کشف ۱۶۰ هزار ویروس جدید با کمک هوش مصنوعی در دانشگاه سیدنی

محققان دانشگاه سیدنی توانستند با کمک هوش مصنوعی نزدیک به ۱۶۰ هزار گونه جدید از ویروس RNA را کشف کنند. آنها معتقدند این روش نقشه‌برداری، حیات روی زمین را بسیار بهبود می‌بخشد و می‌تواند به شناسایی میلیون‌ها ویروس دیگر که هنوز مشخص نشده‌اند، کمک کند.

به گزارش ایسنا، پروفسور ادواردز هولمز، محقق ارشد دانشکده علوم پزشکی دانشگاه سیدنی در این باره می گوید: این بزرگترین تعداد گونه‌های ویروس جدید است که در یک مطالعه منفرد کشف شده و دانش ما را در مورد ویروس‌هایی که در بین ما زندگی می کنند، گسترش می دهد.

اگرچه ویروس‌های RNA معمولا با بیماری‌های انسانی مرتبط هستند، اما در محیط‌های شدید در سراسر جهان نیز یافت می‌شوند و حتی ممکن است نقش‌های کلیدی در اکوسیستم‌های جهانی ایفا کنند. پروفسور هولمز می‌گوید: «اینکه محیط‌های شدید حامل انواع بسیاری از ویروس‌ها هستند، نمونه دیگری از تنوع و سرسختی فوق‌العاده آنها برای زندگی در سخت‌ترین شرایط است، که به طور بالقوه سرنخ‌هایی در مورد چگونگی پیدایش ویروس‌ها و دیگر اشکال حیاتی به ما می‌دهد».

محققان دانشگاه سیدنی در این روش، یک الگوریتم به نام LucaProt ساختند تا حجم وسیعی از داده‌های توالی ژنتیکی و اطلاعات پیچیده ژنومی برای کشف بیش از ۱۶۰۰۰۰ ویروس را محاسبه کند. بنا به گفته پروفسور هولمز، اکثریت قریب به اتفاق این ویروس‌ها قبلا توالی‌یابی شده بودند و در پایگاه‌های داده عمومی قرار داشتند، اما آنها به قدری متفاوت بودند که هیچ کس نمی‌دانست چه هستند. هوش مصنوعی به کار رفته در این تحقیق به آنها کمک کرد تا همه این اطلاعات ناهمگون، سازماندهی و دسته‌بندی شود.

پروفسور مانگ شی، سرپرست سازمانی این  تحقیق نیز می‌گوید: ما قبلا برای کشف ویروس از خطوط لوله بیوانفورماتیک استفاده می‌کردیم که تنوع ما را محدود می کرد. اکنون هوش مصنوعی این امکان را به ما می‌دهد تا تحقیقات در زمینه تنوع ویروسی را بسیار عمیق‌تر انجام دهیم. بر همین اساس ما قصد داریم این مدل را در برنامه‌های مختلف اعمال کنیم.

انتهای پیام 

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۲
  • دسته‌بندی: دانشگاه‌های بین‌الملل
  • کد خبر: 1403072115738
  • خبرنگار : 71967