سفر به ترکمنستان؛ همسایه‌داری

شرکت در همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه»، دیدار با روسای جمهور کشورهای مختلف از جمله برنامه‌های سفر اخیر رئیس‌جمهور به ترکمنستان بود.

به گزارش ایسنا، در حاشیه این سفر که به مناسبت سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی»به عشق‌آباد انجام شد،  مسعود پزشکیان ضمن حضور و سخنرانی در مراسم بزرگداشت شاعر شهیر ترکمن با روسای جمهور کشورهای مختلف از جمله روسای جمهور ترکمنستان، روسیه و زبکستان دیدار کرد.

به دنبال دستاوردهای مهم

وی در سخنانی پیش از سفر به ترکمنستان گفته بود: ما مرز طولانی و امن با ترکمنستان داریم و می توان مساله ترانزیت و کریدور شمال و جنوب را دنبال کنیم. مسائل اقتصادی، سرمایه گذاری، نفتی، گازی و برقی را می توانیم با ترکمنستان دنبال کنیم. امیدوارم این سفر دستاوردهای مهمی در زمینه ایجاد صمیمیت و همدلی، ارتباطات فرهنگی، اقتصادی و علمی و کارشناسی داشته باشد.

رئیس جمهور که عصر پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ سفرش را آغاز کرده بود، ساعاتی بعد در شامگاه؛ با استقبال رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان، سفیر و اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران وارد عشق‌آباد شد.

گفتمان وفاق نیاز امروز جامعه بین المللی است

پزشکیان در جریان سفر به ترکمنستان با حضور در همایش بین المللی ارتباط متقابل عصرها و تمدن‌ها، نگاه به وحدت و ایجاد وفاق فقط مختص به جوامع اسلامی نیست بلکه صحبت از صلح و تعمیق برادری و پی ریزی گفتمان وفاق نیاز امروز جامعه بین المللی است.

وی هم‌چنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از موضوعاتی که تمایل دارم در خصوص آن صحبت کنم وجود دسیسه های پنهان برای واگرایی و ایجاد دشمنی میان مذاهب اسلامی است. موضوعی که لازم است مد نظر همه جوامع اسلامی قرار گیرد. بخش های مهمی از جهان اسلام در معرض تهدید افراط و رشد گروه هایی است که فلسفه وجودی خود را در تعریف افتراغ و جدایی جامعه اسلامی  می بینند. وقتی بزرگانی مانند مختوم قلی صحبت از همگرایی و اتحاد جوامع اسلامی می کنند به خوبی از زوایای تاریک و مصائب جدایی آگاه هستند.

رئیس‌جمهور در حاشه این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه به رژیم صهیونیستی چه می‌گویید؟ بیان کرد: رژیم صهیونیستی باید دست از کشت و کشتار بردارد. آدم های بی گناه را نکشد. خانه‌ها را بمباران‌ نکند و مردم بیچاره را با قدرتی که دارد و پشتیبانی که می شود مورد ظلم قرار ندهد.

دیدار و گفت‌وگوی پزشکیان با رهبر ملی ترکمنستان

رئیس‌جمهور صبح جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ در جریان سفر به ترکمنستان با قربانقلی بردی محمداف رهبر ملی این کشور دیدار و گفت‌وگو و با اشاره به اشتراکات فرهنگی بین دو کشور بر ضرورت توسعه تعاملات فرهنگی‌، سیاسی و اقتصادی فیمابین تاکید کرد.

«قربانقلی بردی محمداف» رهبر ملی و رئیس مصلحت خلق ترکمنستان نیز در این دیدار ضمن تقدیر از حضور پزشکیان در مراسم سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» گفت: از این فرصت استفاده می‌کنم و از جنابعالی درخواست می‌کنم که سلام‌ گرم و آرزوهای نیک بنده را به رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران برسانید.

ارتباط ایران و روسیه راهبردی است
 

پزشکیان ظهر جمعه هم در دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه، با تاکید بر توسعه همکاری‌های مشترک بین دو کشور گفت: ارتباط ‌ما با روسیه صمیمانه و ‌راهبردی است.

وی با ابراز خرسندی از فرصت دیدار با همتای روس خود گفت:‌ از نظر اقتصادی و فرهنگی ارتباطات ما روز به روز تقویت شده و قوی‌تر می‌شود. روند رو به رشد همکاری‌های ایران و روسیه با توجه به اراده رهبران عالی دو کشور به ضرورت تقویت این ارتباطات باید تسریع شود.

رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از این گفتگو اظهار داشت: همکاری‌های دو ‌کشور برای ما اولویت بالایی دارد و توسعه روابط و افزایش حجم تجارت میان دو طرف خیلی خوب در حال انجام است.

ولادیمیر ⁧ پوتین در جریان این دیدار از رئیس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس ⁧ بریکس ⁩ و برگزاری نشست مشترک دوجانبه در روسیه دعوت رسمی به عمل آورد.

دیدار و گفت‌وگوی پزشکیان با رئیس‌جمهور ترکمنستان

رئیس جمهور هم‌چنین در دیدار با «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان، با تاکید بر این‌که «امروز در دنیا نیاز به صلح و برادری داریم»، تصریح کرد: ما باید در منطقه با محبت و برادری زندگی کنیم و ارتباطات فیمابین را توسعه دهیم.

وی با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران و نیز تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه ارتباطات با همسایگان و از جمله ترکمنستان گفت: ما همسایه بوده و مرز مشترک طولانی داریم و علاوه بر همسایگی، خویشاوند نیز هستیم.

سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان نیز در این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی و تقدیر از حضور پزشکیان در آیین گرامیداشت سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» گفت: از جنابعالی تشکر می‌کنیم که دعوت ما را پذیرفته و در همایش شرکت کردید.

دیدار و گفت‌وگوی پزشکیان با رئیس‌جمهور ازبکستان

پزشکیان بعد از ظهر جمعه در دیدار «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان، بر ضرورت برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور تاکید کرد و با اشاره به آمادگی ایران برای توسعه همه‌جانبه همکاری‌ها با ازبکستان خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم در زمینه‌های علمی، صنعتی و فرهنگی همکاری‌های خود را توسعه دهیم.

رئیس‌جمهور عصر جمعه به تهران بازگشت و در تشریح دستاوردهای این سفر گفت: سفر به ترکمنستان دستاوردهای خوبی داشت و امیدواریم بتوانیم با تقویت ارتباط با همسایگان مشکلات ناشی از تحریم‌ها را کاهش دهیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۴
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 1403072115773
  • خبرنگار : 90089

برچسب‌ها