مودی خواستار صلح در اوراسیا و غرب آسیا شد

«نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در نوزدهمین اجلاس سران شرق آسیا در لائوس گفت، درگیری‌های شدید در بخش‌های مختلف جهان بیشترین تأثیر منفی را بر کشورهای جنوب جهانی دارد.

به گزارش ایسنا، نخست‌وزیر هند بار دیگر موضع دهلی‌نو در مورد نیاز به حل و فصل مناقشات نظامی از طریق «گفت‌وگو و دیپلماسی» را تکرار و تاکید کرد که راه‌حل‌ها با ابزار نظامی قابل دستیابی نیستند.

نارندرا مودی گفت: «همه خواستار برقراری صلح و ثبات در اسرع وقت هستند، چه در اوراسیا و چه در غرب آسیا. من از سرزمین بودا آمده‌ام و بارها گفته‌ام که این دوران، دوران جنگ نیست. راه‌حل مشکلات نمی‌تواند از میدان نبرد باشد.»

نخست‌وزیر هند در ادامه بر اهمیت احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و قوانین بین‌المللی تاکید کرد و گفت: «حفظ رویکرد انسان‌دوستانه، گفت‌وگو و دیپلماسی باید در اولویت قرار گیرد. هند با ایفای مسوولیت خود به‌عنوان دوست جهان، به کمک هر طریق ممکن در این مسیر ادامه خواهد داد.»

اظهارات مودی در شرایطی بیان می‌شود که دهلی‌نو فعالانه برای برقراری روند صلح در مناقشه اوکراین کمک می‌کند. مودی در ماه‌های اخیر چندین بار با رهبران روسیه و اوکراین دیدار کرده است، از جمله دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در ژوئیه گذشته در مسکو، که اولین سفر دولتی مودی در دوره سوم ریاست‌جمهوری او بود.

او همچنین از ژوئن حداقل در سه نوبت، هم در کی‌یف و هم در حاشیه گردهمایی‌های جهانی در ایالات متحده، با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین دیدار کرده است. مودی در این دیدارها علنا خواستار حل و فصل دیپلماتیک این درگیری شده است. دهلی‌نو همچنین تاکید کرده است که روسیه و اوکراین باید در مذاکرات شرکت کنند.

وزیر امور خارجه هند در ماه سپتامبر تصریح کرد که دهلی‌نو در حالی که طرح صلح خاصی ندارد، فعالانه با هر ۲ طرف درگیر رایزنی دارد. او گفت: «این طور نیست که ما یک طرح صلح داشته باشیم. ما چیزی را پیشنهاد نمی‌کنیم. ما این گفت‌وگوها را انجام می‌دهیم و آنها را با طرف مقابل به اشتراک می‌گذاریم. حس من این است که هر ۲ طرف قدردان آن هستند.»

در همین حال، مودی که در سفری ۲ روزه به وینتیان لائوس به سر می‌برد، روز جمعه گفت روابط با اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در بحبوحه درگیری‌ها و تنش‌های جهانی برای آینده منطقه حیاتی است.

او از طرح ۱۰ ماده‌ای برای تقویت همکاری هند با این گروه خبر داد که شامل اندونزی، مالزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، برونئی، کامبوج، لائوس، میانمار و ویتنام است. این طرح شامل گسترش روابط در تجارت، تحقیقات دانشگاهی، مراقبت‌های بهداشتی و امور فرهنگی است.

نخست‌وزیر هند گفت تجارت هند و آسه‌آن در دهه گذشته ۲ برابر شده و به بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار رسیده است. او خاطرنشان کرد که هند با هفت کشور از ۱۰ کشور مذکور ارتباط مستقیم دارد و به‌زودی پروازهای مستقیم به برونئی آغاز خواهد شد. او همچنین خاطرنشان کرد که سنگاپور اولین کشوری در منطقه است که دهلی‌نو با آن در زمینه فناوری‌مالی (فین‌تک) مشارکت کرده است و این مدل در سایر کشورها هم تکرار خواهد شد.

انتهای پیام  

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۰
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403072115820
  • خبرنگار : 71402