بازتاب گسترده‌ اظهار نظر یک کارشناس درباره خرید پیجرها در فضای مجازی

ایران در خرید پیجرها نقش داشت؟

یک کارشناس صداوسیما در برنامه زنده گفت که جمهوری اسلامی واسطه خرید پیجرهای حزب‌الله بوده و از یک شرکت معروف تایوانی خریداری کرده است! موضوعی که مجری خبر در یک برنامه دیگر آن را تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرآنلاین، شایعات درباره اینکه فلان شرکت و فرد ایرانی در خرید پیجرهای حزب الله لبنان نقش داشته‌اند، هنوز درست و حسابی تمام نشده؛ مسعود اسداللهی کارشناس منطقه، در برنامه زنده تلویزیونی می‌گوید: حزب‌الله پیجرها را به واسطه یک شرکت ایرانی از یک شرکت تایوانی معروف خریداری کرده است!

نامه نیوز در این باره نوشت: این کارشناس تاکید می‌کند که این پیچرها بدون بررسی حفاظتی مورد استفاده قرار گرفته است.به گفته او، ۲ هزار پیجر هنوز توزیع نشده بود.

بیان این سخنان در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشته است. عمده‌ترین واکنش، اما طرح این سوال است که «کارشناس صداوسیما گفته واسطه خرید پیجرهای حزب‌الله یک شرکت ایرانی بود؟»

تمرکز بر این پرسش احتمالا به خاطر شایعات اولیه‌ای که بعد از انفجار پیجرها مبنی بر دست داشتن برخی شرکت‌ها و افراد ایرانی طرح شده بوده، است.

البته برخی نیز در واکنش به تکذیب این سخنان و انتقاد از بیانات نسنجیده اینچنینی پرداختند. مثلا مصطفی نجفی کارشناس مسائل خاورمیانه در توییتر نوشت: «برخلاف آنچه این کارشناس صدا و سیما گفته است، قبل از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، شهید زاهدی مخالفت خود با خرید پیجر از شرکت‌های خارجی را به حزب الله اعلام کرد و پیشنهاد دیگری طرح شد اما... این اظهارات غیرمسئولانه و فکر نکردن به تبعات آن، حیرت انگیز است و جای آن در کانال ۱۲ و اینترنشنال است و نه صدا و سیما!»

گفتنی است، در ادامه واکنش‌ها به این مساله، در یک برنامه خبری دیگر مجری تلویزیون اظهارات کارشناس مورد اشاره را رد کرد و گفت: ساعتی قبل یکی از کارشناسان در برنامه «اینک مقاومت» شبکه خبر اظهاراتی را درباره حادثه پیجرها در لبنان داشتند که بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته، این اظهارات مورد تایید نیست و پیش‌تر هم حزب‌الله لبنان این موضوع را رد کرده بود».

صدرالحسینی: ایران هیچ نقشی در خرید پیجرهای حزب‌الله نداشته است

سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس درباره برخی اظهارات پیرامون نحوه تهیه پیجرهای حزب الله لبنان گفت: در مورد خرید پیجرهایی که در لبنان از آنها استفاده شد چند نکته مهم و حائز اهمیت وجود دارد، یک نکته اینکه پیجرها به هیچ عنوان نه در ایران تولید شده و نه توسط هیچ یک از شرکت‌های ایرانی خریداری شده، یعنی افراد ایرانی در خرید، حمل و توزیع و نشر آن نقش نداشته‌اند.

وی افزود: پیجرها بیش از دو سال پیش خریداری شده و از گیت‌های ایکس‌ری سه کشور عبور کرده بود و در واقع می‌توانیم بگوییم که به دلیل پیچیدگی و استفاده از فناوری‌های بسیار سطح بالا و پیچیده امکان بررسی‌ دقیق این پیجرها برای آزمایشگاه‌ها و دستگاه‌های ایکس‌ری اکثر کشورها غیرممکن بوده است.این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: بر این اساس باید توجه داشته باشیم که بخشی از این پیجرها در بین نیروهای مؤثر حزب‌الله توزیع نشد و بخش عمده‌ای از مجروحان انفجار این پیجرها مردم کوچه و بازار بودند که این پیجرها را از بازار تهیه کرده بودند البته تعداد کمی از نیروهای حزب‌الله نیز در این راستا دچار جراحت‌هایی شدند.

گفتی است اخیراً کارشناسی در یکی از برنامه‌های صداوسیما با ارائه اطلاعات اشتباه عنوان کرده بود ایران واسط خرید پیجرهای حزب‌الله از یک شرکت تایوانی بوده است.مجری بخش گفت‌وگوی ویژه خبری هم ساعتی پس از انتشار اظهارات این کارشناس گفت که براساس پیگیری‌های صورت گرفته اظهارات این کارشناس قابل تأیید نیست و پیش‌تر هم حزب‌الله لبنان این موضوع را رد کرده بود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۰
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403072115803
  • خبرنگار :