«ولایت‌فقیه»؛ بهترین میراث امام حسن عسگری(ع) برای مسلمانان

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام عسگری(ع) به واسطه حصر و زندانی بودن برای انتقال مفاهیم و آموزه‌های دینی شبکه وکلا را تشکیل دادند، در واقع از همان زمان ایشان جامعه را با موضوع «ولایت‌فقیه» آشنا کردند، زیرا در زمان در دسترس نبودن امام باید شخصی پاسخگو امور مردم باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید سینایی -استاد حوزه و دانشگاه- در گفت‌وگو با ایسنا درباره بهترین اقدام امام حسن عسگری(ع) در دوران امامت‌شان گفت: امام حسن عسگری(ع) یکی از جوان‌ترین ائمه ما بودند که بخشی از دوران امامت‌شان نیز در اسارت سپری شد. اما ایشان در همین فشار زیاد حکومت و حصری که قرار داشتند از مبارزات دست نکشیدند.

وی ادامه داد: تمامی اهل‌بیت(ع) در دوران حیات‌شان با ظلم و ستم مقابله کردند، تنها شیوه مبارزه آنها متفاوت بوده است، امام حسن عسگری(ع) هم از این موضوع مستثی نیستند، ایشان در شرایط‌های مختلف به شیوه‌های متفاوت مبارزات‌شان را ادامه دادند. پس ما هم باید در شرایط مختلف شیوه‌های مبارزاتی متفاوتی را در پیش بگیریم‌، با نگاهی گذرا به تاریخ دفاع مقدس شاهد هستیم که ما در امر تبلیغ اسلام عملکرد خوبی داشتیم اما پس از آن وقتی وارد حوزه فرهنگ، رسانه و فضای مجازی شدیم نتوانستیم درست تبلیغ کنیم زیرا شیوه‌های متفاوتی را در پیش نگرفتیم.

حجت‌الاسلام سینایی یادآور شد: امام حسن عسگری(ع) به واسطه حصر و زندانی بودن از سوی حکومت برای انتقال مفاهیم و آموزه‌های دینی شبکه وکلا را تشکیل دادند، در واقع از همان زمان امام عسگری(ع) جامعه را با موضوع «ولایت‌فقیه» آشنا کردند، امام سعی کردند مردم را متوجه این موضوع کنند که اگر حتی امام عصر شما زنده هم باشد می‌توانید از وکلا امام یا همان ولی‌فقیه استفاده کنید.

وی افزود: به هر حال در زمان امام عسگری(ع) شبکه ارتباطات و اطلاع‌رسانی به گستردگی امروز نبود و ایشان هم تحت مراقبت شدید امنیتی قرار داشتند، از این رو اگر فردی در شهر یا منطقه‌ای که امام در آن حضور نداشت زندگی می‌کرد برای پرسش‌های روزمره یا حتی چگونگی برخورد با بسیار از مسائل روز چه باید می‌کرد؟، به همین منظور امام عسگری(ع) یکسری وکلا، نائب امام یا ولی‌فقیه برای مناطق و شهرهای دیگر از جانب خودشان منصوب می‌کردند تا امور مردم را پاسخگو باشند.

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه بیان کرد: پس از امام عسگری(ع) فرزندشان حضرت مهدی(عج) در دروان غیبت صغری همین شیوه پدر در به کارگیری شبکه وکلا را در پیش گرفت تا در زمان نبود فیزیکی امام عصر مردم از نائب ایشان یا ولی‌فقیه بهره ببرند، شیعه در طول تاریخ بر همین اساس زعیم داشته و بی‌سرپرست نبوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سینایی ابراز کرد: در حال حاضر نیز در دوره غیبت کبری استفاده از نائب عام یعنی ولی‌فقیه را در کشور خودمان تجربه می‌کنیم، همین سیستمی که از زمان امام عسگری(ع) پایه‌گذاری شده است باعث شده تا امروز ما در میان شرق و غرب به عنوان یک کشور مستقل در حال رشد شناخته شویم. در شرایطی که شاید ما یک دوست واقعی هم نداریم در زیر سایه ولایت‌فقیه دارای امنیت و پیشرفت هستیم.

ولایت‌فقیه را برای جوانان به خوبی تبیین کنیم

وی با بیان اینکه دشمن در تلاش است تا چهره ولی‌فقیه را در میان مردم خدشه‌دار کند، اضافه کرد: امام راحل در مورد ولایت‌فقیه فرمودند «دشمن تلاش دارد که بین مردم و ولی‌فقیه فاصله بیاندازد که اگر این اتفاق بیافتد بسیار خطرناک است»، البته تا به امروز مردم ما با وجود تلاش‌های دشمن رو سفید بیرون آمدند و پشتیبان ولایت‌فقیه بودند، اما فراموش نکنیم که موضوع ولایت‌فقیه را باید برای نوجوانان و جوانان کشورمان به خوبی تبیین کنیم.

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه در ادامه تاکید کرد: بنده به عنوان یک معلم هرگاه برای دانش‌آموزان و دانشجویان موضوع ولایت‌فقیه را تبیین کرده‌ام آنها استقبال کرده‌ و کسی مخالف آن نبوده است، اما متاسفانه مشکل ما این است که تبیین درست از موضوع ولایت‌فقیه نداریم، چنانچه موضوع ولایت‌فقیه را به خوبی تبیین نکنیم ابهام و سوءتفاهم ایجاد می‌شود اما وقتی تبیین درست داشته باشیم نسل جدید هم کامل‌تر می‌پذیرد.

حجت‌الاسلام سینایی در پایان گفت: امام راحل در همین راستا فرمودند «ولایت‌فقیه تصورش بدیهی نیست اما تصدیق آن بدیهی است و هرکسی بفهمد بدون شک آن را می‌پذیرد».

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403072115786
  • خبرنگار : 30189