد ثبت جهانی دیگر در مراحل نهایی تأیید قرار گرفته که این نشان از غنای تاریخی و فرهنگی شهرستان طبس است.

عرب افزود: باغ گلشن، ارگ طبس، بافت‌های تاریخی روستایی اصفهک، نایبند، دیهوک، کریت، پیرحاجات، حلوان و …، وجود رشته‌های متنوع صنایع دستی که قلم زنی خاص طبس و مس گری در کنار گیوه دوزی، پخل بافی، گلیم بافی، تولیدات سفال و سرامیک، خراطی، چرم دوزی، سبد بافی و… در کنار جاذبه‌های منحصربه فرد در حوزه گردشگری که شامل ۷ روستای هدف گردشگری و دو منطقه نمونه گردشگری از جمله ظرفیت‌های شهرستان برای جذب گردشگر است.

وی ادامه داد: در کنار این موارد قطب گردشگری مذهبی شرق کشور یعنی آستان مبارک حسین بن موسی الکاظم (ع) و ۷۰ مورد تأسیسات فعال موجب شده طبس از شهرستان‌های پیشرو در زمینه گردشگری و صنایع دستی باشد.

حجت الاسلام تکمیلی امام جمعه شهرستان طبس نیز ضمن شنیدن سخنان و دغدغه سرمایه گذاران و بهره برداران حوزه گردشگری اظهار کرد: در حوزه میراث فرهنگی که در واقع شناسنامه و هویت یک منطقه است، بحث حفظ، احیا و معرفی این طرفیت‌ها نیز بسیار مهم است.

وی اظهار کرد: باید این پیشینه تاریخی کهن و گردشگری سالم و ظرفیت‌ها را معرفی کنیم چرا که شهرستان طبس دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع دستی است.

امام جمعه طبس گفت: آداب و رسوم و فرهنگ بومی و محلی شهرستان بسیار غنی و ارزشمند و دارای مردمانی خونگرم و دلسوز و مهربان است و باید با مدیریت و همکاری همه جانبه معرفی و تلاش شود تا آسیبی به مناطق گردشگری، فرهنگ غنی منطقه و سرمایه گذاران و بهره برداران نرسد

حجت الاسلام تکمیلی صنایع دستی طبس را بسیار زیبا و جذاب دانست و گفت: صنایع دستی محصول خاص جامعه محلی است که ویژگی‌های تاریخی و طبیعی در ایجاد آن مؤثر است و باید به دنبال تقویت آن باشیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403072115939
  • خبرنگار :