لزوم بروزرسانی طرح جامع مدیریت پسماند گیلان

رئیس سازمان جهاددانشگاهی گیلان گفت: بهترین راه حل برای مشکل پسماند تدوین طرحی جامع برای شهرهای ساحلی شمال ایران با کمک گرفتن از صندوق توسعه ملی است تا با ایجاد یک شبکه سراسری بتوانیم مدیریت صحیح پسماند را اعمال کنیم، در غیر این صورت پدید آمدن سراوان‌های دیگر غیر محتمل نیست.

دکتر هادی مدبری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هفته گذشته در مراسم معارفه هادی حق‌شناس به عنوان استاندار گیلان، سه موضوع کلیدی محیط زیست، اشتغال و گردشگری به عنوان محورهای اصلی توسط سخنرانان و استاندار جدید گیلان مطرح شد. سال‌هاست که مردم گیلان با این سه مولفه به عنوان مهم‌ترین تهدیدها و فرصت‌های استان مواجه هستند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی گیلان گفت: بی‌تردید حفظ و احیای منابع طبیعی، جلوگیری از تخریب محیط زیست، حفاظت و استفاده بهینه از منابع آب و جنگل‌های گیلان، از دیگر مسائلی بودند که در این مراسم مورد تأکید حاضران قرار گرفتند، چرا که محیط زیست حساس این استان در این وضعیت شکننده، نیاز به مراقبت ویژه دارد تا هم از لحاظ اکولوژیکی پایدار بماند و هم بتواند از طریق گردشگری پایدار به اقتصاد منطقه کمک کند.

وی افزود: در سخنرانی‌ها تأکید شد که ایجاد اشتغال پایدار، بهبود مدیریت زیست‌محیطی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری استان از جمله اولویت‌های استاندار جدید است. همچنین، به پتانسیل‌های اقتصادی گیلان مانند منطقه آزاد انزلی و اهمیت استراتژیک آن در کریدور شمال-جنوب نیز اشاره شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی کمک کار محیط زیست، منابع طبیعی، حوزه مطالعات منابع آبی و توسعه پایدار اقتصاد دریامحور و محیط زیست در استان گیلان است، لذا مطالعات در حوزه پسماند تهیه و اجرای برنامه افزایش تاب آوری زیست بوم های ساحلی با هدف توسعه دریامحور و تهیه اطلس جامع پدیده های طبیعی دریایی در گیلان در حالی که با کاهش تراز سطح آب دریای خزر مواجه هستیم می تواند از ماموریت های تنها پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی باشد.

مدبری بیان کرد: پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی در راستای چالش های استان می تواند مطالعات ارزیابی توان زیست بومی - زیست محیطی و مکان یابی صنایع دریایی را با محوریت دانشگاه های استان در دستور کار قرار بدهد تا اکوسیستم دریای خزر آسیب نبیند.

وی با بیان اینکه امروزه مسئله زباله و پسماند در کشور به ویژه در استان‌های شمالی به عنوان یکی از موضوعات مهم محیط زیستی مطرح است، اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع رفع مشکلات پسماند در اولویت برنامه‌های کلان ملی و استانی قرار گرفته است، مشکلات این حوزه نتیجه عدم توجه لازم و کافی در طول چند دهه گذشته به مطالعات و پژوهش است.

وی افزود: سایت دفن زباله سراوان از محل‌های دفن غیر اصولی زباله کشور و همچنین کانون‌های مهم مورد توجه مقامات ملی استانی و محلی است که به دلیل مشکلات عدیده آن عزم ملی برای رفع مشکلات شکل گرفته است.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی گیلان با بیان اینکه با توجه به اهمیت موضوع پسماند بروزرسانی طرح جامع مدیریت پسماند استان الزامی است، گفت: بهترین راه حل برای مشکل پسماند تدوین طرحی جامع برای شهرهای ساحلی شمال ایران با کمک گرفتن از صندوق توسعه ملی است تا با ایجاد یک شبکه سراسری بتوانیم مدیریت صحیح پسماند را اعمال کنیم، در غیر این صورت پدید آمدن سراوان‌های دیگر غیر محتمل نیست.

