به همت انتشارات جهاد دانشگاهی اردبیل؛

کتاب «عملکرد اسید سالیسیلیک» منتشر شد

انتشارات جهاد دانشگاهی استان اردبیل کتاب «عملکرد هورمون اسید سالیسیلیک برای گیاه جو در تنش غرقاب» با رویکردی به حوزه علوم کشاورزی و منابع طبیعی به ویژه کشاورزی، زراعت، اکوفیزیولوژی، خاک و عملکرد زراعی را منتشر کرد.

این کتاب توسط مهندس «محمدرضا اصغری» دانشجوی دکتری، آگروتکنولوژی- اکولوژی گیاهان زراعی دانشگاه محقق اردبیلی و دکتر «سعید خماری» استاد آگروتکنولوژی – فیزیولوژی گیاهان زراعی دانشگاه محقق اردبیلی تالیف شده است.

در این کتاب آمده است: همواره تنش‌های محیطی یکی از مهمترین عوامل کاهش دهنده عملکرد و تولید گیاهان زراعی به شمار می رود و مقابله و یا کاهش اثرات تنش ها به عنوان یک راهکار مفید در جهت افزایش عملکرد این محصول مدنظر بوده است. غرقابی خاک یکی از تنش‌های محیطی است که به عنوان یک مشکل عمده در مناطق با بارندگی زیاد، به خصوص مناطق شمالی کشور و خاک های با زهکشی ضعیف بروز کرده است.

ارزیابی‌های موجود نشان می دهد که حدود ۱۲ درصد از اراضی قابل کشت در دنیا با این مشکل مواجه هستند و این رقم برای ایران معادل یک میلیون هکتار از اراضی زیر کشت می باشد. وقوع باران های شدید، آبیاری زیاد، نفوذپذیری کم، وجود لایه های رسی غیرقابل نفوذ در خاک و عدم وجود زهکش مناسب در خاک های زراعی باعث می شود که آب بیشتر از حد ظرفیت زراعی در خاک تجمع یابد و در نتیجه سطح آب در منطقه ریشه بالا آمده و باعث بروز غرقابی می شود.

در شرایط غرقابی تمامی منافذ خاک از آب پر شده و اکسیژن قابل دسترس به حداقل می رسد. در استان گلستان با توجه به تغییرات میزان بارندگی در هر سال، آب ماندگی سطحی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از کل اراضی گندمکاری استان را تحت تأثیر قرار می دهد. تنش غرقابی موجب کاهش سرعت فتوسنتز، تولید ماده خشک در بافت های گیاهی و توسعه ریشه می شود. با توجه به این که جو به شرایط غرقابی حساس است و برخی استان های مهم تولیدکننده جو به علت بارندگی زیاد در معرض خطر تنش غرقابی قرار دارند، بنابراین شناسایی عوامل تقویت کننده جو نسبت به تنش غرقابی دارای اهمیت است لذا در این کتاب به بررسی اثرات اسید سالیسیلیک بر عوامل مخرب تنش غرقابی پرداخته شده و عملکرد هورمون اسید سالیسیلیک برای گیاه جو در تنش غرقاب- اکوفیزیولوژی گیاه جو و هم چنین اثرات تنش غرقاب بر گیاه جو مورد مطالعه قرار گرفته است.

کتاب «عملکرد هورمون اسید سالیسیلیک برای گیاه جو در تنش غرقاب» ۱۲۴ صفحه ای و در ۳ فصل تالیف شده است و به قیمت ۱۲۰ هزار تومان در دسترس علاقمندان قرار دارد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403072115885
  • خبرنگار :