محوطه باستانی «کان‌گنبد» در ایلام، بازمانده از ۲۶۰۰ ق م

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام گفت: کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه «کان‌گنبد» در استان ایلام، قدمت این اثر را به  ۲۶۰۰ قبل از میلاد مرتبط می‌داند.

دکتر حبیب‌الله محمودیان در خصوص این اثر باستانی عجیب به ایسنا اظهار کرد: محوطه باستانی «کان‌گنبد» در جنوب غربی شهر ایلام و در مسیر جاده فرعی روستای «ماربره» به «گل‌گل» ملکشاهی واقع شده است این قبرستان که در منطقه شمالی کوه «نخجیر» واقع شده در سال ۱۳۶۵ توسط هیئت باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی کشور حفاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: گورهای متعددی در این گورستان در کارگاه‌های چهارگانه مورد حفاری قرار گرفته است، نتایج بررسی کاوش‌های باستان‌شناسان در محوطه گورستان نشان می‌دهد که آثار آن به دوره تاریخی تعلق دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام گفت: این محوطه باستانی از مکان‌های استقرار یکجانشینی دوره پیش ایلامی و دوره ایلامی است.

محمودیان بیان کرد: کان گنبد و محوطه‌های پیرامونی آن در دوران مفرق  و استقرار قوم کاسیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است.

این باستان‌شناس ادامه داد: بیشتر اشیای کشف شده در گورستان کان‌گنبد از نوع مفرغ است، اشیایی چون خنجر، تیر اسکنه، قلاب، درفش، النگو و انگشترهای فلزی از جمله اشیای فلزی است که از این محوطه به دست آمده است.

وی افزود: دو نوع سفال ساده و منقوش در این مکان ملاحظه شده است، سفال‌های ساده عموماً به‌رنگ قرمز و برخی سیاه یا تیره رنگ هستند و به نظر می‌رسد سفال‌های دست ساز باشند، کاسه‌های کوچک، خمره‌ها و برخی ظروف دسته‌دار اشیای سفالی این محوطه را تشکیل می‌دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام بیان کرد: در گزارش هیئت باستان شناسی کان‌گنبد به یک مهره استوانه‌ای از نوعی سنگ مایل به رنگ سبز به ارتفاع ۲۲ و قطر ۹ میلی‌متر اشاره شده است، بر روی این مهره، نقش گاو با شاخ‌های برافراشته که در جلوی درختی ایستاده، حک شده است.

محمودیان اضافه کرد: گردنبندهای کشف شده  از مهره‌های سنگی و صدفی ساخته شده‌اند که از دانه‌های ریز و درشت عقیق هستند، از ظروف سنگی فقط فقط نیمی از یک پیاله سنگی که جنس آن از نوع رسوبی فسیلی است در این قبرستان پیدا شده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۰
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403072115819
  • خبرنگار : 71299