مدبری با اشاره به فعالیت‌های سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان در حوزه محیط زیست، تصریح کرد: با وجود اقدامات حوزه محیط زیست اما به نظر می‌رسد نقش تأثیرگذار سازمان جهاددانشگاهی گیلان در تصمیم‌سازی راهبردی در استان کمرنگ شده که می‌توان به صورت کاملا مشخص به ایفای نقش تاثیرگذار در تصمیم سازی‌های راهبردی در گیلان خصوصا در حوزه محیط زیست اشاره کرد.

آمادگی پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی در حوزه ورود پساب‌های آلوده

رئیس سازمان جهاددانشگاهی گیلان ادامه داد: از اقدامات مهم در این بخش می‌توان به تولی‌گری مسائل یا مشکلات مربوط به محیط زیست کشور با استفاده از استقرار تنها پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی در گیلان و احداث میز ارتباط با صنعت به منظور پیشبرد اهداف پژوهشی، آموزشی و درآمدزایی اشاره کرد.

مدبری بیان کرد: تعامل موثر و حضور فعال در بین نهادهای سیاستگذار و تصمیم‌ساز با انعقاد توافقنامه‌های همکاری با سازمان‌ها و صنایع مختلف در حوزه پژوهش و اجرا و همچنین ارتباط با صنعت و اجرای طرح‌های فناورانه و بومی‌سازی دانش فنی حاصل از آن به منظور کسب درآمد پایدار با تاکید بر آینده پژوهی و حل نیازهای بخش صنعت با پسماند و شناسایی تهدیدها ایجاد فرصت‌هایی از قبیل ارائه طرح‌هایی به منظور رفع کمبود آب و مشکلات پساب‌های صنعتی از دیگر موارد مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین می‌توان جذب و بهره‌مندی از نیروهای جوان مستعد و متخصص، نگهداشت و ارتقای نیروی انسانی کارآمد برای تقویت نوآوری و ایجاد بستر لازم جهت ورود فعالان علمی و فناوری به موضوع پژوهشی در نظر گرفت.

وی تصریح کرد: پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی به عنوان بازوی توانمند علمی کشور و در راستای رسالتی که در این حوزه دارد با اجرای طرح‌های تصفیه فاضلاب با روش‌های نوین و کاربردی جهت دستیابی به استانداردهای تخلیه پساب محیط پذیرنده سعی در رفع مشکلات ناشی از ورود پساب‌های آلوده به محیط پذیرنده داشته و با وجود ساخت تصفیه خانه صنعتی و پایلوت پروژه‌های پژوهشی اجرایی و برگزاری جلسات اعلام توانمندی‌های علمی و اجرایی سعی در جذب سازمان متولی و ارگان‌های مسئول مانند محیط زیست، صمت، شرکت‌های صنعتی تعامل سازنده‌ای داشته و با ارائه خدمات آزمایشگاهی متعمد محیط زیست، برگزاری کارگاه‌های آشنایی صنایع با روش‌های جدید تصفیه فاضلاب‌ها، مشاوره‌های تخصصی در زمینه تصفیه فاضلاب دارد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی گیلان بیان کرد: برای رسیدن به این اهداف باید اقدامات مشخصی انجام شود، در اقدام اول می‌توان از ظرفیت منطقه آزاد انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد در شمال کشور و همچنین دروازه اوراسیا و اروپا جهت ایجاد یک هاب تخصصی عرضه محصولات و خدمات علمی جهاددانشگاهی استفاده کرد و همچنین با ایجاد یک کریدور اقتصادی به فروش محصولات حاصل از فعالیت‌های شبکه‌ای سازمان در کل کشور پرداخت، این محصولات متنوع می‌تواند در قالب محصولات مشخص در زمینه‌های مختلف یا دانش بنیان و حتی دوره‌های آموزشی تخصصی برای کشورهای همسایه شمالی باشد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی گیلان گفت: مجموعه سازمان جهاددانشگاهی گیلان به ویژه پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی و همچنین خبرگزاری ایسنا به عنوان دو بال علمی و رسانه‌ای سازمان جهاددانشگاهی استان همواره بیش از پیش برای خدمت و توسعه بیشتر استان در حوزه‌های تخصصی آمادگی دارند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403072115797
  • خبرنگار : 50042